Viena iš jų – nepajudinamai užšalusios stabdžių kaladėlės.
Slystantis ratas atkreipė dėmesį
Ryte sostinės Karoliniškių mikrorajone lrytas.lt skaitytojas Algirdas užfiksavo neįprastą vaizdą: garbaus amžiaus „Audi 80“ vairuotojas cypiant padangai važinėjo pirmyn ir atgal po prekybos centro aikštelę.
Bet taip vyriškis elgėsi ne norėdamas pasilinksminti - paaiškėjo, kad jis taip daro bandydamas priversti suktis galinį keleivio pusės ratą. Po nakties prišalus kaladėlėms šis dabar nejudėjo nė per milimetrą.
Vairuotojas stengėsi kiek įmanoma pagreitėti trumpoje atkarpoje, tačiau dėl prasto sukibimo ant slidžios dangos ratas suktis taip ir nepradėjo.
Vaikinas dar užsiminė senjorui, kad taip jis vargu, ar ką pasieks, tačiau sulaukė ryžtingo atsakymo: „Vis tiek reikia bandyti“.
Vis tik važinėti po žmonių ir automobilių pilną aikštelę su vienu nesisukančiu ratu ir normaliai neveikiančiais stabdžiais yra itin nesaugu, o tai pamatę pareigūnai gali palaikyti chuliganišku vairavimu.
Kodėl prišąla kaladėlės?
Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių katedros vedėjas dr. Saugirdas Pukalskas sakė, kad vienas nesisukantis ratas išduoda, jog prišąlo rankinio stabdžio kaladėlės.
Anot jo, tai labiau būdinga automobiliams, kurių gale sumontuoti ne diskiniai, o būgniniai stabdžiai.
„Jeigu važiuojant trinkelės buvo įkaitusios, automobilis stovėjo drėgnoje aplinkoje, o rankinis stabdis buvo užtrauktas – jos ir prišąla, o ratas yra blokuojamas“, – aiškino mokslininkas.
Paprasčiausias sprendimas, anot pašnekovo, yra vyraujant šalčiams nenaudoti stovėjimo stabdžio - automobilį nuo riedėjimo gerai apsaugo ir įjungta pavara.
S. Pukalskas atkreipė dėmesį, kad stabdžiai užstrigti gali ir dėl elementarių gedimų. Pavyzdžiui, jei dėl korozijos stabdžių cilindriukai negrįžta į pradinę padėtį.
Tuomet automobiliui pastovėjus ilgesnį laiką trinkelės prirūdija prie disko.
Efektyviausias kaladėlių strigimo sprendimo būdas, anot inžinieriaus, būtų remontas. Reikėtų nuimti ratą, išardyti stabdžius ir išsiaiškinus, kas nutiko, pašalinti priežastį.
Sprendimai su rizika ir be jos
Visgi spaudžiant šalčiui lauko sąlygomis to padaryti nepavyks. Jei iki serviso netoli, geriausia būtų važiuoti tiesiai ten.
Taip pat lieka drastiškas būdas, kurį naudojo ir „Audi“ vairuotojas, t.y. automobiliu keletą kartų šiek tiek pavažiuoti į priekį ir atgal.
Tik būtina rasti vietą, kurioje tai daryti būtų saugu, o ratai turėtų kuo geresnį sukibimą.
S. Pukalskas įspėjo, kad šis būdas nėra pats geriausias. Jį vertėtų naudoti tik tuomet, kai reikia skubaus sprendimo.
„Jeigu trinkelės labai prišalę, tokiu būdu jas galima tiesiog nuplėšti. Taip pat labiau dyla padanga“, – komentavo mokslininkas.
Apie tai reikėtų pagalvoti ir kviečiantis techninę pagalbą. Jei ji nebus suteikiama vietoje, ant platformos tempiamas automobilis taip pat bus laužomas.
Bandymas pašildyti ratą lietlempe, anot S. Pukalsko, nėra rekomenduotinas sprendimas. Anot pašnekovo, kyla didžiulė rizika perkaitinus sugadinti detales arba netgi sukelti gaisrą.
„Jeigu turite galimybę, įvarykite automobilį į šiltą garažą. Taip pat tinkamas variantas – šildoma požeminė aikštelė“, – patarė jis.
Paprasčiausias ir saugiausias galimas sprendimas - atsinešti porą plastikinių butelių su karštu vandeniu ir priglausti juos kuo arčiau prie stabdžių. Per metalą gerai sklindanti šiluma gali padėti atitirpdyti prišalusias kaladėles.