„Gal kas žino, kas pigiai išjungtų lemputes? Reikia pravaryti technikinę“, – vienoje iš diskusijų klausė jis.
Trečiadienio naktį Kaune įvykusi tragiška avarija, kai spurnkant nuo policijos pareigūnų žuvo trys januoliai ir dar du buvo sunkiai sužeisti, kilo dėl neatsargaus ir neatsakingo vairuotojo elgesio, tačiau jei automobilio gedimai būtų buvę sutvarkyti tinkamai, nelaimės pasekmės galėjo būti ne tokios skaudžios.
Su stabdžiais, bet be pagalvių
Informacija apie tai, kad socialiniuose tinkluose V. Masevičius ieškojo būdų, kaip apgauti meistrus ir sukčiaudamas gauti techninės apžiūros dokumentus buvo perduota policijai.
Vaikinas socialiniame tinkle „Facebook“ pasidalino savo 3 serijos BMW prietaisų skydelio nuotrauka. Joje užfiksuotas ryškiai raudona spalva degęs įspėjimas apie neveikiančias oro pagalves.
Kita geltonos spalvos ikona įspėjo apie stabdžių sistemos gedimą. Dažniausiai tai reiškia susidėvėjusias kaladėles arba kritusį slėgį sistemoje.
Tačiau net jei kaunietis užgesino šią lemputę, kiekvienam automobiliui yra privalomas kiekvienos ašies ir atskirų ratų stabdymo efektyvumo ir tolygumo patikrinimas. Todėl automobilis į gatvę negalėjo išvažiuoti su prastai veikiančiais stabdžiais.
Tuo metu įspėjimas apie neveikiančias oro pagalves – rimta problema.
Tai galėjo būti pranešimas apie neveikiančius daviklius, tačiau sprendžiant pagal po avarijos likusias nuolaužas BMW universalas apskritai neturėjo oro pagalvių.
Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato viršininkas Darius Žukauskas pasakojo, kad BMW keleiviai nesegėjo saugos diržų. Nesinaudojant pasyviojo saugumo priemonėmis jų šansai išgyventi tokią avariją buvo maži.
Slepia, nes remontuoti – brangu
Lrytas.lt kalbinti ekspertai pabrėžė, kad oro pagalvės iš automobilio greičiausiai buvo išimtos po anksčiau įvykusios avarijos.
Toks trūkumas neišvengiamai būtų lėmęs neigiamą techninės apžiūros kontrolierių išvadą.
„Ši nelaimė dar kartą apnuogino lietuviško mentaliteto problemas – užuot iš esmės sprendę problemą, labai dažnai stengiamasi ją paslėpti.
Saugos oro pagalvės yra viena iš dažniausiai į tokias slėpynes įtraukiamų automobilio sistemų“, – konstatavo techninių ekspertizių įmonės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Jo teigimu, taip yra todėl, kad eismo įvykio metu suveikusios oro pagalvės keitimas nauja gali kainuoti iki 500 eurų. Be to, įprastai smūgio metu davikliai aktyvuoja ne tik vairuotojo, bet ir keleivio saugos oro pagalvę.
„Kartu suveikia ir pirotechniniai saugos diržų mechanizmai, kuriuos remontuoti kainuoja ne ką mažiau“, – aiškino specialistas.
R. Vėlavičius paskaičiavo, kad priklausomai nuo automobilio markės, modelio ir serviso darbų įkainių, kokybiškas šių sistemų atstatymas gali kainuoti apie 2000 eurų.
Kontrolieriai jaučiasi bejėgiai
„Turint galvoje vidutinį Lietuvos transporto parko amžių, kuris siekia beveik 15 metų, toks remontas daugeliu atvejų prilygsta vidutinei automobilio rinkos kainai ir ekonominiu požiūriu neatrodo racionalus“, – pastebėjo ekspertas.
Dėl šios priežasties servisų meistrai labai dažnai sulaukia prašymų ne atstatyti oro pagalvių ir saugos diržų darbą kontroliuojančią SRS (angl. – supplemental restraint system), bet į elektronikos grandinę įmontuoti tam tikras varžas.
R. Vėlavičius paaiškino, kad pastarosios „apgauna“ automobilio kompiuterį ir siunčia signalą esą su šia saugos sistema viskas tvarkoje.
„Sužinoti, kaip yra iš tiesų, galima vieninteliu būdu – ardant automobilį. Tačiau privalomosios techninės apžiūros metu tokia galimybė net teoriškai nėra numatyta“, – pastebėjo ekspertas.
Saugos oro pagalvės vairuotojui bei keleiviui privalomu automobilių saugos atributu tapo 1998 metais. Technikos ekspertų teigimu, efektyviai veikiančios sistemos mirtinų traumų tikimybę avarijos metu sumažina 30 proc.