Savanorių prospekto perėjoje nuo šiol šviečia šviestuvai. Tačiau sienos taip ir liko išterliotos, danga – tokia pat kaip prieš trisdešimt metų.
Vilniuje yra 17 požeminių pėsčiųjų perėjų, tačiau nė viena negali pasigirti tvarka.
Savivaldybė teisinasi – atsiginti nuo sienų terliotojų ir šiukšlintojų neįmanoma. Kai kuriose perėjose įrengtos vaizdo kameros, tačiau jos seniausiai neveikia.
Šviestuvus saugo grotelės
Savanorių prospekto perėjoje įrengus apšvietimą ja besinaudojantys vilniečiai gali saugiai ir patogiai kirsti žiedinę sankryžą norėdami susisiekti su Vandentiekio, Geležinio Vilko, Tūkstantmečio, Elektrinės gatvėmis ir Savanorių prospektu. Taip tvirtina savivaldybė.
Gyventojai jau seniai prašė nuniokotoje perėjoje įrengti apšvietimą. Joje sušvito šeši šviestuvai su apsauginėmis grotelėmis. Gal jos apsaugos nuo vandalų?
Vis dėlto vakarais žengti į šią perėją nedrąsu. Tad ja naudojasi mažai pėsčiųjų.
Pernai savivaldybė atnaujino ir Laisvės prospekto požeminės perėjos apšvietimą ties „Sodros“ pastatu.
Kitąmet planuojama sutvarkyti apšvietimą kitoje Laisvės prospekto požeminėje perėjoje.
Investuotojas nesirūpina
Konstitucijos prospekto požeminėje perėjoje prie Lietuvos vaikų ir jaunimo centro pasitinka išpieštos sienos. Tačiau meniškų grafičių piešinių – nė kvapo.
Vien terlionės – ne tik ant sienų, bet ir lubų, turėklų, durų, net šaligatvio plytelių. Dažais išterliotos net lempos, kurių perėjoje dega vos kelios.
Kaip ir perėjas Oslo gatvėje, prie Vingio parko ir prekybos centro „Panorama“, savivaldybė šį tunelį atidavė terliotojams – piešti čia nereikia leidimo.
Kasdien perėja keliaujantys vilniečiai pastebėjo, kad anksčiau ant sienų buvo tikrai meniškų piešinių.
Bet pamažu jie išnyko. Jų vietą užėmė visokios terlionės, nesuprantami užrašai.
Dėl baisios netvarkos perėjoje vilniečiai savivaldybei prirašė krūvas skundų. Šioje perėjoje nuolat šiukšlinama.
Į priekaištus dėl šiukšlių savivaldybė atsako, kad požeminė perėja išnuomota privačiam investuotojui, kuris planuoja įrengti prekybos paviljoną.
Investuotojas ne kartą buvo įspėtas, kad užtikrintų perėjos priežiūrą, tačiau padėtis nepasikeitė.
Praeiviai gali susižaloti
Kitos požeminės perėjos Vilniuje – ne ką geresnės.
Tunelis Laisvės prospekte prie parodų centro „Litexpo“ paverstas viešuoju tualetu.
Kitoje perėjoje Laisvės prospekte Lazdynuose aukštesnis žmogus gali rimtai susižaloti.
Mat čia pristatyta senų prekybos kioskų.
Kai prekeiviai pakelia jų metalines langines, jos atsiduria žmogaus galvos aukštyje.
Kadaise kai kuriose požeminėse perėjose buvo įrengti aštuoni liftai neįgaliesiems, bet dabar nė vienas jų neveikia. Vienas jų iš viso pavogtas. Trijose perėjose įrengtos vaizdo kameros apipurkštos dažais ir taip pat seniai neveikia.
Patogesnės nei viadukai
Vilniaus vyriausiasis architektas Mindaugas Pakalnis pripažino, kad perėjose žmones gąsdina jose besirenkantys benamiai ir blogi kvapai.
Vis dėlto požeminės perėjos, anot jo, yra saugesnis ir patogesnis būdas pereiti gatvę nei viadukai. Į perėją reikia nusileisti apie 3 metrus, o pakilti ant viaduko – 6 metrus.
Architekto žodžiais, nors požeminės perėjos yra patogesnės, jomis nemėgsta naudotis ne tiktai vilniečiai, bet ir kitų šalių gyventojai.
Anksčiau savivaldybė planavo įrengti dar dvi požemines perėjas, tačiau M.Pakalnis abejoja jų naudingumu.
Atsiras Laisvės prospekte
Santariškių gatvėje, kur buvo planuota požeminė perėja, eismas nėra labai intensyvus. O Laisvės prospekte prie statomo prekybos centro požeminę perėją savivaldybė vis dar planuoja. Tiesa, ji turėjo būti įrengta dar prieš parduotuvės statybą.
Pasak savivaldybės Susisiekimo komunikacijų skyriaus vedėjo Arūno Visocko, įrengus požeminę perėją Laisvės prospekte, bus panaikintas pėstiesiems skirtas šviesoforas.
Numatytas požeminės perėjos ilgis – beveik 43 metrai, plotis – 4 metrai, o aukštis – 2,5 metro.
Perėjoje bus įrengti du dengti įėjimai ir išėjimai, taip pat abiejose Laisvės prospekto pusėse numatyti neįgaliųjų keltuvai.
Anot A.Visocko, darbai prasidės pasibaigus viešųjų pirkimų procedūroms – po kelių mėnesių. O perėjos statyba gali užtrukti iki metų.
Tiesa, ir dabar abejojama, ar požeminės perėjos šioje vietoje tikrai reikia – mat baigus tiesti Vakarinį aplinkkelį transporto srautai Laisvės prospekte sumažės. Tai juntama jau dabar.