Pasirodyti prieš aplinkinius norintys jaunuoliai net ir stokodami patirties renkasi kuo galingesnę „britvą".
Kaip svarbu atsakingai elgtis su motociklu dar kartą įrodė ketvirtadienį Molėtų rajone įvykusi nelaimė. Jaunas vyras Giedraičių seniūnijoje, Bekupės kaime posūkyje nesuvaldė motociklo ir nuvažiavęs nuo kelio vertėsi. Jis išvežtas į ligoninę.
Šie metai motociklininkams buvo itin skaudūs - per avarijas buvo sužalota trečdaliu daugiau jų, nei pernai. 2014 m. sausio–liepos mėn. buvo sužeisti 93 motociklo vairuotojai bei 14 keleivių, o per tą patį laikotarpį pernai atitinkamai – 64 ir 12. Sumažėjo tik žuvusių skaičius įskaitant keleivius - nuo devynių iki penkių.
Daugiau motociklininkų – daugiau eismo įvykių
Sporto klubo „Coffee Racers“ atstovas Jaroslavas Buinauskas didesnį eismo įvykių skaičių šiais metais linkęs sieti su atsigaunančia ekonomika. Anot jo, prieš trejetą metų jau buvo kalbama, kad problemos dėl avarijų, kuriose žuvo arba buvo sužeisti motociklininkai, nėra, nes pastarųjų tiesiog nėra gatvėse.
„Dabar ekonominė situacija šiek tiek pagerėjo ir žmonės vėl grįžo prie motociklų. Natūralu, kad jei jų skaičius išaugo, eismo įvykių taip pat bus daugiau. Dirbant sistemingai tų įvykių ateityje, manau, turėtų būti dar mažiau“, - kalbėjo motociklininkas.
Vienas iš labiausiai šalyje patyrusių motociklų žiedinių lenktynių dalyvių Šarūnas Pladas pažymėjo, kad jei nepatyręs vairuotojas iškarto sėda ant itin galingos technikos, rizika tikrai yra didelė. Tuo pat metu jis atkreipė dėmesį į tai, kad jauni vairuotojai pradeda nuo mažesnę galią turinčių motociklų, todėl persėdę ant greitesnių jaučiasi gerokai saugiau.
Suvaldyti galią reikia patirties
Nuo 2013 m. sausio amžiaus cenzas asmenims norintiems iš karto gauti A kategoriją ir sėsti ant galingo motociklo buvo padidintas nuo 21 iki 24 m. Kaip samprotavo motociklininkų vairavimo įgūdžių tobulinimo kursus organizuojančio klubo „Coffee Racers“ narys J.Buinauskas, vyresnio amžiaus vairuotojas bus linkęs visų pirma išmokti valdyti motociklą.
Anot Š.Plado, nepatyrę galingų motociklų vairuotojai gali tiesiog nepajausti kaip greitai įsibėgėja, o kai prireikia sustoti ar įveikti posūkį kyla rimtos problemos. Net ir tiems vairuotojams, kurie A kategoriją įsigyja vėliau ir turi teisę iškarto sėsti ant galingo motociklo sportininkas patarė neskubėti.
„Norint tobulėti geriau yra iš pradžių sėsti ant mažesnės galios motociklo. Vėliau kas kažkiek laiko persėsti vis ant galingesnio“, - patarė sportininkas.
Kaip pažymėjo J.Buinauskas būdamas mokančio jį valdyti žmogaus rankose galingas motociklas nekelia didesnio pavojaus nei bet kuri kita transporto priemonė. Antra vertus, jei žmogus nemoka vairuoti motociklo, nereikės ir galingo variklio tam, kad keltų pavojų.
Svarbiau įvaizdis, o ne greitis
Š.Pladas sportinių motociklų pirkėjus padalino į dvi grupes. Pirmajai, anot sportininko, priklauso greičio mėgėjai, o antrajai – žmonės, perkantys juos dėl įvaizdžio. Pastarieji greitai nevažinėja.
„Tokių, kurie laksto be galvos yra mažuma. Manau, iš dešimties perkančių galingus motociklus bus kokie du. Čia maksimalus skaičius. Visi kiti įsigyja juos naujus ir galingus daugiausiai tam, kad galėtų pasidemonstruoti. Realiai tokio galingo motociklo nereikia, čia juk tas pats kaip su važinėti Vokiečių gatvėje su „Ferrari“, - kalbėjo sportininkas.
Žmonės vis dažniau perka ne naujausius ir galingiausius motociklus, o tokius, su kuriais jiems būtų malonu važinėti. Anot J.Buinausko, lietuviai pastaraisiais metais linkę įsigyti senesnius motociklus ir juos daugiau naudoti, nei pirkti naujus ir laikyti garažuose.
„Mėgstančių pasidemonstruoti žmonių skaičius nesumažėjo, tačiau pastebimai daugėja tokių, kurie tiesiog nori važiuoti“, - sakė motociklininkas.
Vairavimo kultūros lygis ženkliai išaugo
Š.Pladas pasakojo pastaraisiais metais gatvėje lakstančių motociklininkų beveik nematantis. Anot pašnekovo, chuliganiškas jų elgesys buvo didelė problema prieš gerus 10 m., tačiau prieš šešis septynis metus situacija pastebimai pasikeitė.
„Buvo daug žmonių greitai važinėjančių gatvėmis sportiniais motociklais. Dabar tokių praktiškai nėra likę. Jie arba pasitraukė į varžybas, kur gali siekti realių rezultatų, arba pardavė motociklus“, - komentavo jis.
Anot Š.Plado, naujos kartos motociklininkai yra gerokai santūresni ir gatvėmis jau nelaksto. Sportininkas pasidžiaugė, kad vairavimo kultūros lygis metams bėgant pastebimai išaugo. Kaip pastebėjo J.Buinauskas, mandagesni tapo ir automobilių vairuotojai, o tai palengvino gyvenimą visiems.
„Manau, kad tokį rezultatą lėmė bendra veiksmų visuma, o ne kuri nors atskira priemonė. Mes su savo „motodienomis“ ir nemokamais kursais įnešėme savo indėlį, policija taip pat prisidėjo, žiniasklaida taip pat galbūt jau mažiau eskaluoja tuos reikalus“, - kalbėjo motociklininkas.
Labiau rūpinasi savo saugumu
Teigiamas permainas įžvelgia ir kelių policijos tarnyba. Anot jos atstovų, motociklų vairuotojai tapo sąmoningesni, vis daugiau dėmesio kreipia į specialią aprangą, saugos šalmus. Tiesa, pažeidimų skaičius auga. Jei pernai sausio-liepos mėn. buvo išaiškinti 162 motociklu važiavusių asmenų kelių eismo taisyklių KET pažeidimo atvejai, tai šiemet jų užregistruota jau 206.
Kaip pažymėjo Š.Pladas, perkantys sportinius motociklus dėl aštrių pojūčių, gatvėje jų galimybių vis vien neišbandys. Tai yra sudėtinga, labai pavojinga ir neteisėta. Todėl adrenalino fanatikai važiuoja į uždaras trasas, kur gali išnaudoti techniką ir tobulinti savo įgūdžius.
Sportininkas apgailestavo, kad Lietuvoje tokiems pasivažinėjimams tinkamų vietų labai trūksta. Vienintelė šalies žiedinių lenktynių trasa, Kačerginės „Nemuno žiedas“ yra gerokai pasenusi ir neatitinka saugumo reikalavimų. Todėl šalies motociklininkų žvilgsnis dažnai krypsta į Latviją ir Estiją.