Sociologinių tyrimų bendrovės „Spinter Research“ atlikta šalies gyventojų apklausa parodė, kad per metus padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad „Rail Baltica“ projektas yra reikalingas Lietuvai – taip teigė 79 proc. apklaustųjų.
Palyginimui, atliekant apklausą prieš metus projektą kaip reikalingą įvardijo 77 proc. apklaustųjų. Skeptiškai projekto atžvilgiu nusiteikusių gyventojų, kaip ir pernai, tėra 6 proc.
Dauguma (58 proc.) Lietuvos gyventojų teigia, kad projektas pagyvins turizmo sektorių, dėl jo pagerės susisiekimas su Europa. Pusė (50 proc.) apklausoje dalyvavusių gyventojų mano, kad įgyvendinus projektą pagerės ir padidės krovinių gabenimas per Lietuvą. Dėl geresnės krovinių gabenimo veiklos teigiamai nusiteikusių gyventojų skaičius paaugo 4 proc. punktais.
Per metus dukart padaugėjo manančių, kad „Rail Baltica“ pagerins karinį mobilumą ir Lietuvos saugumą. Šiuo metu taip mano kas penktas šalies gyventojas (21 proc.), kai prieš metus tokių buvo tik kas dešimtas.
„Atliktas tyrimas parodė, kad gyventojai įžvelgia judumo ir karinio mobilumo stiprinimo svarbą, strateginę naudą. Gyventojai vertina „Rail Baltica“ ekonominį ir infrastruktūrinį potencialą bei domisi, kokios svarbos ir masto šis projektas yra.
Moderni infrastruktūra atveria naujas galimybes daugelio verslo sektorių plėtrai – nuo turizmo iki prekybos skatinimo, efektyvesnio krovinių logistikos organizavimo.
Projektas yra būtinas stiprinant Lietuvos vaidmenį regioninėje bei Europos transporto sistemoje“, – apžvelgdamas apklausos rezultatus teigė „Rail Baltica“ projektą Lietuvoje įgyvendinančios įmonės „LTG Infra“ vadovas Vytis Žalimas.
Daugumos (77 proc.) respondentų nuomone, „Rail Baltica“ padės užtikrinti greitesnį ir patogesnį nei dabar regioninį bei tarptautinį susisiekimą traukiniais, o 49 proc. apklaustųjų teigė manantys, kad įgyvendinus projektą jie patys dažniau naudotųsi geležinkelių transportu.
Padaugėjo respondentų (taip mano 40 proc. apklaustųjų) iš visų „Rail Baltica“ teikiamų naudų kaip svarbiausią naudą išskiriančių ekonominę. 24 proc. vertino socialinę naudą, 54 proc. šalies gyventojų projekto naudą tikisi pajusti asmeniškai.
Trys iš keturių (76 proc.) apklaustųjų mano, kad „Rail Baltica“ prisideda prie Lietuvos, kaip modernios valstybės, įvaizdžio gerinimo.
Apklausa taip pat atskleidė, kad didelį dėmesį gyventojai skiria ir projekto vykdymo procesui – statybų darbams, jų grafikui ir terminams.
„Spinter Research“ tyrimą atliko 2024 m. pabaigoje, jo metu apklausta 1013 respondentų nuo 18 iki 75 metų.
„Rail Baltica“ – strateginis LTG grupės ir Europos Sąjungos bei didžiausias geležinkelių infrastruktūros projektas Baltijos šalių istorijoje, kurį įgyvendinant bus nutiestas elektrifikuotas europinio standarto dvikelis geležinkelis, sujungsiantis Lietuvą, Latviją ir Estiją su Vidurio bei Vakarų Europa, užtikrinsiantis regiono integraciją, civilinį ir karinį mobilumą. Bendras „Rail Baltica“ geležinkelio linijos ilgis Baltijos šalyse sieks 870 km: Lietuvoje – 392 km, Latvijoje – 265 km, Estijoje – 213 km.