V. Kondratovičius nutarė, kad draudimo laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba įgyvendinimas yra nukeliamas iki 2026 m. sausio 1 d.. Anksčiau ši tvarka buvo numatyta nuo 2025 m. sausio 1 d.
Kaip pirmadienį spaudos konferencijos metu sakė V. Kondratovičius, jo pirmtakės, konservatorės Agnės Bilotaitės sprendimas nuo 2025 m. sausio 1 d. numatyti draudimą laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba buvo nesuderintas su kitomis institucijomis.
Vidaus reikalų ministras V. Kondratovičius teigė iš principo sutinkantis su pozicija, kad vairavimo egzaminai būtų laikomi tik lietuvių arba kitomis oficialiomis ES kalbomis. Vis dėlto, anot jo, šiam pokyčiui nebuvo tinkamai pasiruošta, šiai naujai tvarkai reikalingas ilgesnis pereinamasis laikotarpis.
„Pagrįstai manome, kad ankstesnis ministrės įsakymas, siekiant jo praktinio įgyvendinimo, buvo ne iki galo apgalvotas, skubus ir neišdiskutuotas. Pats sprendimas buvo ne iki galo suderintas su kitomis institucijomis, pirmiausia, su Susisiekimo ministerija, kuri formuoja politiką transporto sektoriuje ir yra pagrindinė ministerija, kuri prižiūri šį sektorių“, – žurnalistams sakė ministras.
„Paskutinis sprendimas buvo priimtas be derinimo su Susisiekimo ministerija. Sutikimo nebuvo, tai greičiausiai šitoje vietoje nebuvo sutarimo arba aiškaus plano ir buvo galbūt vienasmenis sprendimas patvirtinti tą tvarką“, – toliau dėstė V. Kondratovičius.
Pasak V. Kondratovičiaus, dėl draudimo laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba esą nebuvo tinkamai diskutuota ir su socialiniais partneriais, pavyzdžiui, su vairavimo mokyklomis, su egzaminus organizuojančia bendrove „Regitra“.
„Galiausiai pačiai „Regitrai“ reikia pritaikyti savo sistemas ir egzaminų turiniui sutelkti papildomus resursus. „Regitros“ vertinimu, suplanuotiems pokyčiams įgyvendinti prireiks mažiausiai vienerių metų. Aš kalbu apie naujos IT sistemos įdiegimą, naujų egzaminų klausimų parengimą ir išvertimą į numatytas kalbas“, – komentavo ministras.
V. Kondratovičius, kalbėdamas apie draudimą rusų kalba laikyti vairavimo egzaminus, pažymėjo, kad būtina apsvarstyti priemones, kaip paskatinti užsieniečius aktyviau mokytis lietuvių kalbos.
„Privalome galvoti, ir kaip paskatinti lietuvių kalbą, lietuvių kalbos vartojimą tose užsieniečių grupėse, kurios sieks laikyti vairavimo egzaminus. Mes kalbame ir apie trečiųjų šalių piliečių integraciją, kurie gauna skirtingus statusus mūsų šalyje. (...) Tie procesai turėtų būti išnagrinėti giliau, turim kalbėti su įdarbinimo tarnyba, kuri nemažai siunčia piliečių gauti vairuotojo kvalifikaciją ir dažnai galimai naudojasi tomis kalbomis, kuriomis šiandien galima laikyti (vairavimo – ELTA) egzaminą „, – dėstė ministras.
V. Kondratovičiaus teigimu, nuo 2026 m. sausio 1 d. įsigaliojus tvarkai, kad vairavimo egzaminus Lietuvoje galima būtų laikyti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis ES kalbomis, išimtys galėtų būti taikomis ukrainiečių ir lenkų kalboms.
„Kalbant apie kalbas, dėl kurių galėtume padaryti (išimtis – ELTA), (...) tai tikrai ukrainiečių kalba yra vienas iš prioritetų, bet galvojame, kad tai galėtų būti ir lenkų kalba“, – sakė jis.
„Regitros“ vadovas teigia, kad apie draudimą buvo įvairių nuomonių
Spaudos konferencijoje pirmadienį dalyvavęs bendrovės „Regitra“ generalinis direktorius Vaidas Dominauskas teigė, kad draudimui laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba reikia tinkamai pasiruošti. Jis atkreipė dėmesį, kad dalis žmonių jau kitų metų pradžioje yra užsirašę laikyti vairavimo egzaminus rusų kalba.
„Dalis klientų, kurie jau šiai dienai yra pradėję mokytis rusų kalba arba kita kalba ruoštis (vairavimo – ELTA) teorijos ar praktikos egzaminui, jau yra užsiregistravę į egzaminus kitų metų pradžioje, todėl yra labai svarbu, kad klientų patirtys, būsimųjų vairuotojų patirtys būtų kaip galima geresnės“, – dėstė V. Dominauskas.
Jis, kaip ir V. Kondratovičius, pabrėžė, kad draudimui laikyti egzaminus rusų kalba turi pasiruošti ir vairavimo mokyklos, jos turi turėti laiko savo mokymo programas išversti į kitas kalbas.
„Regitros“ duomenimis, didžioji dalis klientų – 88 proc. – vairavimo teorijos egzaminus laiko lietuvių kalba, antroje vietoje pagal dažnumą yra rusų kalba. Pastarąja vairavimo teorijos egzaminą laiko 9 proc. klientų.
„Jeigu žiūrėti į 11 šių metų mėnesių, tai teorijos egzaminų rusų kalba laikė 11 600 kandidatų“, – dėstė „Regitros“ generalinis direktorius.
Trečioji pagal dažnumą egzaminuose yra anglų kalbą – ją laikyti egzaminus renkasi apie 3 proc. klientų.
V. Dominauskas, paklaustas, ar anksčiau, priimant sprendimą dėl draudimo laikyti vairavimo egzaminą rusų kalba, buvo atsižvelgiama į „Regitros“ nuomonę, užsiminė, kad dėl minėto pokyčio būta įvairių nuomonių.
„Mes pateikėme nuomonę, visą būtinąją statistiką ir atlikome, mūsų nuomone, visus būtinuosius, pagal savo kompetenciją ir atsakomybę, veiksmus. (...) Kadangi dalyvavo bendra komanda, diskusijų komandoje buvo ne viena, opcijų svarstomų buvo tikrai ne viena ir tuo metu komandoje buvo pasirinktas toks sprendimas“, – tikino jis.
Norėjo uždrausti laikyti vairavimo egzaminą rusų kalba jau nuo sausio 1 d.
Tuometinė vidaus reikalų ministrė A. Bilotaitė gruodžio pradžioje pasirašė įsakymą, numatantį, kad nuo 2025 m. sausio 1 d. vairavimo egzaminus Lietuvoje bus galima laikyti tik lietuvių arba kitomis oficialiomis ES kalbomis. Juo siekiama skatinti valstybinės kalbos vartojimą, stiprinti užsieniečių integraciją į visuomeninį gyvenimą bei užtikrinti geresnį bendradarbiavimą su ES valstybėmis narėmis.
Pasak A. Bilotaitės, įsakymas buvo parengtas išanalizavus situaciją, kuri parodė, kad laikančiųjų vairavimo egzaminus rusų kalba tik daugėja.
Tiesa, kaip jau minėta, naujasis vidaus reikalų ministras V. Kondratovičius minėtą A. Bilotaitės įsakymą pakeitė ir draudimo laikyti vairavimo egzaminą rusų nukėlė metams, iki 2026 m. sausio 1 d.