Kaip autonominis transportas veikia Vilniuje? Specialistai, remdamiesi nuo rugsėjo 23-iosios važinėjusio autonominio autobuso pavyzdžiu, gali atsakyti, kad Užupio gatvė nuo „Užupio angelo“ jam netinkama.
Anot įmonės „Susisiekimo paslaugos“ viešojo transporto organizavimo inžinieriaus Elono Šaparnio, išmoktos pamokos bus integruotos į rekomendacijas savivaldybei dėl autonominio transporto plėtros ateityje.
Viena tokių pamokų – nepalikti tokios transporto priemonės be priežiūros nakčiai. Nesaugomas autobusas Užupyje buvo išterliotas grafičiais, todėl po vandalizmo akto jis buvo uždengiamas palapine.
Įrengė stotelių ženklus
Autonominis autobusas Vilniuje praleido du mėnesius ir šešias dienas. Per jas jis gatvėmis riedėjo 216 valandų ir 30 minučių, per bandymų laikotarpį vežė 1078 keleivius.
Anot E.Šaparnio, projektas baigėsi, kaip buvo suplanuota, gedimai nesutrukdė pasiekti išsikeltų bandymo tikslų.
Autonominis autobusas grąžintas suomių tiekėjams, kur jis bus bandomas toliau, E.Šaparnis negalėjo pasakyti.
Autonominio miesto transporto bandymus Vilniuje finansavo Europos Sąjungos „Interreg Europe“ programa. „Susisiekimo paslaugų“ indėlis – infrastruktūros, pavyzdžiui, stotelių, ženklų įrengimas.
Bandymų metu buvo siekiama išsiaiškinti, kaip autonominis transportas veikia Vilniaus sąlygomis, kokių problemų gali kilti ir kaip jas būtų galima spręsti.
Taip pat specialistai aiškinosi, kokios papildomos infrastruktūros, paruošiamųjų darbų ir techninių specifikacijų reikėtų, kad autonominis transportas galėtų tapti reguliaria miesto transporto dalimi Vilniuje.
Maršrutą teko pakeisti
Iš pradžių autonominis autobusas važiavo nuo Užupio gimnazijos. Jis kilpa riedėjo Paupiu ir grįždavo Maironio gatve link gimnazijos.
Toks 4 kilometrų maršrutas buvo pasirinktas remiantis keliais kriterijais: miesto transporto infrastruktūros būkle, potencialių keleivių skaičiumi, gatvių tinkamumu, eismo intensyvumu, elektros įkrovimo prieinamumu ir bendruomenės įsitraukimu.
Šis maršrutas buvo suplanuotas taip, kad gyventojai būtų privežami prie artimiausių stotelių, kuriose jie persėstų keliauti toliau.
Tačiau spalį autobuso maršrutą teko atnaujinti. Mat bandymai atskleidė sunkumus, susijusius su maršruto atkarpa nuo Užupio gimnazijos iki „Užupio angelo“.
„Intensyvus automobilių srautas, netinkamas parkavimas ir vairuotojų daromi Kelių eismo taisyklių pažeidimai apsunkino sklandų autonominį važiavimą šia maršruto dalimi“, – aiškino E.Šaparnis.
Tad buvo atsisakyta sudėtingos atkarpos nuo Užupio gimnazijos iki „Užupio angelo“.
Nepasirodė kelis kartus
Autonominis autobusas dėl gedimų nepajudėjo iš vietos tris dienas. Vieną kartą buvo sugedusi Užupio skvere esanti jo įkrovos stotelė, o judėti neįkrautam nebeužteko energijos.
Šios transporto priemonės akumuliatoriaus talpa nedidelė, todėl jis buvo įkraunamas ir dienos metu – tarp 10 ir 15 valandos.
Autonominiam autobusui buvo rezervuota elektromobilių greito įkrovimo stotelė.
Kaip skelbė „Susisiekimo paslaugos“, visa autobusui įkrauti skirta elektros energija buvo gaunama tik iš atsinaujinančiųjų energijos išteklių, todėl kiekvienas nuvažiuotas kilometras buvo visiškai be emisijų.
Lapkritį autobusas taip pat nepasirodė Užupio gatvėse. O kiek anksčiau jo viešnagę Vilniuje apkartino vandalai.
Palikus nesaugomą lauke jis buvo išpaišytas dažais, todėl bandymus teko atšaukti.