Nauji standartai rinkoje: elektromobiliai gali būti pigesnis pasirinkimas

2024 m. lapkričio 22 d. 14:34
Iki šiol buvo daug įvairiausių skaičiavimų, bandančių įrodyti, kad elektromobiliai tam tikromis sąlygomis, per ilgą naudojimo laikotarpį dėl mažesnių eksploatacijos kaštų, tampa pigesni už automobilius su vidaus degimo varikliais. Tačiau tai nekeičia fakto, kad jų pradinė kaina iš tiesų yra didesnė. Vis dėlto naujoji kompaktiškų, prieinamų elektromobilių karta ir valstybės skatinimo iniciatyvos sukėlė permainų: dabar juos galima tituluoti lygiaverčiais konkurentais kitiems modeliams. Ir tokiais galima laikyti žinomų Europos gamintojų kūrinius.
Daugiau nuotraukų (10)
Nauja pigių ir patrauklių elektromobilių banga
Elektromobiliai dėl brangių baterijų įprastai yra brangesni už tiesioginius konkurentus ar giminingus modelius su vidaus degimo varikliais. Dėl šios priežasties ilgą laiką jų tiesiog nebuvo pigesnių kompaktiškų automobilių klasėse.
Tačiau dėl pažangių gamybos technologijų, naujų komponentų ir pigesnių bei patvaresnių ličio geležies fosfato (LFP) baterijų atsirado mažų, įperkamų kompaktiškų elektromobilių klasė. Jai priklausantys automobiliai kainuoja iki 30 tūkst. eurų. Gamintojai vieną po kito pristato naujus modelius, tad netrukus laukiame jų gatvėse.
Pirmūnais tapo „Citroën“ gamintojai: jie jau pradėjo prekiauti nauju kompaktišku, tačiau erdve ir komfortu pasižyminčiu ë-C3 modeliu. Šis mažylis jau pelnė „Top Gear“, „Auto Express“, „CAR Magazine“ ir kitų žurnalų ekspertų simpatijas dėl itin komfortiškos važiuoklės, gerų vairavimo savybių ir dėl išmaniai paprasto bei praktiško salono dizaino.
Visai neseniai buvo paskelbta, kad jis tapo „Europos metų automobilio 2025“ konkurso finalininku ir „Auto Bild“ konkurso „Golden Steering Wheel 2024“ geriausiu automobiliu kainų skalėje iki 25 000 eurų. Taigi jis pradėjo naują įkandamo elektromobilumo bangą.
Naujasis „Citroën“ elektromobilis kainuoja nuo 24 490 eurų. Tai yra antras pigiausias elektromobilis Lietuvoje, nes pirmoji vieta priklauso „Dacia Spring“ modeliui, kurio kaina prasideda nuo 18 990 eurų. Tačiau pastarasis rumuniškas kūrinys gana asketiškas.
Jis labai mažas, vos 3,7 metro ilgio ir 1,6 metro pločio, be to, pasižymi tik miestui tinkamomis charakteristikomis: elektros motoras išvysto vos 65 AG, 25 kWh panaudojamos talpos baterija, realistiškais platformos „ev-database.org“ duomenimis, leidžia nuvažiuoti apie 160 km viena įkrova, o už papildomą kainą pasirenkamas spartusis įkrovimas – vos 34 kW galios.
O „Citroën ë-C3“ yra erdvesnis, 4 metrų ilgio ir 1,75 m pločio automobilis, turintis 113 AG variklį ir 44 kWh panaudojamos talpos bateriją, su kuria realiomis sąlygomis galima įveikti virš 260 km. Įkrovimas taip pat pakankamai greitas – iki 100 kW galia. Taip pat „Citroën“ modelis aprūpintas daug gausesne įranga. Taigi, kas lemia kainų skirtumą, rodo techniniai parametrai.
Mažos klasės benzininiai automobiliai pastebimai išbrango
Nors elektromobilių kainos yra didesnės nei vidaus degimo varikliais varomų modelių, dėl didėjančių pastarųjų kainų ir besiplečiančios įperkamų elektrinių transporto priemonių pasiūlos atotrūkis mažėja. Dar prieš gerą penkmetį buvo galima matyti nebrangių automobilių, kurių kaina prasidėdavo nuo 10 tūkst. eurų, tačiau dabar tai jau svajinga praeitis.
„Nauji automobiliai visuomet brangsta dėl griežtėjančių saugumo bei aplinkosaugos reikalavimų ir tobulėjančių technologijų. Tačiau natūralus pastarųjų metų progresas ir valstybių ekologiniai bei saugumo įsipareigojimai mažiausių ir pigiausių automobilių klasei kirto skaudžiausiai. Kadaise už 10–12 tūkst. eurų buvo galima nusipirkti automobilį su paprastu kondicionieriumi ir radiju, o dabar tai neįmanoma, nes jame privalo būti pažangios avarinio stabdymo, kelio ženklų nuskaitymo ir kitos saugumo sistemos.
Varikliai taip pat turi būti pažangesni, efektyvesni, kad tilptų į ekologiškumo normas. Taigi vidutinės klasės modeliai per gerą penkmetį ar dešimtmetį išbrango vos 10–20 proc., o kai kurie mažyliai – vos ne dvigubai. Ir dėl to jų pardavimas mažėja, kai kurie gamintojai jų atsisako“, – rinkos situaciją dėsto televizijos laidos „Autopilotas“ naujų automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis.
Su valstybės pagalba elektromobiliai konkuruoja startine kaina
Elektromobilių įsigijimui Lietuvoje yra taikoma valstybės paskata. Fizinis asmuo, perkantis naują elektrinį automobilį, gali susigrąžinti 5 tūkstančius eurų. Tai reiškia, kad „Citroën ë-C3“ atsieis nuo 19 490 eurų arba žengs visai greta vidaus degimo varikliais varomų modelių.
O verslui toks mažylis gali atsieiti netgi pigiau, nes, perkant elektromobilį iki 50 tūkst. eurų, galioja PVM išskaita. Kartu juridiniams asmenims yra taikoma 4 tūkst. eurų kompensacija nuo įsigijimo kainos. Taigi galiausiai valstybės paskatomis pasinaudojusiam verslui „Citroën ë-C3“ kainuos vos nuo 16 933 eurus.
Arba pigiau nei bazinės įrangos „Hyundai i10“ su benzininiu varikliu ir mechanine pavarų dėže.
Elektromobilis bus malonesnis važiuoti, nes jo variklis neskleidžia jokio garso, pasižymi švelnia bei tolygia dinamika ir iš karto yra komplektuojamas su automatine transmisija. Elektros motorams dėl jų charakteristikų nereikalingos pavaros, taigi vairuotojui pateikiami tik du variantai: važiuoti pirmyn arba atgal.
„Deja, Lietuvoje neturime mažų automobilių rinkos. Neturime gerai veikiančių poveikio priemonių, tad jei neįperkame didelio naujo modelio, renkamės didelį naudotą, nes pas mus mašina yra statuso simbolis. O Europoje, kur žmonės automobilius dažnai perka tiesiog kaip transporto priemones, tokie elektromobiliai gali sukelti dar vieną jų populiarumo bangą, nes būtent ši mažų automobilių klasė yra pati paklausiausia. Juk dauguma vairuotojų turėjo apeiti elektromobilius, nes jie buvo neįperkami. O dabar – ir įperkami, ir lengvai prižiūrimi“, – apibendrina E.Babelis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.