Portalas „Kas vyksta Kaune“ jau anksčiau rašė apie senamiesčio „mirtį“ – verslininkai įvardijo kelias priežastis, kodėl senamiestis nebėra patraukli vieta. Pirmiausia, tai užsitęsę remontai – Rotušės remontas, Vilniaus gatvės remontas, na, o šią savaitę startavo ir Rotušės aikštės rekonstrukcija.
Aštuonerius metus Senamiestyje veikęs restoranas „Jurgis ir Drakonas“ šį mėnesį užvers duris, o atviraudama portalui, restorano savininkė Odeta Bložienė atskleidė, jog senamiestis jau keletą metų nėra patrauklus miestiečiams, būtent dėl minėtų remontų.
Tačiau paskutine vinimi į karstą tapo nuo rugpjūčio 1 d. senamiestyje įsigaliojusi Sumažintos taršos zona (STZ). Nuo rugpjūčio buvo apmokestintas kai kurių senamiesčio gatvių tranzitas – jas kertant tenka sumokėti 2 eurų mokestį.
O tai itin apsunkino padėtį maitinimo sektoriui. Ne tik mažiau klientų pasuka link senamiesčio, bet ir drastiškai sumažėjo užsakymų skaičius.
Restorano „Jurgis ir Drakonas“ savininkė O. Bložienė teigė, jog užsakymų skaičius sumažėjo kelis kartus (nuo 20–30 proc., iki mažiau nei 10 proc.).
O štai „Wolt Baltics“ Operacijų vadovas Julius Kalvaitis nurodė, jog bendrovė kol kas vertina duomenis, tačiau pagal dabartines tendencijas prognozuoja, jog šaltuoju metų laiku užsakymų gali sumažėti iki 3 kartų, palyginant su praėjusiais metais.
Per paskutinius kelis mėnesius duris uždarė visa aibė restoranų, barų – restoranas „Juoda druska“, barai „Pale Ale“, „rePUBlic No.3“, prieš maždaug mėnesį užsidarė ir baras „Shamrock“. Visai neseniai apie užsidarymą pranešė ir alaus bravoro „Genys Brewing“ įkūrėjas ir dviejų barų Kaune valdytojas Laurynas Lisauskas.
Iš pradžių sprendimu džiaugėsi
Netrukus po naujojo mokesčio įvedimo, Kauno miesto savivaldybė savo „Facebook“ puslapyje kelis kartus pasidžiaugė, jog tranzitas senamiestyje sumažėjo.
Štai rugpjūčio 21 d. savivaldybės „Facebook“ puslapyje rašoma, jog tranzitas senamiesčio sumažintos taršos zonose sumažėjo trečdaliu, rugsėjo 17 d. savivaldybė pranešė, jog tranzitas lyginant su praėjusiais metais sumažėjo ketvirtadaliu.
Spalio 8 d. Kauno miesto savivaldybės tarybos posėdžio metu, per vadinamąją opozicijos valandą, Savivaldybės administracijos direktorius Tadas Metelionis pateikė ir tikslesnius skaičius, kiek gi sumažėjo tranzitas
„Srautai, kaip skelbta, sumažėję maždaug ketvirtadaliu. (…) Per dieną iki įvedimo į senamiestį įvažiuodavo apie 2 tūkst. automobilių, šiuo metu įvažiuoja apie 1,5 tūkst.“ – per savivaldybės tarybos posėdį antradienį sakė T. Metelionis.
Taip jis kalbėjo opozicinės Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos narės Rasos Duobaitės-Bumbulienės paklaustas, kiek mažėjo automobilių srautai, kiek per mėnesį gaunama pajamų iš įvažiavimo mokesčio, kaip vairuotojai sumoka rinkliavą ir kaip pasiekiami nesumokėjusieji.
T. Metelionio duomenimis, iš minėto 1,5 tūkst. kelionių apie pusę sudaro senamiesčio gyventojai ar kiti asmenys, turintys įvairius leidimus.
„Apie 900 lieka tų, kurie turėtų susimokėti. Iš jų apie pusė susimoka įvairiais būdais: savitarnoje, „Parkavimas Kaune“ svetainėje, susimoka apie 150, kiti – per įvairias programėles. Kita pusė nesusimoka per numatytas septynias dienas“, – sakė administracijos direktorius.
Taigi, baudos per 7 dienas kasdien nesusimoka vidutiniškai apie 450 vairuotojų.
Kaip anksčiau rašė portalas „Kas vyksta Kaune“, pagal T. Metelionio pateiktus skaičius, per 30 dienų savivaldybė išrašytų vidutiniškai 13,5 tūkst. administracinių nusižengimų protokolų.
Ieško kompromisų
Visgi ketvirtadienį pradėjus dar vieną remontą (šį kartą – Rotušės aikštės rekonstrukciją) Kauno miesto savivaldybė susiprato, jog verslui reikia ištiesti „pagalbos ranką“.
Kol kas Kauno savivaldybė prašo verslininkų ir gyventojų kantrybės, neva senamiestis bus išbaigtas ir gyvas, kai bus sutvarkyta Rotušės aikštė.
„Tam, kad senamiestis būtų išbaigtas ir gyvas, liko sutvarkyti Rotušės aikštę. Kantrybės dar prireiks, bet visa tai atpirks geras rezultatas.
Bendraujame su vietos restoranų atstovais, girdime verslo bendruomenę, žinome jų dabartinę situaciją. Jau turime pirmuosius sprendimus, kaip didinti šitos miesto dalies patrauklumą, kad kauniečiai ir miesto svečiai jos neaplenktų“, – pranešime spaudai teigia Kauno savivaldybės administracijos direktorius Tadas Metelionis.
Beje, savivaldybė svarsto ir kai kurias lengvatas. Kauno miesto savivaldybė pranešė, jog artimiausiame tarybos posėdyje lapkričio viduryje bus sprendžiama dėl siūlomų pokyčių.
Pirmasis iš jų: nemokamas automobilių parkavimas Rotušės aikštėje kasdien nuo 18 val., o iki tol dienos metu valanda stovėjimo kainuotų perpus mažiau – 1 Eur. Tuo pačiu ketinama taikyti įvažiavimo į Sumažintos taršos zoną (STZ) lengvatą maisto kurjerių bei keleivių pavėžėjimo paslaugas teikiantiems vairuotojams, rašoma savivaldybės pranešime žiniasklaidai.
„Norisi, kad atgijęs Kauno senamiestis trauktų žmones. Natūralu, kad vykstant Rotušės aikštės rekonstrukcijai, aplinka neatrodo pati jaukiausia, bet miestas pasistengs drauge su verslo atstovais ją tokią sukurti“, – pridūrė T. Metelionis.