Ši verslo milžinės „Alphabet Inc.“, kuriai priklauso ir „Google“, autonomiško mobilumo technologijų vystymo įmonė San Fransiske valdo 250 savarankiškai važiuojančių „Jaguar i-Pace“ elektromobilių. Juos galima iškviesti per programėlę. Tada automobiliai savarankiškai nuveža klientus į norimą vietą.
Neseniai su šia įmone daugiametę strateginę partnerystę sudarė bendrovė „Hyundai“, siekdama savo klientams pasiūlyti saugių ir patogumą didinančių autonominio važiavimo technologijų. Tad kaip šie sprendimai pakeis kasdienius gyventojų mobilumo įpročius?
Pakeis pavežėjus?
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis išskiria keletą aspektų. Pirmasis ir pats akivaizdžiausias – eismo problemų sprendimas, ypač – spūsčių mažinimas. Tai galės padaryti savivaldžiai automobiliai.
„Mokslininkai teigia, jeigu visi automobiliai būtų autonominiai ir tarpusavyje bendraujantys, eismo pralaidumas gatvėse galėtų išaugti 40 proc. Bandoma ir žmonėms įskiepyti, kad reikia laikytis optimalaus atstumo priešais važiuojančias transporto priemones, per staigiai negreitėti ir nelėtėti. Jeigu būtų visiškas sinchroniškumas (autonominių automobilių technologija leidžia jį pasiekti), teoriškai gatvėse atsirastų daugiau vietos, per žalios spalvos šviesoforo ciklą pervažiuotų daugiau automobilių ir pan.“ – pastebi pašnekovas.
Nenuostabu, kad ir gamintojai bandymų realiomis sąlygomis lauku visų pirma pasirinko taksi ar pavėžėjimo paslaugas. Štai „Waymo“ teikiamų autonominio mobilumo paslaugų naujuoju automobiliu taps „Hyundai Ioniq 5“. Komfortiškai įrengtame ir erdviame elektromobilio salone bus daugiau vietos keleivių kojoms, galvoms ir jų bagažui.
„Pasitelkus autonominius automobilius, galbūt galėtų sumažėti ir transportavimo kaštai, atpigtų kai kurios susijusios paslaugos ir pan.“ – svarsto M.Buzelis.
Beje, „Ioniq 5“ pagrindu sukurtas robotaksi jau spėjo pasižymėti JAV – išlaikė tenykštį egzaminą vairuotojo pažymėjimui gauti. Robotizuotas taksi savarankiškai įvykdė egzamino proceso simuliaciją ir parodė, kokią pažangą vystant savarankiškų transporto priemonių ir dirbtinio intelekto technologijas pavyko padaryti Pietų Korėjos bendrovei dar iki partnerystės su JAV startuoliu.
Pirmajame partnerystės etape „Ioniq 5“ modelyje bus įdiegta šeštosios kartos „Waymo Driver“ autonominė technologija, o gamintojai iš anksto pasirūpins papildomos įrangos, kaip antai elektra valdomų durelių ir pan., montavimu. Tuomet automobiliai palaipsniui bus įtraukiami į įmonės „Waymo One“ paslaugos parką.
Išplės mobilumą
M.Buzelis taip pat atkreipia dėmesį, kad ilgainiui savivaldžiai automobiliai gali itin veiksmingai spręsti problemas, kurios kamuoja didžiąją dalį viso pasaulio didmiesčių, neaplenkiant ir Baltijos šalių regiono. Tai – nuolatinis automobilių statymo vietų stygius, ypač jaučiamas tokių miestų, kaip Vilnius, Kaunas, Ryga ar Talinas, centruose.
„Jeigu savivaldis automobilis galėtų palikti žmogų centre, kur nėra vietos automobiliui, o pats nuvažiuotų prisiparkuoti ten, kur yra laisvų vietų, būtų išspręsta dar viena problema. Vienintelis klausimas yra reguliacinis, nes kol kas manoma, kad autonominis automobilis turi turėti gyvą operatorių, pasiruošusį perimti kontrolę“, – svarsto rinkos specialistas.
Pašnekovo teigimu, įsigalėjus autonominiams automobiliams, žmonių mobilumas ir jo paslaugos, tikėtina, taip pat keistųsi iš esmės. Visų pirma tai pajustų tam tikros socialinės grupės, kurios dabartinėje situacijoje patiria įvairiausių mobilumo suvaržymų: tai ir neįgalieji, ir pagyvenę žmonės, ir net vaikai, kurie vyksta į mokyklas ir iš jų.
„Eismo saugumas taip pat stipriai keistųsi. Prisimenu, prieš kokius penkerius metus mačiau tyrimą, kad visus automobilius pakeitus į savivaldžius, avaringumas sumažėtų 97 proc. Eliminuojami žioplumo faktoriai, vienu metu matomas visas eismo vaizdas, kompiuteris pašalina visas žmogiškas klaidas, bendrauja su kitais automobiliais, taigi būtų ir pralaidu, ir saugu, ir patogu“, – vardija M.Buzelis.
Nauda – jau dabar
Specialistas pastebi, kad, net ir nepasiekus visiško transporto priemonių autonomiškumo, gamintojai kurdami atitinkamas technologijas jau dabar dalį jų sėkmingai integruoja į šių dienų automobilius.
„Pavyzdys – tos pačios aklosios zonos matymo kontrolės sistemos. Žmogus žiūri pirmyn, o sistemos stebi šonus. „Hyundai“ pristatė nuotolinio parkavimo funkciją, kuri leidžia išlipus iš didesnio automobilio jį įvairuoti nuotoliniu būdu į siaurą erdvę. Ji jau diegiama visuotinai prieinamuose automobiliuose“, – pavyzdžius vardija M.Buzelis.
Specialistai sutinka, kad tokių įmonių, kaip „Hyundai“, „Jaguar“ ar „Tesla“, gaminių pirkėjai ilgainiui iš šių prekių ženklų dosnaus investavimo į autonominio vairavimo technologijas gali išlošti daugiausia, nes valdys technologiškai pažangesnius modelius. Žvelgiant iš kitos pusės – gamintojams strategiškai svarbu perspektyviose srityse būti pažangiausiems.
Todėl „Hyundai“ partnerystė su „Waymo“ gali atlikti pagrindinį vaidmenį, kuriant automobilių be vairuotojų technologijų ateitį, nes autonominių pavėžėjimo paslaugų paklausa auga. Šis strateginis žingsnis P. Korėjos bendrovei yra ne tik išmaniojo mobilumo vizijos įgyvendinimo etapas, bet ir galimybė pasiekti naują technologinį proveržį bei užsitikrinti pirmaujančią poziciją autonominių modelių rinkoje, šioje srityje sustiprinant konkurencinį pranašumą prieš taip pat nesnaudžiančias JAV bendroves „Tesla“ ar „General Motors“.
Tokio pranašumo svarba „Hyundai“ jau sumaniai pasinaudojo sukurdama minėtąjį „Ioniq 5“ ir jo technologinį brolį „Ioniq 6“. Juose įdiegta 800 V įtampos elektrinė sistema leidžia elektromobilius įkrauti itin didele, 250 kW viršijančia galia. Dėl šios pažangios technologijos ir talpių baterijų korėjiečių elektromobiliai rikiuojasi tarp lyderių pagal daugybę svarbiausių charakteristikų.