Eismo naujokas žavus, bet nedrausmingas: autonominiam autobusui Vilniuje sunkiausiai įveikiama atkarpa – Užupio pradžia (2)

2024 m. rugsėjo 29 d. 12:34
Užupio ir Paupio gatvėmis riedantis autonominis autobusas – be vairo, bet vis dėlto vairuojamas. Tai daro vieną iš aštuonių vietų užimanti operatorė, kuri autobusui padeda saugiai aplenkti kliūtis.
Daugiau nuotraukų (3)
Fotografuojančių smalsuolių daugiau nei keleivių. Taip šią savaitę prasidėjo Užupio ir Paupio rajonais važinėjančio autonominio autobuso bandymai.
Baltą dėžutę ant ratų primenančią transporto priemonę praeiviai fotografuoja ir gatvėse, ir stotelėse, bet į vidų įlipa vienas kitas.
Galbūt todėl, kad atsitiktinai pamatyti šią transporto priemonę lengviau nei jos sulaukti stotelėje. Nors antradienį stotelėse buvo pakabinti apytiksliais pavadinti grafikai, iš jų naudos nedaug.
Grafiko nesilaiko
Nors pagrindinėje Paupio aikštėje įrengtoje stotelėje nurodyta, kad paskutinis autobusas turėtų pasirodyti 18 val. 24 min., jis nepravažiavo nei gerokai anksčiau, nei vėliau.
Trečiadienio rytą Aukštaičių gatvėje jo vėl teko laukti valandą, nors į stotelę atėjau beveik 10 minučių anksčiau, nei nurodyta apytiksliu vadinamame grafike.
Vadinasi, stotelėse kabančiais grafikais kol kas tikėti negalima. Ne visai tiesa ir tai, kad elektra varomas autonominis autobusas važiuoja be vairuotojo.
Juo visą laiką važinėja saugumo operatorė, autobusą valdanti planšete. Į ekraną ir pro langą žvilgčiojanti užsienietė operatorė paaiškino, kad žmogaus nevaldomam autobusui Užupio ir Paupio gatvėse kol kas per daug kliūčių.
Anot operatorės, naujajai transporto priemonei sunkiausiai įveikiama atkarpa – Užupio pradžia. Autobusas turi riedėti akmenimis grįsta danga, kilti į įkalnę, aplenkti iš kiemų išvažiuojančius automobilius ir saugotis daugybės visomis kryptimis vaikštančių pėsčiųjų.
Kad išvengtų susidūrimų, autonominio autobuso jutikliai derinami kiekvieną dieną, tačiau pajusti ir aplenkti staiga priešais atsiradusius pėsčiuosius gali būti sudėtinga.
Todėl naujo autobuso aprašymuose yra ir įspėjimas pėstiesiems: prieš kertant gatvę būtina įsitikinti, kad mažasis autobusas pradėjo lėtinti greitį. Pamačius šią transporto priemonę per gatvę patariama nebėgti staiga, nes autobusas gali nepastebėti netikėtai atsiradusios kliūties.
Tai padaryti jam padeda operatorė, kuri autobusu važinės visą jo bandymo laiką – iki lapkričio pabaigos.
Sugedo įkrovimo stotelė
Pirmomis dienomis kartu važiuoja ir bendrovės „Susisiekimo paslaugos“ darbuotojas, popieriaus lape besižymintis, per kiek laiko autobusas įveikia atkarpas tarp stotelių, ir bandantis tikslinti grafikus.
Jis paaiškino, kodėl autobusas Paupyje nepasirodė antradienio vakarą, – buvo sugedusi Užupyje esanti jo įkrovos stotelė, o judėti neįkrautam nebeužteko energijos.
Šios transporto priemonės akumuliatoriaus talpa nedidelė, todėl jis įkraunamas ir dienos metu – tarp 10 ir 15 valandos.
Autobuse yra 8 sėdimosios vietos, vieną iš jų užima saugumo operatorė. Jei visos sėdimosios vietos bus užimtos, teks eiti pėsčiomis – stovėti šiame autobuse nėra vietos ir draudžiama dėl saugumo. Autobusas nejuda iš vietos, kol visi keleiviai nėra prisisegę saugos diržų.
Kad jie iš tiesų reikalingi, galima įsitikinti pavažiavus net nedidelę atkarpą. Dėl automatiškai į kliūtis kelyje reaguojančių jutiklių autobusas stabdo staigiai. Atsistoti ir pasiruošti išlipti taip pat galima tik jam visiškai sustojus stotelėje.
Jo sėdynės nėra itin minkštos ir patogios, o jei būtų užimtos visos sėdimosios vietos, tektų susiglausti su kaimynu.
Greičiau pasieks centrą
Autobusas automatiškai stoja visose jo maršrute esančiose stotelėse, nors daugumoje jų rytą niekas nei įlipo, nei išlipo.
Pačiame Paupio centre, Aukštaičių gatvėje, įlipusios dvi moterys iškart apsidžiaugė, kad galima pavažiuoti bent kelias stoteles ir priartėti prie miesto centro.
„Užupis ne veltui vadinamas užkampiu. Atvažiuoti autobusu iki Katedros aikštės užima tiek pat laiko, kiek nueiti pėsčiomis, o 11-ojo maršruto autobusas važiuoja kartą per dvi valandas“, – kalbėjo Užupyje gyvenanti moteris.
Autonominis autobusas iki Katedros aikštės taip pat neveža, tačiau Maironio gatvėje esančiose stotelėse iš jo galima persėsti į kitus miesto autobusus.
Riedėdamas Paupiu keleivius jis priveža netoli Drujos stotelės, kur stoja į stotį bei Žvėryną važiuojantys miesto autobusai. Kelionė autonominiu autobusu nemokama.
Pajudėjęs nuo Užupio gimnazijos bandomasis autobusas rieda Paupiu, išvažiuoja į Maironio gatvę ir per Užupį grįžta prie Užupio gimnazijos.
Keturių kilometrų maršrutą jis įveikia maždaug per 50 minučių. Siaurose Užupio ir Paupio gatvėse maksimalus jo greitis – 20 kilometrų per valandą, o gamintojo nustatytas greitis – 25 kilometrai per valandą.
Iš viso elektrinis autobusas stoja trylikoje stotelių. Dvi iš jų yra nuolatinės, o 11 įrengtos laikinai ir veiks, kol kursuos autonominis autobusas.
Tirs gyventojų įpročius
„Susisiekimo paslaugos“ autobusą nuomojasi, o ką daryti vėliau – palikti, panaikinti, o gal įsigyti dar vieną, bus sprendžiama gruodį.
Sprendimas bus priimtas atsižvelgus į keleivių skaičių, gatvių infrastruktūros tinkamumą ir eismo intensyvumą.
Siauros, bet judrios Užupio ir Paupio gatvės tokiam transportui – nemenkas išbandymas. Per pirmąsias tris dienas mažasis autobusas su niekuo nesusidūrė, o jei taip įvyktų, jis yra apdraustas privalomuoju civilinės atsakomybės ir kasko draudimu.
Panašūs vairuotojų neturintys autobusai keleivius veža JAV, Škotijoje, Prancūzijoje, Suomijoje ir Norvegijoje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.