Kinai užvertė Rusiją savais automobiliais: naujų mašinų pardavimai išaugo keliais šimtais procentų

2024 m. rugsėjo 20 d. 18:20
Lrytas.lt
Rusijos automobilių rinka išgyvena spartaus augimo etapą. Birželį naujų lengvųjų automobilių parduota pusantro karto daugiau nei prieš metus, o per pusmetį – 79 proc. daugiau, skelbia „Forbes“.
Daugiau nuotraukų (5)
Analitikai džiūgauja, tačiau visiems nerimą kelia liepą įsigalioję automobilių paskolų apribojimai, galimas Centrinio banko palūkanų normos didinimas ir vyriausybės bandymai sumažinti lygiagretų automobilių importą.
Kaip „Forbes“ sakė analitinės agentūros „Avtostat“ ekspertai, remdamiesi bendrove „Passport Industrial Consulting“ (bendra „Avtostat“ ir elektroninės TCP sistemos įmonė), 2024 m. birželį Rusijoje buvo parduoti 124 394 nauji lengvieji automobiliai.
Buvo parduota pusantro karto daugiau automobilių nei per tą patį praėjusių metų mėnesį. 2023 m. buvo parduoti 82 408 automobiliai.
2024 m. pirmojo pusmečio rezultatai taip pat rodo gerą augimą: sausio-birželio mėnesiais Rusijoje buvo parduota 719 311 naujų lengvųjų automobilių, t.y. 79 proc. daugiau nei 2023 m. tuo pačiu laikotarpiu, kada buvo parduota 401 567 transporto priemonės.
Europos įmonių asociacijos Automobilių gamintojų komitetas taip pat pateikė savo duomenis palyginimui. Jų skaičiavimais, 2024 m. pirmąjį pusmetį naujų lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių iš viso buvo parduota 703 765 vienetai, neįskaitant lygiagretaus importo, ir apie 754 627 vienetai, įskaitant jį.
Birželio mėn. buvo parduota 130 715 naujų lengvųjų ir lengvųjų komercinių automobilių arba 49,6 proc. daugiau nei 2023 m. birželio mėn, skelbia „Forbes“.
„Avtovaz“ išlieka Rusijos rinkos lydere, nors jos dalis, „Avtostat“ duomenimis, 2024 m. pirmąjį pusmetį sumažėjo iki 28,8 proc., palyginus su 33,5 proc. prieš metus. Tuo pat metu šio automobilių gamintojo pardavimai išaugo 54 proc. iki 207 404 automobilių.
Kinijos prekių ženklų augimo tempai yra dideli. Kaip pažymi „Avtostat“, „Haval“ pardavimai per metus išaugo 111,3 proc. (per pusmetį iki 81 450 vnt.), „Chery“ – daugiau nei 51 proc. (iki 71 357 vnt.), „Geely“ – 111,4 proc. (iki 69 102 automobilių), o „Changan“ – 455,9 proc. (iki 48 702 vnt.).
„Tai augimas nuo bazinio lygio. Praėjusiais metais klientai dar tik pratinosi prie prekės ženklų iš Kinijos, o šiemet pardavimai išaugo dėl organinių priežasčių. Be „Haval“, „Chery“ ir „Geely“, dėl rinkos dalies aktyviai kovoja dar dvi dešimtys kinų markių.
Šiais metais prekės ženklai pritaikė maksimalias galimybes didinti ir išlaikyti pardavimus, buvo skiriama subsidijų, paramos ir įvairių akcijų“, – aiškina „Avilon AG“ generalinio direktoriaus pavaduotojas naujų automobilių pardavimams Renatas Tyukteevas.
„Naujų automobilių pardavimų augimą paaiškina pasiūlos trūkumas 2023 m. Šiais metais pardavėjai turi didelį atsargų komplektavimo lygį, todėl šiandien paklausa visiškai patenkina pasiūlą. Kiniški modeliai visiškai pakeitė europietiškus ir japoniškus prekės ženklus“, – sutinka automobilių rinkos FRESH dilerių vadovas Jevgenijus Žitnuchinas.
Rinkos problemos
Pardavėjai, nepaisant patikimų pardavimų statistinių duomenų, vis dar nerimauja.
„Automobilių rinka demonstruoja užtikrintą prisitaikymą prie sankcijų ir stabilius pardavimus“, – sako „AutoSpecCentre“ įmonių grupės generalinis direktorius Andrejus Terliukevičius.
Jo teigimu, birželio mėnesio rezultatams įtakos turėjo pagrindinių importuotojų tęsiamos pardavimų rėmimo programos.
Besitęsiančią pirkėjų paklausą daugiausia lėmė artėjantys automobilių paskolų apribojimai“, – pažymi A.Terliukevičius.
Jis priminė, kad nuo 2024 m. liepos 1 d. automobilių paskolų rinkoje bus įvesti apribojimai ir jas gauti bus sunkiau. Per didelius automobilių paskolų įkainius nustatė Centrinis bankas, šia priemone siekiama apriboti gyventojų skolų naštą, kaupti kapitalo atsargas ir didinti bankų stabilumą.
Tai reiškia, kad bankas, teikdamas paskolas jau pasiskolinusiems piliečiams, turi sukurti papildomą kapitalą, todėl automobilių paskolos bankui tampa mažiau pelningos.
Kitas veiksnys, turintis įtakos naujų automobilių pardavimui, yra centrinio banko pagrindinė palūkanų norma.
„Šiandien ji yra aukšta (16 proc.), jei liepos pabaigoje reguliatorius nuspręs ją padidinti, tai apsunkins darbą su kreditavimo sandoriais, kuriuose kiniškų markių dalis siekia 80 proc., ir padidins dilerių išlaidas išpirktų automobilių atsargoms“, – apgailestauja V.Tyuktejevas.
Jam pritaria ir įmonių grupės „Avtodom“ generalinis direktorius Andrejus Olchovskis: „Kai kurie klientai nori įsigyti automobilį prieš galimą pagrindinės palūkanų normos padidinimą liepos 26 d., kad nuosavybės kaina nebūtų pernelyg didelė.“
„Matau tam tikrą rinkos prisotinimą, kuris kartu su atostogų laikotarpiu gali neigiamai paveikti paklausą liepos mėnesį“, – sako A.Terliukevičius. – Kita vertus, lengvatinių hipotekos paskolų panaikinimas gali perkelti pirkimo aktyvumo vektorių iš nekilnojamojo turto į prieinamesnio turto – automobilio – įsigijimą“.
Kokios kainos?
„Per pirmąjį pusmetį naujų automobilių kainos vidutiniškai kilo 3–5 proc. ribose. Nors kai kurios markės sumažino kainas 1,5–2 proc, tačiau šis sumažinimas buvo taikomas tik praėjusių metų automobiliams. Visi nauji automobiliai nuo 2024 m. pabrango dėl padidėjusių metalo laužo mokesčio ir muitų tarifų“,– skaičiuoja V.Tyukteev.
„Avtostat“ duomenimis, vien birželio mėn. septynios oficialiai Rusijos automobilių rinkoje atstovaujamos markės padidino kai kurių savo modelių kainas.
Pavyzdžiui, „Changan“ padidino trijų savo krosoverių kainas: „CS85 Coupe“ pabrango 50 000 rublių, CS75 Plus – 90 000 rublių, o pirmos kartos CS95 – 100 000 rublių. 2024 m. OMODA C5 krosoveris pabrango 50 000 rublių. „Geely“ padidino savo naujovės – krosoverio „Atlas“ – kainas. Kainos padidėjimas palietė modifikacijas su priekiniais varomaisiais ratais ir sudarė 5 000 rublių.
Vietinių markių automobiliai taip pat pabrango: „Lada Granta“ sedanas „Comfort'24 Plus“ komplektacijoje pabrango 50 000 rublių, o „Granta“ liftbackas „Club'24“ versijoje – 30 000 rublių. „Moskvičiaus“ automobilių gamykla padidino 2024 m. krosoverio 3 kainas 35 000 rublių. Uljanovsko automobilių gamykla 50 000 rublių padidino „UAZ Pickup“ modelio su „Euro-2“ varikliu kainą.
Vidutinė svertinė naujo lengvojo automobilio kaina, „Avtostat“ skaičiavimais, 2024 m. gegužę buvo 2,8 mln. rublių (apie 29 000 eurų).
Persvarsto prognozes
Optimistiniai pardavimų rodikliai verčia ekspertus peržiūrėti metines prognozes.
„Pagrindinė 2024 m. pirmojo pusmečio tendencija – spartus naujų automobilių pardavimo rinkos augimas, kuris viršijo prognozuojamas reikšmes“, – sako AEB Automobilių gamintojų komiteto pirmininkas Aleksejus Kalitsevas.
„Sausio mėnesį AEB prognozavo, kad 2024 m. rinkos apimtis sieks 1,3 mln. parduotų automobilių. Atsižvelgdamas į įvairius ekonominius, reguliavimo ir politinius veiksnius ir darydamas prielaidą, kad sankcijos ir kitas spaudimas išliks tokio paties lygio iki metų pabaigos, AEB Automobilių gamintojų komitetas mano, kad bendra naujų automobilių rinkos apimtis 2024 m. bus 1,45 mln. automobilių“, – priduria jis.
„Autostat“ taip pat atnaujino savo prognozę. Metų pradžioje agentūra aprašė tris kitų metų pramonės raidos scenarijus.
Pagal pesimistinį scenarijų pardavimai, palyginti su 2023 m. reikšmėmis, sumažės apie 10 proc. Pagrindiniame variante numatomas 24 proc. augimas, iki 1,25 mln. vienetų, optimistiniame – 36 proc. augimas, iki 1,48 mln. automobilių.
Šiuo metu „Avtostat“ ekspertai įsitikinę, kad rinka viršys 1,5 mln. naujų automobilių, o pagal optimistinę prognozę ji gali siekti 1,75 mln. automobilių.
Yra ir daugiau prognozių, pavyzdžiui, „Romir“ ir „Oks Labs“ analitikai tikisi, kad naujų lengvųjų automobilių pardavimai Rusijoje 2024 m. padidės trečdaliu – iki 1,4 mln. vienetų, tačiau vėliau iki 2028 m. augimo tempas mažės.
Pagal šį scenarijų 2025 m. automobilių pardavimų augimo tempas, palyginti su 2024 m. verte, sumažės perpus ir sudarys 16 proc. (1,63 mln. parduotų automobilių), 2026 m. rinka augs 6 proc. (1,73 mln. automobilių), 2027 m. – 3,5 proc. (1,79 mln. automobilių), o 2028 m. – tik 1 proc.
Parengta pagal „Forbes.ru“.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.