Reikia ar nereikia paimti bendrovei „MA Group“ priklausantį sklypą viaduko statybai, savivaldybė sprendė užsakydama specialią studiją. Ją parengė bendrovė „Tyrens Lietuva“.
Studijos rengėjai Julija Damaševičiūė ir Arvydas Domatas nurodė, kad dviejų lygių Gariūnų sankryža buvo numatyta toje pačioje vietoje dar 1999 metais patvirtintame detaliajame plane.
Viaduko poreikis buvo pakartotas ir 2019 metų detaliojo plano sprendiniuose.
Šiame dokumente dar buvo suplanuotos ir žiedinės sankryžos, kurios dabar jau įrengtos.
Eismo srautas nenutrūktų
Anot studijos rengėjų, visuomenės poreikiams nepaėmus sklypo, nebūtų galimybės įrengti sklandaus ir saugaus viaduko sujungimo su Paneriškių gatve.
Nustatyta, kad sklypo, kurį planuojama paimti visuomenės poreikiams, vidutinė rinkos kaina sudaro 8 tūkst. 230 eurų.
Šiuo metu šviesoforais reguliuojama Gariūnų, Paneriškių gatvių ir Paneriškių aklagatvio sankryža turėtų būti rekonstruojama į dviejų lygių sankryžą.
Abipus Gariūnų gatvės yra Gariūnų verslo parkas, automobilių turgus, karjeras, kiti komercinės, gamybinės ar sandėliavimo paskirties objektai.
Gariūnų gatvė bendrajame plane priskiriama greito eismo gatvėms, o jose galimos tik skirtingų lygių sankryžos.
Planuojama Gariūnų gatvės ruožą rekonstruoti į 6 eismo juostų, iš kurių keturiomis bus vykdomas eismas, o likusios 2 juostos bus panaudotos kaip avarinės arba lėtėjimo juostos dešiniesiems posūkiams.
Kaip ir dabar, gatvė planuojama su skiriamąja juosta. Numatomi ir jungiamieji keliai, sankryžos, viadukas per Gariūnų gatvę, pėsčiųjų ir dviračių takai, miesto transporto stotelės su peronais, dviejų lygių pėsčiųjų perėja.
Dabartinė šviesoforais reguliuojama sankryža bus rekonstruota, išnyks visi kairieji posūkiai, bus galima sukti tik į dešinę.
Taigi rekonstravus sankryžą bus užtikrintas nepertraukiamas eismo srautas, bus išvengta pėsčiųjų ir automobilių srautų susikirtimų. Pėstieji ir mašinos mazgą kirs daug saugiau ir greičiau.
Lauktų daugybė nepatogumų
Tiesa, studijos rengėjai svarstė ir alternatyvą – nepaimti sklypo, Gariūnų viaduko, Paneriškių gatvės ir Paneriškių aklagatvio sankryžą pastumiant į šiaurės vakarus.
Tada viadukas būtų rengiamas ne stačiu, o maždaug 85 laipsnių kampu virš Gariūnų gatvės, žiedinė sankryža būtų netaisyklingos formos, viadukas pailgėtų nuo 74 iki 75 metrų.
Lauktų ir daugiau nepatogumų. Pavyzdžiui, ateityje plėtojant teritorijos susisiekimo sistemą tektų paimti dar daugiau privačios žemės.
Terminai – jau numatyti
Studijos sprendiniai dar bus svarstomi savivaldybės tarybos komitetuose, bet panašu, kad linkstama prie pirmojo varianto – iš karto paimti žemės sklypą.
Tada terminai numatyti tokie: šįmet vyktų sklypo paėmimo procedūros, 2025–2026 metais – statinio projekto parengimas, statybos darbai – 2026–2027 metais.
Remiantis tyrimo rezultatais, studijoje buvo apskaičiuotas ir transporto greitis kertant šią itin judrią sankryžą. Dabar jis siekia 22,87 kilometro per valandą, o pastačius viaduką – 51,22 kilometro per valandą.
Aistros dėl sankryžos
Prieš dvejus metus ties centriniu įėjimu į Gariūnų turgavietę pradėjus žiedinės sankryžos statybą protestavo prekeiviai, o Gariūnų verslo parko savininkai užginčijo žemės klausimus.
Įrengti šią sankryžą buvo įsipareigojęs netoli įsikūręs prekybos centras „Lidl“.
Savivaldybė tikino, kad kai kurie Gariūnų turgavietės statiniai atsidūrę už vadinamosios raudonosios linijos ir stovi valstybinėje žemėje, kurios reikia sankryžai.
Tai pavadinę žemės grobimu valdininkai apkaltino Gariūnų verslo parko administraciją, kad ji daug metų paviljonus smulkiesiems verslininkams nuomojo nelegaliai.
Vis dėlto ginčą pavyko išspręsti ir žiedinė sankryža buvo įrengta.