Bendrovė, atlikusi kelias rinkos konsultacijas, papildomai pasitelkusi išorės ekspertus bei užsienio konsultantus, šią savaitę paskelbė „e-tolling“ sistemos įdiegimo nuomos pagrindu viešojo pirkimo konkursą. Apie svarstomą sistemos diegimo nuomos pagrindu alternatyvą įmonė viešai informavo dar šį pavasarį, praneša „Via Lietuva“.
„Via Lietuva“, siekdama įgyvendinti dar 2021 metais pradėtą ir tais pačiais metais teisminiuose ginčuose užstrigusį „e-tolling“ sistemos įdiegimo projektą, nutarė imtis kitų projekto įgyvendinimo alternatyvų, t. y. nebekurti naujos sistemos, o jau sukurtą sistemą pritaikyti šalies poreikiams. Šią savaitę bendrovė paskelbė viešojo pirkimo konkursą dėl „e-tolling“ sistemos įdiegimo nuomos pagrindu.
Pranešime teigiama, kad naujo viešojo pirkimo iniciavimui „Via Lietuva“ pasiruošimą pradėjo pavasarį. Per šį laiką bendrovė atliko 3 rinkos konsultacijas. Taip pat, papildomai buvo konsultuojamasi ir su išorės viešųjų pirkimų ir teisės srities ekspertais. Rengiantis „e-tolling“ sistemos įdiegimo nuomos pagrindu viešojo pirkimo konkursui pasitelktas užsienio konsultantas, įgyvendinęs panašius projektus kitose Europos šalyse.
„Dėjome visas pastangas, kad šiam reikšmingam žingsniui būtume maksimaliai pasiruošę, todėl tikimės, jog šis valstybei svarbus projektas, nors ir vėliau, vis tik bus įgyvendintas. Per vykstančių teisminių ginčų laikotarpį ši rinka iš esmės pasikeitė, todėl priimtas sprendimas padės atitikti šiuo metu egzistuojančius aukščiausius kelių apmokestinimo sistemų modernumo ir patogumo standartus, šalies ir visų gyventojų lūkesčius“, – pranešime cituojamas „Via Lietuva“ generalinis direktorius Marius Švaikauskas.
Per pastaruosius kelerius metus siūlomų kelių apmokestinimo pagal nuvažiuotą atstumą sprendimų spektras tarptautinėje rinkoje gerokai išsiplėtė: rinkoje jau sukurti ir siūlomi net keli skirtingi „e-tolling“ sistemos produktai bei jų pritaikymo konkrečiai rinkai mechanizmai. Taip pat prieinami ir skirtingi šių produktų įsigijimo būdai.
Vienas jų – nuoma, kurį renkantis sutaupoma laiko sistemos kūrimui, sistemą diegianti bendrovė neįpareigojama pati tapti sistemos eksperte – kaupti ir išlaikyti kompetencijas šioje srityje, valdyti su sistemos sukūrimu kylančias rizikas.
Lietuvoje „e-tolling“ sistemą planuota įvesti nuo 2024 metų vidurio, tačiau projektas iki numatyto laiko nebegali būti įgyvendintas.
Tiek vidaus, tiek LAKD pasitelktų išorės ekspertų vertinimu, elektroninės kelių rinkliavos sistemos sukūrimas ir įdiegimas techniškai neįmanomas per trumpesnį nei 14 mėnesių laikotarpį.
Vyriausybė yra nustačiusi naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius, kurie nebuvo keisti nuo 2015 metų. Planuojama, kad Vyriausybei nuo ateinančių metų nustačiusi naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius per metus bus surenkama papildomai 40 mln. eurų kelių naudotojo mokesčio, kuris bus skiriamas magistralinių kelių plėtrai ir priežiūrai.
Seimas praeitų metų pabaigoje priėmė sprendimą pavėlinti „e-tolling“ sistemos startą iki 2025 m. sausio 1 d. Susisiekimo ministerija siūlė pavėlinti pradžią iki 2025 m. liepos 1 d., tačiau parlamento Ekonomikos komitetas, pasiūlius konservatoriams Andriui Kupčinskui ir Mindaugui Skritulskui, nutarė „e-tolling“ startą numatyti pusmečiu anksčiau.
Vis tik liepos viduryje Seimas priėmė Susisiekimo ministerijos inicijuotą siūlymą pakeisti įstatyme nustatytą „e-tolling“ teikimo pradžios datą. Numatoma, kad „e-tolling“ startuotų 2025 m. liepos 1 d.