Verslininkai ir politikai nesupranta, kodėl Sartų ežere neleidžiama plaukioti priemonėmis su vidaus degimo varikliu: ekspertas pateikė atsakymą

2024 m. rugpjūčio 18 d. 12:15
Žygimantas Šilobritas
Vyriausybei gegužės mėn. nusprendus, kad Sartų regioninio parko ežeruose draudžiama plaukioti priemonėmis su vidaus degimo varikliu, toks draudimas kelia klausimų tiek vietos verslams, tiek politikams.
Daugiau nuotraukų (1)
Tačiau regioninio parko atstovai tvirtina, kad tai svarbu apsaugant vietos ekosistemą, kas pabrėžiama ir nutarimo projekte.
Demokratų sąjungos „Vardan Lietuvos“ narys Tomas Tomilinas mano, kad tai sukuria chaotišką situaciją, kai skirtingų saugomų teritorijų reguliacija smarkiai skiriasi.
Taip pat, anot jo, elektriniai varikliai taip pat kuria garso taršą. Tokiai pozicijai pritaria ir turizmo sodybos „Žiogelis“, įsikūrusios prie Sartų ežero, savininkas Andrius Trumpa.
Tačiau, kaip aiškina Sartų regioninio parko grupės patarėjas Algis Pažūsis, valtys varomos vidaus degimo varikliais taip pat kuria taršą ir naftos pavidalu.
Be to, anot jo, toks teritorijos saugojimas – tai viešojo intereso gynimas.
T. Tomilinas: sprendimas sukuria tam tikrą chaosą
T. Tomilinas mano, kad toks sprendimas sudaro tam tikrą chaosą, nes saugomose teritorijose atsiranda skirtingi reikalavimai.
Taip pat, anot jo, tokios priemonės per drastiškos, neskatinančios prisitaikyti prie ribojimų bei visiškai „nukerta“ žmogaus ryšį su buveine.
„Aš pirmiausia matau chaosą. Labai skirtingi reguliavimai skirtingose saugomose teritorijose. Ir ganėtinai tokį griežtą ribojimą pritaikė Sartų atveju, kuris smogs ir vietiniams verslams. Jis atrodo nepamatuotas. Kiek teko pasidomėti, tai aiškios politikos šiuo klausimu nėra“, – Eltai tvirtino T. Tomilinas.
„Mano požiūriu mes turime tokį neapgalvotą saugomų teritorijų tvarkymą, visiškai atribojant prasmingą žmogaus veiklą ir atgrasantį nuo gyvenimo ir darbo jose. (...) Aš labai pritariu apribojimams, nes bendra tendencija yra tokia, kad žmonės prie jų prisitaiko, saugo buveines. Bet mes neturime visiškai nukirsti žmogaus buvimo“, – komentavo jis.
Politikas tvirtina – toks sprendimas yra neigiamas šokas regiono verslams. Jis taip pat pastebėjo, kad net įvairios tarnybos, dirbančios su vandens telkiniais, naudoja vidaus degimo variklius.
Taip pat T. Tomiliną nustebino, kad nutarimas leidžia naudoti elektrinius variklius, nes šie taip pat kelia bangas, kuria triukšmo taršą.
Be to, anot jo, bandymas „žalinti“ valtis neturi prasmės.
„Čia esmė yra apsaugoti paukščius. Tai elektriniai varikliai irgi sukuria vibracijas, tokį patį poveikį. Turbūt čia įsimaišyti galėjo vadinamasis „žaliasis smegenų plovimas“. Ta prasme, kad pradėkime žalinti šį sektorių, o ne nuo rimtų. Nes miestų centrai yra perpildyti dyzeliniais automobiliais. O ten, kur yra valtys ir saugumo klausimas turėtų būti svarbiausias, tai mažiausiai prasminga“, – aiškino T. Tomilinas.
Turizmo sodybos „Žiogelis“ savininkas: elektriniai varikliai plaukia lygiai taip pat
Sodybos „Žiogelis“ savininkas A. Trumpa pritaria, kad apribojimas atrodo keistai, nes aplinkinėse šalyse tokie reikalavimai nėra taikomi.
„Nesuprantame prasmės jokios. Nes visame pasaulyje su tokiomis valtimis plaukiojama, tai Lenkija, Suomija, o mes čia ribojame“, – Eltai sakė A. Trumpa.
„Nes jeigu yra bangos ar dar kažkas, tai dabartiniai elektriniai varikliai lygiai taip pat plaukia, koks skirtumas?“ – kvestionavo jis.
Taip pat verslininkas įvertino, kad tokie apribojimai neigiamai paveiks vietos bendroves.
Be to, pasak jo, tai apribos ir vietos žvejus, kurie nebegali nusigauti iki ežere esančių salų.
„Be abejo neigiamai paveiks verslą. Nes jis yra didelis, ne kažkokia bala, nenuplauksi toli su elektriniu varikliu. Vien prie Sartų ežero įsileisti valtį yra sudėtinga, tik kelios vietos, kur tai leidžiama. O iki esančių salų nenuplauksi irklais, užtruktų kelias valandas, o elektriniu varikliu irgi vos. Atrodo, kad norima padaryti, kad nieko nebūtų daroma“, – komentavo jis.
Sartų regioninio parko atstovas: elektriniai varikliai nesukelia tokio pavojaus aplinkai
Į keliamus klausimus dėl to, kodėl vis dar leidžiama plaukioti su valtimis ar laivais turinčiais elektrinius variklius, A. Pažūsis atsako, kad nors priemonės prilyginamos, vidaus degimo variklių tarša triukšmo ar išmetamų taršos produktų aspektu – didesnė.
„Plaukiojančios priemonės su elektriniais varikliais nesukelia tokio pavojaus supančiai aplinkai, kaip vidaus degimo varikliai, kurių galima tarša pasireiškia naftos produktais, triukšmu“, – Eltai aiškino Sartų regioninio parko atstovas.
Taip pat, pasak jo, sprendimai paremti Konstitucinio Teismo suformuota praktika, pagal kurią valstybė turi teisę reguliuoti ūkinę veiklą rūpinantis gamtos objektais ir vietovėmis.
Jis paminėjo, kad remiantis tiek šio, tiek ankstesniais Lietuvos aukščiausiojo, tiek vyriausiojo administracinio teismo sprendimais – taip saugant teritorijas yra užtikrinamas viešasis interesas.
„Viešojo intereso užtikrinimas teritorijų planavimo metu glaudžiai susijęs su saugomų teritorijų, kaip reikšmingos visuomeninės vertybės, apsauga“, – pabrėžė jis.
2024 m. gegužės 15 d. įsigaliojęs Vyriausybės nutarimas dėl Sartų regioninio parko planavimo schemos numato draudimą regioninio parko ežeruose draudžiama plaukioti plaukiojimo priemonėmis su vidaus degimo varikliais.
Kaip rašoma dokumente, taip siekiama apsaugoti vandens paukščius nuo trikdymo.
SartaivarikliaiTomas Tomilinas
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.