Mat aktyviojo kurortinio sezono metu dalyje Palangos miesto gatvių automobilių stovėjimas yra mokamas. Dauguma vairuotojų elgiasi atsakingai, tačiau esama ir tokių, kurie bando „sutaupyti“ vengdami rinkliavos. Kontrolieriams nuostabą kelia tai, kad dažniausiai tai daro prabangių automobilių savininkai.
Pažeidimų vis dar gausu
Šiemet automobilių parkavimas Palangoje nepabrango. Jis kainuoja tiek pat, kiek ir pernai, bet yra keletas naujovių, su kuriomis ne visi vairuotojai taikstosi.
Paradoksas – kuo prabangesniais automobiliais vasarotojai pasiekia kurortą, tuo sunkiau jiems skirtis su vienu kitu euru, skiriamu vietinei rinkliavai.
„Šiemet anksti prasidėjus poilsio sezonui Palanga jau gegužę buvo užtvindyta automobilių. Rinkliavą pradėjome rinkti nuo gegužės 15 d. Parkavimo srautas tą mėnesį buvo dvigubai didesnis, nei tuo pat metu būta pernai ar užpernai.
Sezono pradžioje vairuotojai buvo gerokai drausmingesni nei šiuo metu. Liepą įsisiūbavę Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimai dar nenuseko“, – patikino Palangos Rinkliavų centro direktorius Algimantas Bluškis.
Nustatė išskirtines vietas
„Geriau iš karto nustatysiu laiką parkavimo programėlėje, nes galiu pamiršti tai padaryti, jei užtruksiu ilgiau nei valandą“, – taip vairuotoja sureagavo į A.Bluškio pastabą, kad automobiliai aikštelėje ties Palangos turizmo informacijos centru, Kretingos gatvėje, valandą gali stovėti nemokamai.
Palangoje yra keletas vietų, kuriose būtent šiemet įsigaliojo ši naujovė. Už pirmąją automobilio parkavimo valandą mokėti nereikia aikštelėje, esančioje Jūratės bei Vytauto gatvių sankirtoje.
Nemokamai trumpam galima sustoti ties vaistinėmis Vytauto g. 33 bei Plytų g. 9. Būtent šias aikšteles aplankėme kartu su A.Bluškiu.
„Ar kas nors negerai?“ – sunerimusi iš grožio salono atskubėjo moteris pamačiusi, kad jos automobilis, kaip ir dar keletas kitų, yra fotografuojami, tiksliau fotografuojami buvo ant skydelių už stiklo padėti parkavimo laiką fiksuojantys laikrodžiai.
„Šios parkavimo vietos buvo parinktos atsižvelgiant į jų svarbą žmonėms. Kelių eismo taisyklės numato, kad tokiais atvejais regimoje vietoje – prie stiklo ant automobilio skydelio tereikia padėti lapelį arba specialų laikrodį su nurodytu parkavimo pradžios laiku.
Užsibuvus ilgiau nei valandą, už parkavimą mokama nustatytu tarifu, kuris kiekvienoje iš Palangos miesto zonų – raudonojoje, žaliojoje, geltonojoje – yra skirtingas. Tačiau net ir tokios, atrodytų, palankios naujovės ne visiems yra priimtinos.
Yra vairuotojų, kurie nepatenkinti dėl to, kad turi fiksuoti sustojimo laiką, esą kam reikia, tegu tie ir susižiūri. Bet ne kas kitas, o KET numato prievolę vairuotojams tai padaryti, jeigu norima pasinaudoti teikiama lengvata.
Atsiranda gudraujančių, kurie iš karto grynaisiais sumoka valandos rinkliavą (raudonojoje zonoje ji yra 1,6 euro, geltonojoje – 0,8 euro, žaliojoje – 2,2 euro), nurodo valanda vėlesnę parkavimo pradžią ir patraukia prie jūros.
Taip jie pažeidžia KET, nes trumpalaikio parkavimo aikštelėse nėra galimybės rinktis, kuri parkavimo valanda bus nemokama“, – paaiškino A.Bluškis.
Kita vertus, trumpalaikio parkavimo aikštelėse neretai savo automobilius sustato smulkieji verslininkai bei jų darbuotojai. Pykstama, kad jie baudžiami už nesumokamą vietinę rinkliavą.
„Darbuotojų trūksta, žmonės dirbti į Palangą sezono metu važiuoja iš Kretingos, Gargždų ar kitų miestų, bet automobilius stato ten, kur draudžiama. Esą nemokamos aikštelės jiems per toli nuo darbo vietos.
Bet KET nenumato kokių nors išimčių darbuotojams, o juos įdarbinę verslininkai neieško išeičių. Realiai juk ta valanda nemokamo parkavimo yra skirta tam, kad pas juos ateitų klientai paslaugų arba apsipirkti“, – užsiminė pašnekovas.
Turtingi ignoruoja taisykles
Šį atostogų sezoną Palangoje vietinė rinkliava neberenkama už automobilių parkavimą naktį – nuo vidurnakčio iki 7 valandos ryto.
Pasak A.Bluškio, naktį sudėtinga užtikrinti kontrolę – kontrolieriams nesaugu dirbti. Be to, statistikos duomenys liudijo, kad naktimis rinkliavos apskritai buvo surenkama mažiau, nei Palangos miesto rinkliavų centras patirdavo išlaidų administravimui ir kontrolei.
Keblumų kildavo ir mobiliųjų mokėjimo programėlių naudotojams, jeigu išvažiuodami iš mokėjimo zonų vairuotojai pamiršdavo jas išjungti – jos pernakt skaičiuodavo mokesčius. Tačiau ir ši lengvata nepadidino vasaroti atvykstančių vairuotojų budrumo.
„Automobiliai statomi draudžiamose vietose. Daug pažeidimų kontrolieriai nustato aklagatviuose ties poilsio namais, kur įrengtos privačios aikštelės su automatiniais atitvarais. Juos atvykėliai tiesiog užstato, nepalikdami jokio pravažiavimo. Neretai automobiliai parkuojami ten, kur apskritai statyti juos draudžiama, o greta vieno pažeidėjo savo mašinas pasistato ir kiti.
Regime, kad draudžiamose vietose dažniausiai parkuojami prabangūs automobiliai, kurių savininkams, tikėtina, nebūtų sunku susimokėti už parkavimą leistinoje vietoje“, – kalbėjo Rinkliavų centro direktorius.
Jis pats nepraeina pro šalį matydamas, kaip vairuotojai pažeidžia KET. Į klausimą, kodėl jie taip elgiasi, ne kartą yra išgirdęs atsakymą, kad taip patogiau, o baudos jiems – nė motais.
Pasak A.Bluškio, ir kontrolieriai, ir policijos pareigūnai dažnai tai regi per miesto šventes, kai į Palangą suvažiuoja daug prabangių automobilių.
„Neseniai Palangoje vyko „Aurum 1006 km“ lenktynės. Atrodė, kad lenktynininkai bei jų gerbėjai prabangiais automobiliais atvažiavo pademonstruoti, kad KET jiems negalioja. Automobilius jie statė kur norėjo ir kaip norėjo: draudžiamose vietose, ties pėsčiųjų perėjomis, ant dviračių takų.
Toks yra dalies prabangių automobilių vairuotojų elgesys – jie visais įmanomais būdais stengiasi išvengti rinkliavos už parkavimą“, – sakė A.Bluškis.
Dažniausiai fiksuojami pažeidimai ir klaidos
Budintis kontrolierius atsakinėja į vairuotojų skambučius telefonu bei el. paštu. Per dieną jis gauna 30–40 laiškų ir sulaukia maždaug tiek pat skambučių – prašymų paaiškinti, kodėl buvo užfiksuotas pažeidimas.
Štai kokios klaidos yra regimiausios.
Supainioti valstybiniai numeriai. Tai dažna programėlių valdymo klaida. Žmonės, kurie turi keletą automobilių arba važinėja skolintu, mokėjimo programėlėje nurodo ne to automobilio, kurį parkuoja, valstybinį numerį arba neteisingą rinkliavos zoną.
Pagal programėlių administravimo taisykles, už teisingą duomenų pateikimą yra atsakingi vairuotojai. Be to, Palangoje yra pakeista rinkliavos zonų išsidėstymo struktūra taip, kad nebūtų maišaties, – jos apima ne atskiras gatves, bet kvartalus.
Nepaliekama mokėjimo kvito. Kol kas Palangoje už parkavimą grynaisiais pinigais mokama parkomatuose, kurie nefiksuoja automobilių valstybinių numerių. Tad, sumokėjus grynaisiais, ant automobilio skydelio turi būti paliekamas gerai regimas mokėjimo kvitas. Jeigu vairuotojas pamiršta palikti kvitą ar padeda jį kontrolieriui neregimoje vietoje, fiksuojamas pažeidimas.
Šiais metais Rinkliavų centras po viešųjų pirkimų procedūros jau yra pasirašęs pirkimo–pardavimo sutartį su tiekėju ir parkomatai naujais bus pakeisti rudenį.
Vengia mokėti rinkliavą. Tol, kol Palangoje kontrolierių dirbo vos vienas ekipažas, jis turėjo tam tikrą nuolatinį maršrutą ir vietos gyventojai žinojo jo darbo grafiką. Pravažiavo? Vadinasi, pora valandų yra rezerve. Šiuo metu situacija kitokia, bet parkavimo mokesčio vis tiek vengiama.
„Žmonės gudrauja – nueina į kavinę ir, užuot pasimėgavę kava, stebi pro langą, ar neateina kontrolierius. Pamatę jį skuba įjungti parkavimo programėlę. Nepaisant to, kad kava kainuoja brangiau nei valanda parkavimo brangiausioje zonoje, vis tiek bandoma išvengti rinkliavos. Tačiau kontrolieriai turi mobilųjį įrenginį, kuriame ir nuotoliu regimas parkavimo pradžios laikas, o kai vengiama mokesčio, jis nesutampa.
Pagal taisykles, parkavimas prasideda pastačius automobilį mokamoje vietoje, kur automobilio valdytojas privalo iš karto sumokėti nustatyto dydžio rinkliavą, o mokėjimą mobiliuoju ryšiu pradėti ir pabaigti prie automobilio“, – sakė A.Bluškis.
Įtartini neįgalieji. Vienokios lengvatos taikomos negalią turintiems vairuotojams, kurie vairuoja skiriamąjį ženklą turintį automobilį, kitokios – turintiems Europinę neįgalių asmenų automobilių statymo kortelę. Pagal Rinkliavų įstatymą pastarosios kortelės turėtojai visiškai atleidžiami nuo vietinės rinkliavos.
Kontrolieriai turi prieigą prie programų ir gali patikrinti tokios kortelės galiojimo datą. Palangoje būta atvejo, kai įrenginį kurhauze prabangiu automobiliu atvykęs vairuotojas kortelę ant skydelio pridengė saulės akiniais taip, kad jos visos nesimatytų. Pasirodo, kortelė senokai nebegaliojo, o žmogus tiesiog pabandė išvengti vietinės rinkliavos.
Elektromobilių parkavimas. Vien tik elektra varomiems automobiliams (hibridiniams tai negalioja) Palangoje yra suteikta lengvata rinkliavai ir metams ji tekainuoja 15 eurų. Ją sumokėjus kiaurus metus tokie automobiliai šiame kurorte gali būti parkuojami nemokamai visose leistinose vietose.
Rinkliavų centras yra įsigijęs kontrolės programą ir turi sutartį su „Regitra“, kuri pagal registracijos numerius patvirtina, kad leidimas išduodamas tikrai elektriniam, o ne hibridiniam automobiliui. Šiuo metu Palangoje tokių leidimų yra išduota daugiau nei 800, dauguma jų – ne vietos gyventojams.
„Vis dėlto yra tokių vairuotojų, kurie neperka lengvatinio leidimo metams, bet ir nenori mokėti už savo „Tesla“ automobilio parkavimą. Maža to, tokie elektromobilių vairuotojai, naudodamiesi viešąja miesto elektromobilių įkrovimo stotele nemokamai, nenori mokėti ir vietinės rinkliavos, nes stotelė yra apmokestintoje aikštelėje.
Jie ilgam palieka mašiną, prijungtą prie įkrovos stotelės, nes kol automobilis įkraunamas, rinkliava nerenkama.
Kad prieiga būtų pasiekiama ir kitiems, tose vietose yra apribotas įkrovimo laikas, bet vis tiek atsiranda vairuotojų, gudresnių už kitus. Pavyzdžiui, kad nereikėtų mokėti baudos – kad nepavyktų nustatyti savininko, palikęs ilgam įsikrauti prabangų „Mercedes-Benz“ automobilį jo vairuotojas tiesiog nuima automobilio registracijos numerius“, – štai taip apie išskirtinių automobilių savininkų išskirtinį elgesį pasakojo A.Bluškis.
Neišnaudoja galimybių. Palangoje šiemet įrengtas didžiausia Baltijos šalyse elektromobilių įkrovimo parkas. Palangos savivaldybė kartu su „Ignitis“ gegužę jį atidarė Taikos gatvėje esančioje nemokamo parkavimo aikštelėje.
Joje vienu metu galima įsikrauti 20 automobilių. Yra paruoštos 8 stotelės, kurių kiekvienoje – po dvi 60 kilovatų galios įkrovimo prieigas. Atskirai įrengtos ir 2 stotelės su keturiomis itin greito įkrovimo prieigomis, kurių vienos galia – 150 kilovatų. Pastarosios automobilio bateriją iki 80 proc. įkrauna per 20 minučių, pilnai – per pusvalandį.
Vairuotojai automobilius joje apskritai gali palikti nemokamai, bet nepasinaudoja tokia galimybe, esą, per toli iki miesto centro.