Šių metų Lietuvos automobilių rinkos tendencijos rodo, kad vartotojai ieško praktiškų, ekonomiškų ir patikimų transporto priemonių, atsižvelgiant į ekonomines sąlygas ir finansines galimybes.
Remiantis naujausiais duomenimis, 2024 metų gegužę Lietuvoje buvo pirmą kartą įregistruota net 13 960 naudotų automobilių – 3,5 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Ekonomiškumas atsiduria pirmame plane
Šiais metais didžiausio populiarumo sulaukia praktiški automobiliai, tokie kaip „VW Passat“, „Škoda Superb“ ar „Škoda Octavia“, „Opel Astra“ ir „Volvo V60“ bei „Volvo V40“. Šie modeliai yra itin paklausūs dėl savo patikimumo, ilgaamžiškumo ir mažų eksploatacinių išlaidų.
Naudotų automobilių įmonės „Longo LT“ vadovo Pauliaus Valiukėno teigimu, vartotojai vis dažniau renkasi automobilius, kurie ne tik atitinka jų funkcinius poreikius, bet ir suteikia ramybę dėl mažesnių priežiūros ir remonto sąnaudų.
„Dabar pirkėjai ieško automobilių, kurie būtų patikimi ir nesukeltų papildomų rūpesčių ateityje“, – sako P.Valiukėnas.
Jis pažymi, kad pastaruoju metu automobilio pasirinkimą vis dažniau lemia racionalūs argumentai, o ne tik emociniai veiksniai. Įsigyjant automobilį, vartotojai vis labiau vertina praktinius aspektus, tokius kaip eksploatavimo kaštai, patikimumas ir ilgalaikė vertė.
Mažėjanti vidutinė automobilio kaina
Ekspertas atkreipia dėmesį, kad šiemet vidutinė parduodamo automobilio kaina sumažėjo iki 12 700 eurų, tai yra apie 10 proc. mažiau nei 2023 metais. Šis pokytis rodo, kad klientai vis dažniau renkasi pigesnius automobilius. Viena iš galimų priežasčių – aukšta EURIBOR palūkanų bazė, kuri padidina palūkanų naštą.
„Didėjanti EURIBOR palūkanų bazė skatina daugelį klientų peržiūrėti savo planus ir atidėti automobilio pirkimą“, – teigia P. Valiukėnas.
Be to, augančios palūkanų normos verčia pirkėjus atidžiau vertinti savo finansinius įsipareigojimus ir ieškoti ekonomiškesnių pasirinkimų, siekiant sumažinti ilgalaikes išlaidas. Dėl šių priežasčių, pigesnis automobilis šiemet tampa vis patrauklesniu pasirinkimu.
Tuo pačiu susidomėjimas elektromobiliais taip pat pamažu slopsta ir P.Valiukėno pastebėjimu, jų augimas Lietuvoje vis dar yra ribotas.
„Dirbant su naudotų automobilių rinka ir būnant arčiau įprasto vidutinio vartotojo, pastebime, kad šis susidomėjimas niekada nebuvo didelis. Elektromobilių kainos vis dar yra aukštos, todėl tik nedaugelis gali sau leisti tokį įsigyti. Dėl šios priežasties didžioji dalis klientų net nesvarsto apie elektromobilio įsigijimą. – teigia ekspertas. – Kaina nėra vienintelis veiksnys, trukdantis elektromobilių parko augimui. Gyvenantys daugiabučiuose susiduria su sunkumais pasikraunant elektromobilį, nes viešųjų įkrovimo stotelių trūksta arba jos yra nepatogiai išdėstytos.“
Jaunimas aktyviai įsitraukia į rinką
Kamilė Dijokaitė, „Inbank“ paskolos produkto pardavimų vadovė, pastebi, kad 2024 metais automobilių pirkimo finansavimo rinka auga. Lyginant su 2023 metais, šiemet bendra finansuota suma išaugo 8 proc., nors vidutinė finansuota suma sumažėjo 1 tūkst. eurų ir dabar siekia 6 tūkst. eurų.
Rinkos apžvalgos duomenimis, didžiausią pirkėjų dalį sudaro 26–40 metų amžiaus grupė, tačiau sparčiausiai auga 18–25 metų amžiaus pirkėjų skaičius, kuris, lyginant su 2023 metų pirmuoju pusmečiu, padidėjo 50 proc.
Taip pat pastebima tendencija, kad, lyginant 2023 metų pusmetį su atitinkamai šių metų pirmuoju pusmečiu, moterys automobiliui skolinasi 3 proc. daugiau. Vyrai 2024 metais vidutiniškai skolinasi 13 proc. didesnę pinigų sumą nei moterys.
„Jaunesnio amžiaus pirkėjų skaičiaus augimas yra svarbus ženklas, rodantis jaunų žmonių įsitraukimą į automobilių rinką. Tai gali būti susiję su didėjančiu mobilumo poreikiu, karjeros pradžia ar siekiu turėti nuosavą transporto priemonę, kuri suteikia daugiau laisvės ir nepriklausomybės“, – teigia K.Dijokaitė.
Pasak jos, finansavimo rinkos augimas taip pat atskleidžia, kad daugiau žmonių pasinaudoja finansinėmis priemonėmis, siekdami įsigyti transporto priemones, kurios geriau atitinka jų poreikius ir finansines galimybes.
Nors vidutinė finansuota suma sumažėjo, tai gali reikšti, kad vartotojai turi daugiau santaupų arba perka naują automobilį pardavę senąją transporto priemonę, todėl jiems reikia skolintis mažesnę sumą.