Nors nuomai skirti raudoni elektriniai dviračiai „Ride“ pasirodė tik prieš porą mėnesių, netvarkingai numestų jų jau daugiau nei anksčiau linksniuotų žaliųjų „Bolt“ paspirtukų.
Į Vilnių įžengęs naujas dalyvis iš Latvijos „Ride Mobility“ savivaldybei įsipareigojo, jog elektriniai dviračiai bus statomi tvarkingai, netrukdys eismui, tačiau pareigūnai pastebėjo, kad skundų dėl jų tik daugėja.
Beje, nuo praėjusių metų Senamiestyje, dalyje Naujamiesčio, Užupio ir Šnipiškių yra daugiau nei šimtas vietų, skirtų paspirtukams tvarkingai statyti. Tose vietose galima palikti ir elektrinius dviračius „Ride“, bet juos ten pamatyti – retenybė.
„Ride“ dviračiais gali važiuoti kur nori ir juos palikti bet kur – nors ir Bendorėliuose ar Riešėje.
Baudos – tiktai klientams
Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ planavimo specialistas Elonas Šaparnis sakė, kad juos pasiekia vis daugiau skundų dėl netvarkingai paliktų „Ride“ elektrinių dviračių: „Į juos visus reaguojame operatyviai ir bendraujame su paslaugų teikėjais spręsdami kylančias problemas.“
Operatorius „Ride“ prieš pradėdamas veiklą Vilniuje įsipareigojo laikytis mero potvarkio, bet jame – vien rekomendacijos.
O sankcijos numatytos tik elektrinių paspirtukų ar dviračių naudotojams. Dėl netvarkingo jų statymo nuomą siūlančios įmonės gali suspenduoti pažeidėjo naudotojo paskyrą arba taikyti piniginę nuobaudą.
„Kiekvienas klientas, prieš pradėdamas naudotis transporto priemone, turi sutikti su tam tikromis sąlygomis, kuriose nurodoma, kad už netvarkingai pastatytą, sulaužytą, numestą ar paliktą ne privalomoje zonoje paspirtuką gali grėsti bauda“, – aiškino E.Šaparnis.
Skundus rašo operatoriams
Anot E.Šaparnio, pastebėjus dalijimosi transporto priemonių pažeidimus pirmiausia reikėtų pranešti operatoriams, kurie atsakingi už šių transporto priemonių tvarką.
Taip pat galima informuoti ir apie kitus pažeidimus, susijusius su elektrinių dviračių ar paspirtukų naudojimusi, – nesaugų vairavimą, važiavimą dviese, bet kokį piktybišką ar neatsakingą elgesį, pažeidžiantį naudojimosi ar Kelių eismo taisykles.
Tai galima padaryti jų tinklapiuose ar mobiliosiose programėlėse.
Siūlo tūkstantį dviračių
Raudoną „Ride“ dviratį galima išsinuomoti panašiai kaip paspirtuką.
Užtenka turėti programėlę, joje susirasti artimiausią dviratį, nusiskenuoti QR kodą ir važiuoti. Įprastu metu kelionė kainuoja 0,2 euro už minutę.
„Ride“ elektrinius dviračius nuomoja keliuose Latvijos miestuose, o Vilnius jiems yra pirmoji užsienio rinka, į kurią ši įmonė įžengė siūlydama nuomos paslaugas.
E.Šaparnio nuomone, vilniečiai, vieną dieną pamatę gatvėse sustatytus elektrinius dviračius, nustebo. Mat latvių įmonė atėjo tyliai.
Tūkstantį elektrinių dviračių išsinuomoti siūlančios įmonės „Ride Mobility“ atstovai neatsakė ir į „Sostinės“ klausimus.
Miestas dar neperpildytas
Nors atrodo, kad sostinėje elektrinių dviračių ir paspirtukų daug, E.Šaparnio žodžiais, miestas nėra perpildytas šių transporto priemonių.
Operatoriai skaičiuoja, kiek dviračių transporto priemonių reikia mieste. Jeigu mažėtų naudojimasis jomis, tai būtų per daug.
Anot E.Šaparnio, gali taip atsitikti, kad elektrinių dviračių ir paspirtukų nebebus kur statyti.
Tačiau šiuo metu padėtis gera, transporto priemones galima valdyti: „Jų dar nėra tiek, kad trikdytų ir nebūtų galima kontroliuoti situacijos. O mes siekiame, kad gyventojai persėstų iš automobilių ir naudotųsi alternatyvia transporto priemone, taip mieste sumažindami grūstis ir taršą.“
Atsirado stovėjimo vietų
Miesto centre privaloma elektrinių paspirtukų statymo tvarka įsigaliojo nuo praėjusių metų rugsėjo.
Ja vadovaujantis dalijimosi platformų paslaugomis besinaudojantys elektrinių paspirtukų vairuotojai nuomojamus paspirtukus gali palikti tik specialiose stovėjimo vietose.
Jos išdėstytos keturiuose miesto rajonuose: Senamiestyje, dalyje Naujamiesčio, Užupio ir Šnipiškių. Tvarkai užtikrinti iš viso skirta kiek daugiau nei 100 vietų, kurios yra paženklintos specialiu stačiakampio formos žymėjimu, o jo viduryje – paspirtuko ir P raidės simboliai.
Kiekvienoje šių vietų telpa iki 10 paspirtukų, kuriuos privaloma palikti tvarkingai – statyti vertikaliai sulig stovėjimo zona, kuo arčiau krašto arba šalia esančio paspirtuko. Stovėjimo zonai užsipildžius – statyti kitoje artimiausioje stovėjimo vietoje.
Mieste paspirtukų stovėjimo zonos matomos ne tik fiziškai, jos atsispindi ir virtualiai – paspirtukų eismo organizavimo žemėlapyje bei dalijimosi platformų paslaugų teikėjų sistemose.
Paklaustas, ar šiose vietose galima palikti ir elektrinius dviračius, E.Šaparnis aiškino, kad jos skirtos visoms mikrojudumo dalijimosi priemonėms.
Mikrojudumo sąvoka aprėpia ir elektrinius dviračius, ir paspirtukus. Šioms transporto priemonėms galioja vienodos taisyklės.
Šaligatvius paspirtukais užtveria tyčia
Toliau nuo centro, kur nėra stovėjimo vietų, paspirtukai ir toliau statomi chaotiškai. Ten netvarkingai numestų galima pamatyti ir elektrinių dviračių.
Jeruzalėje ir netoli Santaros klinikų pasitaikė keli atvejai, kai paspirtukais buvo užtvertas visas šaligatvis.
Specialistų teigimu, kai kurie asmenys tyčia stengiasi pakenkti kitiems eismo dalyviams.