Elektros pavara populiariame kėbule jau įperkama
Solidus britų žurnalas „Auto Express“ 2023-iaisiais Metų automobiliu, nemažos dalies skaitytojų nuostabai, išrinko elektrinį krosoverį „Hyundai Kona“. Žurnalistus papirko modelio praktiškumas, technologinė pažanga, komfortiškas važiavimas, gana didelė baterija ir nuvažiuojamas atstumas bei racionali kaina.
„Kona Electric“ gali būti neblogas atspindys, žvelgiant ir į Lietuvos rinką. „Autoplius“ barometro duomenimis, pernai vidutinė naujo automobilio kaina mūsų šalyje siekė 39,1 tūkst. eurų. Lietuviai dažniausiai rinkosi krosoverius: „Toyota RAV4“, „Kia Sportage“, „Škoda Kodiaq“, „Dacia Duster“. Daugiausia, net 41,4 proc. naujų automobilių, buvo parduota su hibridine pavara, taigi pirkėjai į elektrifikaciją žiūri teigiamai. O galbūt jau patogu rinktis ir tikruosius elektromobilius?
„Auto Express“ 2023 metų automobiliu tapusi „Hyundai Kona“ iš esmės atitinka statistinio lietuvio poreikių viduriuką: tai populiaraus kėbulo tipo, kompaktiškas, tačiau erdvus krosoveris, atsieinantis tiek, kiek naujas vidutinis automobilis: modelis su mažesne 48,4 kWh baterija kainuoja nuo 38 490 eurų, o modelis su didesne 65,4 kWh baterija – nuo 43 290 eurų.
Su valstybės parama net ir gerai sukomplektuoto elektrinio krosoverio kaina gali būti žemiau vidurkio. Į šią kainų kategoriją dar patenka „Kia e-Niro“, „Volkswagen ID.3“, „Peugeot e-2008“, „Citroën ë-C4 X“ ir keli kiti modeliai, bet „Hyundai“ pagal dydį ir erdvę labiausiai atitinka paklausiausių Lietuvoje modelių vidurkį. Vis dėlto klausimas išlieka: ar su elektra patogu gyventi?
Veikia kaip šeimos automobilis
„Auto Express“ žurnalistai savo išrinktą „Kona“ nusprendė nuodugniai išbandyti tam, kad įsitikintų, jog priėmė teisingą sprendimą. Automobiliu redakcijos darbuotojai važinėjo įvairiais keliais, judėjo kasdieniais maršrutais, leidosi į keliones po Didžiąją Britaniją su šeimomis. Įveikęs beveik 4 tūkst. kilometrų, Darrenas Wilsonas rašė:
„Tai geras, daug patrauklių savybių turintis SUV. „Hyundai“ įdiegtas technologijas paprasta naudoti, ekranai nesunkiai perprantami, jis turi daug geros, bet neįkyrios saugumo įrangos. Tai nėra smagiausias automobilis vairuotojui, bet šeimoms jis patiks.“
Galima pridurti, kad antrosios kartos „Kona“ smarkiai skiriasi nuo pirmtakės: ji gerokai padidėjo ir iš praktiškai dvivietės mašinos su simboline bagažine tapo visaverčiu šeimyniniu SUV. „Auto Express“ žurnalistai gyrė iš išorės vis dar gana kompaktiško elektromobilio erdvę ant galinės sėdynės, paprastą ISOFIX vaikiškų kėdučių tvirtinimą ir patogią 466 litrų bagažinę.
Tokią erdvę „Hyundai“ meistrai išgavo antrosios kartos „Kona“ kurdami ant naujos bazės, atvirkščiai nei pirmąją: pastaroji iš pradžių buvo kuriama kaip hibridas ir tik vėliau tapo elektromobiliu, ši iš karto buvo kuriama kaip elektromobilis.
Priklausomai nuo kelionių, tiks ir joms
Tačiau daugiausia klausimų Lietuvos vairuotojams veikiausiai kelia ne automobilio praktiškumas ar technologinė pažanga, o būtent elektros pavara. Ar ji yra tinkama lietuviškai šeimai?
„Kona Electric“ turi 65,4 kWh talpos bateriją, kuri pagal WLTP viena įkrova gali įveikti 514 km. Teoriškai to turėtų užtekti pervažiuoti visai Lietuvai be didesnių rūpesčių. Bet žinome, kad WLTP testų duomenys – labai optimistiniai ir pasiekiami tik idealiomis sąlygomis.
Remiantis „Auto Express“ testų rezultatais, realus nuvažiuojamas atstumas viena įkrova siekia iki 400 km – tiek deklaruoja ir gana tikslius duomenis pateikianti interneto duomenų bazė „EV Database“. D. Wilsonas taip pat pastebėjo, kad „Hyundai“ gana tiksliai prognozuoja nuvažiuojamo atstumo likutį. Automobilis kartais netgi labiau pesimistas nei optimistas, o tai leidžia be didesnės baimės, tiksliai susiplanuoti įkrovimus.
Lietuvoje bene daugiausia tokiu elektromobiliu nuvažiavęs, „Ignitis ON: Pažink Lietuvą!“ elektromobilių lenktynėse dalyvavęs žurnalistas Egidijus Babelis sako, jog įveikiamas atstumas priklauso ir nuo važiavimo sąlygų.
„Riedant ramesniais užmiesčio keliais, kur greitis nesiekia 100 km/val., „Kona“ nustebino. Net ir netaupant, greitėjant gana agresyviai, tačiau neviršijant leistino greičio, sąnaudos siekė 15 kWh/100 km, taigi matematika sako, kad automobilis gali nuvažiuoti ir daugiau nei 400 km. Tačiau išvažiavus į magistralę krosoverio aerodinamika daro savo, sąnaudos drastiškai išauga, galimas įveikti nuotolis sumažėja“, – įspūdžiais dalijasi pašnekovas.
Keliones teks detaliau planuoti
E. Babelio teigimu, vienintelis rodiklis, kuriuo „Kona“ nusileidžia konkurentams, – ne toks greitas spartusis įkrovimas, mat jo galia siekia 100 kW. Tad net ir itin spartaus krovimo stotelėje teks praleisti bent akademinę valandą.
„Modernūs elektromobiliai nuvažiuoja ganėtinai toli, o infrastruktūros tikrai pakanka, kad jie tiktų ne tik kasdienai po miestą trankytis, bet ir kelionėms. Tik tas keliones reikia išmokti planuoti. Sakiau ir sakysiu, kad su elektromobiliais gyventi ne taip jau sunku, tačiau jie tinka ne visiems: manau, reikėtų turėti nuosavą įkrovimo stotelę kasdienėms reikmėms“, – kalba žurnalistas.
Jo tvirtinimu, elektrinė „Kona“, kaip ir kiti elektromobiliai, dar nepatenkins nuolat ir daug keliaujančių šeimų poreikių, bet elektra varomos transporto priemonės gali atverti akis ir pakeisti gyvenimą jau gana didelei daliai labiau po artimas vietoves keliaujančių šeimų.