Tokia Vyriausybės išvada, kuriai Energetikos ministerijos siūlymu pritarta trečiadienį, bus teikiama Seimui.
Grupės parlamentarų pateiktame Alternatyviųjų degalų įstatymo ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo keitimo projekte norima nustatyti, kad iki 2030 m. kuro, tokio kaip iš naftos pagaminti degalai ar dujos, vartojimas sumažėtų ne mažiau kaip 41 proc., lyginant su 2021 m.
Ministrų kabinetas siūlo tobulinti šį projektą, atsižvelgiant į tai, kad identiško tikslo įtvirtinimas skirtinguose įstatymuose neatitinka teisėkūros principų. Tad siūloma naftos degalų vartojimo sumažinimo tikslą nustatyti tik Alternatyviųjų degalų įstatyme.
Taip pat, atsižvelgiant į tai, kad įgyvendinus Nacionalinį energetikos ir klimato srities veiksmų planą iki 2030 m. naftos degalų suvartojimas kelių transporte galėtų sumažėti ne mažiau kaip 39 proc. Todėl siūloma, kad šio projekto tikslas būtų nustatyti, kad 2030 m. atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje siektų 15 proc., o naftos degalų suvartojimas kelių transporte sumažėtų ne mažiau kaip 39 proc., lyginant su 2021 m.
Anot parlamentarų, tokia priemonė yra būtina, nes reikia imtis konkrečių priemonių dekarbonizuojant Lietuvos transporto sektorių. Kaip paaiškinama projekto aiškinamajame rašte, tarp 2005 – 2021 m. periodu degalų išaugo daugiau, nei 45 proc., proporcingai išaugo ir šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimai.
Pasak siūlymą pateikusių Seimo nariu, didėjantis naftos degalų vartojimas didina Lietuvos energetinę priklausomybę nuo iškastinio kuro importo, spartina klimato kaitą, netiesiogiai didina transporto sukeliamą taršą bei finansuoja agresiją vykdančius režimus.
Pasiūlymą Seime įregistravo parlamentarai Simonas Gentvilas, Lukas Savickas, Romualdas Vaitkus, Vytautas Gapšys.