Sudėtingesni automobiliai
Automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis pastebi, kad moderniuose automobiliuose dažnai nebeužtenka tik išimti susidėvėjusią ar neveikiančią dalį ir pakeisti ją nauja. Neretai naują dalį reikia susieti su automobilio valdymo bloku, kad transporto priemonė veiktų taip, kaip numatė gamintojas. Kartais net ir perdegusią automobilio lemputę pasikeisti yra rimtas iššūkis.
„Net ir pristačius automobilį remontui, dažnai vairuotojai susiduria su rūpesčiais, kai jų netenkina serviso darbo kokybė arba gedimas atsinaujina. Kartais automobilį pristačius dėl vieno gedimo, remonto dirbtuvės pateikia ilgą sąrašą kitų problemų, kurias reikia šalinti. Gali kilti ir pasitikėjimo klausimas, ar nebus įdėtos prastesnės kokybės detalės nei sutarta. Ir taip toliau“, – vardija žurnalistas.
Pasikeitę įpročiai
Vairuotojų įpročiai taip pat keitėsi jiems pradėjus labiau vertinti savo laiką. Šiandien dažnas paskaičiuoja, ar jo sugaištas laikas tvarkant mašiną nėra brangesnis nei suma, skiriama šios srities profesionalams.
Automobilių istorijos patikros platformos „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis pastebi, jog sparčiai auga vartotojų dalis, kuriems automobilis tėra mobilumo priemonė, o rūpestis ja tampa paprasčiausia našta.
„Žmonės gyvena vis didesniu tempu, tad laisvas laikas tampa didesne siekiamybe“, – paaiškina rinkos ekspertas.
Dar daugiau – dabar jau ne viena įmonė siūlo naują ar apynaujį automobilį nuomotis kartu su jo priežiūros paslaugų paketu ir dėl nieko nebesukti galvos. Pavyzdžiui, siūloma išsirinkus norimą nuomotis automobilį iš anksto apskaičiuoti jo būsimas išlaidas, o tuomet paslaugos teikėja pasirūpins visų administracinių ir techninės priežiūros klausimų sprendimu nuomos laikotarpiu.
Automobilio prenumerata ar veiklos nuoma, dar kitaip vadinama ilgalaike nuoma, – tai gana naujas mobilumo kaip paslaugos („Mobility as a Service“) nuosavybės modelis, pagrįstas fiksuotais reguliariais mokėjimais, kurie padengia mašinos nuomos, administravimo bei priežiūros išlaidas.
Rinkos tyrimų bendrovės „Straits Research“ duomenimis, 2022 metais pasaulinė automobilių prenumeratos rinkos vertė sudarė 2,56 mlrd. eurų, o iki 2031-ųjų turėtų išaugti iki 35,4 mlrd. eurų. Pagrindinė to priežastis – vartotojų palankumas rūpesčių nekeliantiems mobilumo sprendimams, kurie suteikia galimybę lanksčiai naudotis įvairiomis transporto priemonėmis.
Kratosi rūpesčių
Vienos pirmųjų automobilių veiklos nuomos paslaugomis naudotis suskubo viską paskaičiuojančios įmonės. Verslo parkuose gali būti ir dešimtys transporto priemonių, todėl mažiausiai norima skirti savo išteklius su tiesiogine veikla nesusijusiems administravimo darbams.
Tiek didžiosios bendrovės, tiek smulkios įmonės taip pat nori iš anksto žinoti, kiek joms kainuos su automobilio priežiūra susijusios išlaidos. Į šį klausimą lengvai atsakyti gali nuomos bendrovės, kurios įvertina daugelį veiksnių: pavyzdžiui, reguliarius aptarnavimus, nusidėvinčių dalių keitimą pagal gamintojų keliamus reikalavimus, netgi kiek padangų reikės visam nuomojamo automobilio laikotarpiui.
Kad šios paslaugos faktoriai ypač vertinami verslo klientų, patvirtina ir automobilių veiklos nuomą teikiančios įmonės „Mobire Lietuva“ vadovas Jonas Survutas. Bendrovėms nebereikia samdyti automobilių priežiūros specialistų, o vairuojantys darbuotojai negaišta laiko ir gali jį skirti savo tiesioginiam darbui.
Tai kas sėkmingai veikia versle, netrukus išpopuliarėja ir tarp fizinių asmenų. J.Survuto teigimu, čia veikia panaši logika: jeigu verslo klientai gali mokėti protingą sumą, kad dėl priežiūros nereikėtų sukti galvos, tikėtina, kad ir privatūs asmenys norės pasinaudoti tokia pat galimybe.
„Net ir sezoninių padangų keitimas atima laiko, o dar ir reikia galvoti, kur jas sandėliuoti, tad automobilių veiklos nuoma su paslaugomis orientuota tiek į verslo segmentą, tiek ir privačius asmenis. Manau, kad vartojimo įpročiai keičiasi visose srityse. Ieškome paprastesnio ir patogesnio vartojimo, todėl vairuotojai irgi ne išimtis. Visi ieško būdų, kaip išvengti papildomų rūpesčių problemų ir nesukti galvos, jeigu galima jos nesukti. Ir tokiu būdu vartotojai renkasi tiesiog vairuoti, o ne prižiūrėti automobilį“, – teigia pašnekovas.
Įpratę prenumeruoti paslaugas
Dar viena sritis, kurios rūpesčius vairuotojai linkę perkelti ant profesionalų pečių, yra susisiekimo priemonės administracinė našta. Civilinės atsakomybės ir kasko draudimai, privalomoji techninė apžiūra, draudiminių įvykių administravimas ir remonto organizavimas nereikalauja papildomo vairuotojų laiko, nes viskuo pasirūpina paslaugų teikėjas.
Net ir techninė pagalba kelyje ar pakaitinė transporto priemonė, kol automobilis remontuojamas, išsprendžia daugelį problemų. Visais šiais dalykais be abejo galima rūpintis pačiam, tačiau didmiesčių gyventojai už nustatytą mokestį yra linkę perleisti rūpesčių naštą automobilių priežiūros paslaugas siūlančioms bendrovėms.
Anot M.Buzelio, vadinamoji „Netflix“ karta yra įpratusi naudotis paslaugomis mokant reguliarų mokestį. Prenumeruojant ar nuomojant viskas labai paprasta ir aišku – paslauga lengvai prieinama, ją galima individualizuoti pagal savo poreikius ir naudotis tol, kol ji yra reikalinga dėl nieko nesukant galvos.
„Vartotojams, kuriems reikia tiesiog transporto priemonės, vieną sąskaitą apmokėti turbūt paprasčiau nei penkias. Jeigu naują automobilį pirksi lizingu, vieną dieną sutarties terminas baigsis. Tada reikės rinktis kitą modelį, rūpintis senojo pardavimu. Automobiliai nuvertėja, tad užgrius ir dar viena problema. Todėl nemažai vairuotojų linkę pasvarstyti, ar nevertėtų pasirinkti ilgalaikės nuomos su visomis paslaugomis paketo ir tiesiog būti reikalingų paslaugų prenumeratoriumi, o minėtus rūpesčius perleisti administratoriui“, – reziumuoja pašnekovas.