Populiarumas neblėsta
1964-aisiais pasirodęs „Ford Mustang“ išsyk tapo rekordininku: gamintojas sulaukė tiek užsakymų, kiek jų niekas nebuvo regėjęs per visą automobilizmo istoriją. Milijonas automobilių pro gamyklos vartus išriedėjo vos per pusantrų metų.
Prieinamas sportiškas, seksualus ir galingas kupė modelis pavergė laisvės vėjais alsuojančius amerikiečius. Vos 2,4 tūkst. dolerių tuo metu kainavęs „Mustang“ paprastam darbininkui leido iš paprasto nuobodaus keturračio persėsti į smagų, galingą, gražų kupė automobilį.
Istorija tęsiasi jau 60 metų, o „Mustang“ išlieka populiariausiu pasaulyje dvejų durų sportišku automobiliu. Daugelis jį pamėgo dėl protingos kainos ir klasikinio, galingai griaudžiančio V8 variklio. Tačiau Europos benzingalviai amerikietiškų raumeningų automobilių sportiškumą mėgsta užginčyti. Kodėl? Ir ar tikrai „Mustang“ galima vadinti sportišku?
Sportiškumą žmonės suprato kitaip
Amerikietiškų automobilių sportiškumo naratyvas aktualus iki šių dienų dėl istorinių priežasčių. Europa prieš pusę amžiaus buvo vis dar nualinta karų, degalai čia kainavo brangiai, tad automobiliai buvo maži, su silpnais nedidukais varikliais. Dėl to Senojo žemyno transporto gamintojai orientavosi į mažą svorį ir geras valdymo savybes.
Klestinčiose Jungtinėse Amerikos Valstijose plėtėsi tiesių greitkelių tinklas, benzinas buvo pigus, visi norėjo didelių mašinų. Darbiniu tūriu varikliai prilygo lėktuvų motorams, svarbiau buvo galia, burzgiančio variklio teikiama emocija ir įvaizdis.
Du žemynai skirtingai suprato sportiškumą: europiečiai prioritetą teikė valdymo savybėms, o amerikiečiai – galiai ir greičiui. Be to, amerikietiškoji svajonė turėti sportišką automobilį padarė įtaką ir gamintojų sprendimams: tam, kad modeliai būtų pigūs ir prieinami kiekvienam, gamintojai taupė technologijoms.
Pavyzdžiui, pirmasis „Mustang“ ir jo konkurentai, kaip antai „Chevrolet Camaro“, turėjo akį traukiantį kėbulą, milžiniško darbinio tūrio, galingą V8 variklį, ir viskas. Važiuoklės technologijos buvo pasenusios, automobiliai – sunkūs, sunkiai valdomi, sunkiai stojantys stabdant, bet greitai šaunantys užsidegus žaliai šviesoforo šviesai.
Iki pat šio amžiaus pradžios amerikietiški modeliai buvo galingi ir greiti nuo šviesoforo, o europietiški – vikrūs posūkiuose. Ir abiejų pasaulių automobilių entuziastai skirtingai suprato sportiškumą.
Laikai pasikeitė, europiečiai priaugo svorio
„Laikai pasikeitė. Pasaulis pradėjo rūpintis saugumu, vairuotojai panoro komforto, tad europietiški vikrūs lengvasvoriai automobiliai kone išnyko. O modernūs elektromobiliai, sveriantys daugiau nei po 2 tonas, europietišką vikrumą išvis verčia pamiršti. Yra gerai valdomų elektromobilių, bet tam, kad jie tokie būtų, reikia NASA lygio technologijų važiuoklėje, slepiančių viršsvorį. Taigi tokie šedevrai kaip „Porsche Taycan“ jau ir kainuoja atitinkamai“, – aiškina automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis.
Sakoma, esą amerikietiški raumeningieji automobiliai prastai valdomi dėl per didelio svorio. Tačiau per pastarąjį dešimtmetį pastarųjų ir europietiškų modelių svorio skirtumai išsilygino.
Štai naujas „Mustang“ sveria 1 736 kg. BMW M4 – 1 725 kg. „Porsche 911“ iš mažyčio sportiško kupė taip pat tapo dideliu plačių klubų smarkuoliu ir dabar, pavyzdžiui, GTS modelis, sveria 1 545 kg. O naujas hibridinis „Mercedes-AMG C63“ jau perkopė ir 2 tonų svorį. Tad amerikietiškas raumeningasis automobilis jau nebeatrodo toks sunkus.
Amerikiečiai išmoko važiuoti posūkiuose
Be to, pasikeitė ir „Muscle Car“ gamintojų požiūris į valdymo savybes. Specialistai sako, kad tai lėmė konkurencija: Ameriką užplūdę sportiški, modernūs europietiški kupė modeliai pasižymėjo ne tik didele galia, bet ir geromis valdymo savybėmis. Be to, dėl noro įsitvirtinti ir kitose rinkose transporto priemonės buvo modernizuotos, nes, pavyzdžiui, europietis nepirks greito automobilio, kuris valdomas kaip sunkvežimis, – jis turi būti stabilus, vikrus.
2015-aisiais pasirodžiusi šeštoji „Mustang“ karta buvo pirmoji, oficialiai parduodama Europoje, taigi ji patyrė bene didžiausius pokyčius – jos važiuoklė tapo nepriklausoma. Anksčiau amerikietiški gigantai buvo sunkiai valdomi posūkiuose, nes galiniai ratai laikėsi ant vientisos konstrukcijos. Tokį sprendimą neišvengiamai teko modernizuoti. Naujoji, ką tik 60-mečio proga pristatyta septintoji karta jau turi ir riboto praslydimo diferencialą bei „MagneRide“ reguliuojamus amortizatorius.
„Dėl platus patobulinimų paketo „Ford Mustang“ tapo aštresniu sportiniu automobiliu, tačiau jis išsaugojo tikras „Muscle Car“ vertybes“, – naujojo modelio apžvalgoje rašė britų žurnalo „Top Gear“ bandytojai. Jie mustangą įvertino devyniais balais iš dešimties.
Sportiškame automobilyje svarbiausia – emocijos
Nors modernūs amerikietiški sportiški automobiliai tapo vikrūs, stabilūs ir valdomi posūkiuose, jie neprarado tikrojo raumeningojo automobilio charakterio. Daugiausia jį suteikia galingas V8 variklis. Naujasis „Mustang“ turi 5 litrų atmosferinį „Coyote“ V8 agregatą, pasiekiantį 480 AG. Ir šį klasikinio sportiško automobilio pavyzdį vis dar galima nusipirkti su mechanine pavarų dėže.
„Sportiškas modelis privalo turėti gerą – standesnę ir aštresnę – pakabą, kad nebūtų tingus ir greitai reaguotų į vairuotojo komandas. Ne ką mažiau svarbus galingas, gražiai skambantis variklis. Geriausiai valdymo savybes galima išnaudoti slalome, tačiau ne visi ten važiuoja.
Jei nori, kad automobilis ryškių įspūdžių teiktų kasdien, reikia gero variklio. Nes protingai riedėdamas viešajame kelyje sklandžiai į posūkį įsukančia mašina tiek įspūdžių nepatirsi, kiek jų gausi įmynęs dešinį pedalą, jausdamas gerą trauką ir girdėdamas sodrų, stiprų motoro gausmą. Tą gali daryti nuo kiekvieno šviesoforo“, – savo požiūrį į kasdienius automobilius aiškina lenktynininkas Justas Simaška.
Šios jo mintys paaiškina „Mustang“ fenomeną, kaip jis daugiau nei 10-metį išlieka populiariausiu dviduriu sportišku automobiliu: valdymas yra svarbus, amerikietiški modeliai jau turi pakankamai stabilumo ir aštrumo, tačiau viešuosiuose keliuose, ne lenktynių trasose, tai išnaudoti iki galo nėra galimybių.
O žmonės nori automobiliu mėgautis tam specialiai nesiruošdami. Ir čia išsiskiria modeliai su galingais, riaumojančiais varikliais. Žinoma, teikiamų emocijų kiekiu europietiški superautomobiliai yra neprilygstami, bet jie – svajonių kainų kategorijoje. Kitokį piniginės svorį patenkinantis „Mustang“ populiarumo dėlionėje taip užpildo dar vieną svarbią eilutę.
Šiemet pristatoma jau septintoji „Mustang“ karta, kurią apžiūrėti „Ford“ atstovybėse Lietuvoje bus galima vasaros pradžioje. Modelio užsakymai priimami jau dabar.