Nepaisant karo, valstybės santvarkos pasikeitimų ir kitų reikšmingų veiklos veiksnių bendrovė išliko. Negana to, ji tampa pavyzdžiu visos šalies vežėjams.
Minėdama garbingą sukaktį bendrovė nori pasidalinti prisiminimais ir ateities planais su tais, kurie tapo svarbia viešojo transporto istorijos dalimi, – keleiviais, o jų per pastaruosius metus vežta daugiau kaip 44 mln.
Pirmieji žingsniai – atsargūs
1934 m. vasario 8 d. posėdyje miesto taryba priėmė sprendimą „įsteigti autobusų įmonę keleiviams vežioti Kauno mieste priimant sąmatą 10-iai autobusų įsigyti“. Tuo pačiu nutarimu miesto burmistrui buvo liepta išduoti privatiems vežėjams leidimus, pagal kuriuos savivaldybė galėtų perimti susisiekimą dalimis iki 1936 m.
Perėmusi viešojo transporto funkcijas iš Kaune dirbusių privačių vežėjų Kauno viešojo transporto įmonė pradėjo sparčiai plėsti savo veiklą. Pradėję su 10 autobusų, vos po trejų metų galėjo didžiuotis 50 autobusų, kurie kas valandą perveždavo daugiau kaip 3 tūkst. keleivių.
Maždaug 1938 metais pradėjo veikti remonto dirbtuvės Žemuosiuose Šančiuose, o apie naujai pastatytą statinį to meto spauda rašė, kad „graži ir moderni Kauno miesto savivaldybės autobusų stoginė“ didžiausia Pabaltijyje.
Paskutiniai prieškario metai bendrovei buvo augimo metai – Kauno miesto ir priemiesčių gatvėmis riedėjo jau 88 autobusai, o įmonėje dirbo daugiau kaip 450 darbininkų bei 31 administracijos darbuotojas.
Darbuotojams laisvalaikiui buvo įsteigtas klubas, kuriame jie galėjo leisti laiką, užkandžiauti, klausytis radijo ar paskaityti prenumeruojamą spaudą. Klube buvo suburtas ir styginių orkestras bei 100 vyrų choras.
Karas sunaikino įmonę
Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui viešojo transporto plėtra sustojo, o įmonė susidūrė su kardinaliais pokyčiais – keitėsi įmonės pavadinimas, struktūra, o įsitvirtinus sovietinei okupacijai įmonės faktiškai nebeliko.
Pasibaigus karui veikla buvo atkurta, tačiau pirmieji pokario metai buvo sunkiausi. Autobusų garažo teritorijoje nebuvo nė vienos sveikos transporto priemonės ar įrankių remontui – asmeniniais ir skolintais įrankiais pavyko suremontuoti kelias suniokotas transporto priemones, kurios ėmė vežti kauniečius.
Reguliarūs dviejų autobusų reisai mieste pradėti 1946 m. kovo 1 d.: pirmasis maršrutas – nuo Žemųjų Šančių, Panemunės tilto iki Rotušės aikštės, antrasis – nuo Petrašiūnų iki geležinkelio stoties.
Šeštajame dešimtmetyje buvo gaunama vis daugiau naujų, keleivių poreikius atitinkančių autobusų, darbuotojų skaičius išaugo iki 2200. Praėjus daugiau nei ketvirčiui amžiaus 1988 m. jau buvo galima džiaugtis dar įspūdingesniu kolektyvu ir naudojamų autobusų gausa – įmonei priklausė 569 autobusai, iš jų 426 – „Ikarus“ modelio.
1989-aisiais minint 55 metų įmonės veiklos sukaktį Raudondvario plente atidarytas Kauno valstybinis autobusų parko filialas, kuris išliko iki šių dienų.
Gatves papuošė nauji autobusai
Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę 1991 metais buvo pradėtas dar vienas Kauno autobusų parko reorganizacijos etapas, kuris buvo baigtas dviejų savarankiškų įmonių – miesto ir užmiesčio autobusų parkų – įsteigimu.
Kauno valstybinis miesto autobusų parkas 1994 m. buvo reorganizuotas į specialiosios paskirties uždarąją akcinę bendrovę (UAB), o 1995 m. kovo 21 d. buvo įregistruotas naujas, iki šiol išlikęs įmonės pavadinimas – UAB „Kauno autobusai“. Vienintele bendrovės akcininke tapo Kauno miesto savivaldybė. O Kauno valstybinis užmiesčio parkas pavadintas bendrove „Kautra“.
Tais pačiais metais įmonė turėjo jau 220 autobusų – dauguma jų buvo „Ikarus“, o kiti – MAN ir „Vanhool“ markės. 1997 m. įsigyta dar 10 naujų autobusų, o 1999-aisiais parkas pasipildė naudotais „Scania“ ir „Volvo“ autobusais.
Keldama sau aukščiausius reikalavimus bendrovė nuolat ieškojo galimybių įsigyti modernesnių viešojo transporto priemonių ir atnaujinti pasenusį autobusų parką. Didžiausias šuolis pirmyn siekiant šio tikslo – 2004 m. įsigyti 55 autobusai „Solaris Urbino“.
2014 m., paminėjus įmonės 80-metį, pasiekiamas dar vienas reorganizacijos etapas – „Kauno autobusai“ prijungia troleibusų įmonę „Autrolis“ ir tampa didžiausia viešojo transporto įmone Kauno mieste, o autobusų gretas papildo dar pusantro šimto troleibusų.
Naujovės išplėtė galimybes
Praplėsta paslaugų apimtis ir transporto priemonių gausa lėmė spartų perversmą viešojo transporto istorijoje. Siekdama užtikrinti patogią bei modernią paslaugą Kauno miesto savivaldybė investicijas nukreipė į transporto priemonių atnaujinimą ir skaitmenizaciją.
2016 m. „Kauno autobusai“ žengė svarbų žingsnį modernizuojant viešąjį transportą ir pritaikant jį skirtingų poreikių turintiems keleiviams. Bendrovės specialistai sukūrė mobiliąją programėlę regos negalią turintiems žmonėms „Transporto balsas“, kuri teikia garsinę informaciją apie atvažiuojantį viešąjį transportą, įgarsindama maršruto numerį, kryptį, galutinę maršruto stotelę.
Ši programėlė sulaukė nacionalinio susidomėjimo ir nuo 2018 m. pradėjo veikti Šiauliuose, o 2021-aisiais – Vilniuje ir Klaipėdoje.
2018 m. prasidėjo esminis transporto priemonių atnaujinimas – nupirkti 25 nauji žemagrindžiai „Temsa“ autobusai, 85 nauji „Solaris Trollino 12“ žemagrindžiai troleibusai. Žemagrindėmis transporto priemonėmis tapo patogu keliauti senjorams, šeimoms su mažais vaikais ir neįgaliesiems – jiems įrengtos specialios rampos.
Tais pačiais metais suteiktos specialios lengvatos daugiavaikių šeimų vaikams, deklaravusiems gyvenamąją vietą Kaune. Įsigiję lengvatinį 1095 kalendorinių dienų terminuotąjį elektroninį bilietą už 3 eurus keleiviai autobusais ir troleibusais keliauti gali trejus metus.
Šia lengvata gali pasinaudoti ir senjorai, sulaukę 80 metų ir daugiau, nenutrūkstamai ilgiau nei vienus metus deklaravę gyvenamąją vietą Kaune, bei tremtiniai, politiniai kaliniai ir kitos socialiai jautrios grupės.
Dar vienas skaitmenizacijos šuolis viešajame transporte – 2018 m. „Kauno autobusai“ sukūrė mobiliąją programėlę „Žiogas“. Už keliones keleiviai atsiskaityti gali atlikę vos kelis žingsnius – tereikia į išmanųjį telefoną parsisiųsti programėlę, susikurti paskyrą ir papildyti programėlės sąskaitą, o įlipus į transportą nuskenuoti QR kodą arba suvesti kodą.
Sulaukus didelio keleivių pasitenkinimo programėle 2021 m. atnaujinta bilietų sistema. Mobiliosios programėlės funkcijos ir naudos taip pat galioja ir viešojo transporto kortelės naudotojams. „Žiogo“ bilieto naudotojai turi ypatingą privilegiją: sukaupus mėnesinio bilieto sumą (28, 14 arba 5,6 Eur) kelionės iki einamojo mėnesio pabaigos nieko nekainuoja.
Pritaikė mažos talpos autobusus
Pasibaigus privataus vežėjo maršrutinių autobusų erai „Kauno autobusai“ padidino teikiamų paslaugų apimtį mažos talpos autobusais – 2016–2018 m. įsigyta 20 naujų „MB Sprinter“ mažos talpos autobusų, aptarnaujančių teritorijas su nedideliais keleivių srautais.
2019-aisiais papildomai nupirkta dar 30 tokių autobusų, o 2020 m. – 6 nauji hibridiniai „MB Sprinter Hybrid“ mikroautobusai. Taip pat įsigyta 100 naujų hibridinių „MAN Lion’s City“ autobusų. Nauji autobusai atitinka vis didesnius keleivių poreikius: patogios ir ergonomiškos sėdynės, salono LED apšvietimas ir kondicionavimo sistema, USB jungtys, stebėjimo kameros, išorinės ir vidinės informacinės švieslentės, aštuonių garsiakalbių informacijos skelbimo sistema.
Moderniausias EURO 6 standarto variklis su integruota hibridine pavara leidžia sumažinti degalų sąnaudas iki 15 proc. ir taip prisideda prie CO2 emisijos mažinimo.
2021 m. atidarytas Keleivių aptarnavimo centras miesto širdyje – Laisvės alėjoje. Strategiškai patogi vieta lengvai pasiekiama tiek viešuoju transportu, tiek pėsčiomis. Centre teikiamos aktualiausios paslaugos: elektroninių ir terminuotųjų bilietų pardavimas, el. bilietų kortelių dublikatų, moksleivių pažymėjimų bei lengvatinių vardinių bilietų išdavimas.
2022 m. „Kauno autobusai“ prisidėjo prie pagalbos karo lauke atsidūrusiai Ukrainai. Įmonė perdavė 10 autobusų, prisidėjo prie karo pabėgėlių integracijos darbo rinkoje – iki 2023-iųjų gruodžio vairuotojais įdarbinti 27 Ukrainos piliečiai.
Dar po metų, 2023 m., praplėstos paslaugos į tolimesnes Kauno rajono vietoves ir įgyvendinta sustojimo pagal pareikalavimą sistema – šis sprendimas leidžia taupyti laiką, degalus ir koreguoti maršrutų grafikus taip, kad kelionės tikslą keleiviai pasiektų greičiau.
Nauji autobusai atitinka vis didesnius keleivių poreikius: patogios ir ergonomiškos sėdynės, salono LED apšvietimas ir kondicionavimo sistema, USB jungtys, stebėjimo kameros, išorinės ir vidinės informacinės švieslentės. „Kauno autobusų“ sukurta mobilioji programėlė „Žiogas“ – dar vienas skaitmenizacijos šuolis viešajame transporte.
Kauno viešasis transportas žvelgia į priekį
Mindaugas Grigelis, bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius:
„Šiandien galėtume teigti, kad „Kauno autobusai“ – viena sparčiausiai augančių viešojo transporto įmonių Lietuvoje. Moderni bilietų sistema, į kurią krypsta užsienio šalių specialistų žvilgsniai, vienas jauniausių viešojo transporto parkų visoje Lietuvoje, tačiau tai – tik atspirtis dar didesniems darbams.
Planuojame investicijas nukreipti į alternatyviaisiais degalais varomą viešąjį transportą siekdami vis labiau prisidėti prie taršos mažinimo ir užtikrinti nacionalinius bei tarptautinius siekius transporto srityje. Taip pat sukurti dar patogesnę, prie kiekvieno iš mūsų keliavimo įpročių pritaikytą viešojo transporto maršrutų sistemą, kad kelionės tikslą miesto autobusu ar troleibusu pasiektume greičiau ir patogiau.
Sieksime tapti pavyzdžiu visiems miestams ir stengsimės, kad viešasis transportas taptų kiekvieno kauniečio bei miesto svečio pirmuoju pasirinkimu keliaujant.
Vis dėlto transportas – tik materialus turtas, kuris prarastų vertę be daugiau nei 1100 savo srities profesionalų, keleivių, kurių dėka gyvuojame 90 metų.
Tikiu, kad Kauno viešasis transportas važiuos dar toliau Kauno ir Kauno rajono gatvėmis.“
Ypatinga padėka – įmonės darbuotojams
Sausio 31-ąją „Kauno autobusai“ Kauno valstybiniame muzikiniame teatre surengė 90-mečio šventę darbuotojams. Jos metu skambėjo gražiausi Muzikinio teatro solistų kūriniai, bendrovės istorijos prisiminimai, apžvelgti svarbiausi dešimtmečio įvykiai.
Per šventę padėkota visiems darbuotojams, keliavusiems ilgus metus kartu, o ilgamečiai „Kauno autobusų“ darbuotojai apdovanoti trijose kategorijose.
Kauno miesto savivaldybės atstovai troleibuso vairuotojai ir remonto dirbtuvių specialistui įteikė Tauro statulėles, J.Vileišio pasidabruoti medaliai įteikti ir vairuotojams, ir administracijos personalui.
Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacija įteikė Profesijos riterio apdovanojimus tikriausiems savo srities profesionalams, o „Kauno autobusų“ generalinio direktoriaus apdovanojimas skirtas už ilgametį ir profesionalų darbą.
Įmonę garbingo jubiliejaus proga sveikino Kauno miesto savivaldybės vicemerai, Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacijos, alternatyviųjų degalų ir infrastruktūros, Lietuvos keleivių vežimo asociacijų, bendrovės „Kautra“ atstovai.