Antradienį Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos nario Andriaus Bagdono pateikta iniciatyva nesulaukė pritarimo po pateikimo, už ją balsavo 44 Seimo nariai, prieš buvo 33, susilaikė 23 parlamentarai. Seimas nesutiko, kad projektas būtų grąžintas iniciatoriams tobulinti ir nutarė jį atmesti.
Seimo narys liberalas Andrius Bagdonas siūlė, kad automobilių techninės apžiūros paslaugas galėtų teikti daugiau įmonių, pvz. autoservisai.
Pateikdamas įstatymų pataisas jis sakė, kad siekiama visiems 1,5 mln. vairuotojų sumažinti eiles atliekant techninę apžiūrą ir sudaryti patogią galimybę rinktis.
„Dabartiniu reguliavimu yra įtvirtintas techninės apžiūros centrų kiekis bei suskirstymas regioniniu principu. Didmiesčiuose, kur vairuotojų yra daugiau, jie turi vienintelį pasirinkimą – užsiregistruoti ir laukti eilėse į patikros centrus.
Nustačius net menkiausius neatitikimus, pakartotinei techninės apžiūros paslaugai grįžta apie pusė visų vairuotojų, jie iš naujo privalo užsiregistruoti ir dar kartą laukti eilėse ir dar kartą susimokėti“, – sakė A.Bagdonas.
Atsisakius techninių apžiūrų centrų kiekio ribojimo regioniniu principu, anot jo, atsiras galimybė ir kitoms akredituotoms įmonėms teikti techninės apžiūros paslaugas.
„Konkurencijos augimas padidins paslaugos prieinamumą“, – akcentavo parlamentaras A.Bagdonas.
Pasak jo, dar 2019 metais Konkurencijos taryba siūlė atsisakyti privalomąją techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičiaus.
Tai, kad šiuo metu nėra užtikrinta konkurencija akcentavo ir Seimo narys konservatorius Mindaugas Skritulskas. Paremti iniciatyvą siūlė Seimo narys liberalas Viktoras Pranckietis, atkreipęs dėmesį į tai, kad ją savo parašais parėmė skirtingų frakcijų atstovai.
Tuo tarpu projektus kritikavę Seimo nariai tvirtino, kad jiems pritarus padidėtų techninės apžiūros kaina, o paslauga gali būti neprieinama regionuose.
„Šita reforma, jeigu jai būtų pritarta, gerokai pakeltų kainą. Šiuo metu automobilių techninės apžiūros centrai yra taip išdėstyti, kad gyventojai galėtų pasiekti juos 30 km spinduliu. Jeigu atsisakome skaičiaus, kai kuriuose miesteliuose gali nelikti techninės apžiūros centrų“, – perspėjo Seimo narys konservatorius Andrius Vyšniauskas.
Seimo narys konservatorius Antanas Matulas stebėjosi, kodėl gerai veikiančią sistemą norima perduoti privatiems servisams.
„Dabartinė sistema veikia labai gerai. (...) Kam ardyti tai, kas veikia labai gerai?, – svarstė jis.
Seimo narys demokratas Saulius Skvernelis irgi nepritarė pasiūlytai pertvarkai. Jo nuomone, ši valstybės reguliuojama funkcija turi išlikti.
„Kiekvienoje kadencijoje būna tokie bandymai šitą valstybės monopolį suardyti, bet tai nėra dėl vartotojų ir vairuotojų interesų“,– mano jis.
Jeigu Seimas būtų pritaręs Transporto veiklos pagrindų įstatymo pakeitimams, įstatyme neliktų pareigos Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai nustatyti transporto priemonių valstybinę techninę apžiūrą vykdančių įmonių skaičių ir jų išdėstymą šalies teritorijoje.
Atmestame Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme buvo siūloma numatyti, kad „privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros įmonė – Lietuvoje ar Europos Sąjungos valstybėje narėje įsisteigęs juridinis asmuo, kuriam Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka suteikta teisė atlikti motorinių transporto priemonių ir jų priekabų privalomąją techninę apžiūrą“.
Taip pat buvo siūloma įstatyme reglamentuoti, kad techninės apžiūros įmonių kontrolę vykdytų įstaiga, kuriai Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka būtų suteikti įgaliojimai „atlikti techninės apžiūros įmonių atitikimo nustatytiems reikalavimams bei techniniams kriterijams kontrolę.“
Tokia įstaiga kontroliuotų, ar techninės apžiūros įmonės atitinka nustatytus reikalavimams bei techninius kriterijus. Ji galėtų sustabdyti arba panaikinti įgaliojimus techninės apžiūros įmonėms Lietuvoje atlikti transporto priemonių techninę apžiūrą.