„Regitrai“ pradėjus skelbti įvairius statistinius duomenis atsirado galimybė panagrinėti, kokie lengvieji automobiliai yra populiarūs tarp Lietuvos gyventojų, kokios jų mėgstamos spalvos ar modeliai.
Atvirųjų duomenų informacija apie transporto priemones atnaujinama kas 3 mėnesius, tad naujausi duomenys yra šių metų spalio 1 d. Kas pasikeitė, tarkime, bent per metus?
Skaičius gerokai išaugo
Remiantis „Regitros“ atviraisiais duomenimis, iki šių metų spalio 1 d. Lietuvoje buvo registruotos 2 217 669 transporto priemonės. Per metus jų padaugėjo 91 768.
Tiesa, šį sąrašą sudaro visos motorinės transporto priemonės – nuo motorolerių, motociklų iki autobusų, krovininių automobilių, taip pat ir automobilių priekabos.
Vis dėlto liūto dalis tenka lengviesiems keleiviniams automobiliams. Spalio 1 d. Lietuvoje jų buvo registruota 1 703 064 – 54 605 automobiliais daugiau nei prieš metus.
Galima palyginti, kad per metus lengvųjų transporto priemonių šalyje pagausėjo tiek, kiek jų iš viso yra registruota Šiaulių mieste.
Tiesa, dalis automobilių dėl įvairių priežasčių negali dalyvauti eisme. Tokių yra per 300 tūkst. (beveik 19 proc. visų registruotų šios klasės automobilių). Daugiau nei 1,486 mln. lengvųjų transporto priemonių savininkai yra fiziniai asmenys (87 proc.).
O kaip reikalai pas kaimynus? Eurostato svetainėje skelbiama statistika iki 2021 metų. Tuomet Lietuvoje buvo registruotos 1 611 143, Latvijoje – 758 688, Estijoje – 825 936, Lenkijoje – 25 869 804 lengvosios transporto priemonė.
Visoje Europos Sąjungoje 2021 metais buvo įregistruotas 253 305 631 lengvasis keleivinis automobilis, o daugiausia Vokietijoje – 48 540 878.
Netrūksta ir senienų
„Regitros“ duomenimis, daugiausia Lietuvoje yra 15–20 metų lengvųjų transporto priemonių – per 525 tūkst. Tai sudaro 31 proc. visų lengvųjų automobilių skaičiaus.
Vidutinis M1 klasės lengvųjų automobilių amžius siekia 16,2 metų. Svetainės aut.fi duomenimis, 2020 m. Europos Sąjungoje vidutinis mašinų amžius buvo 11,8 metų, o Lietuva tame sąraše buvo paskutinėje vietoje su 17 metų amžiaus vidurkiu.
Seniausia „Regitros“ duomenyse nurodyta registruota lengvoji transporto priemonė yra kabrioletas, kurio pirmoji registracija – 1925 m. Panevėžio mieste. Tiesa, eisme jis dalyvauti negali.
1930–1939 m. pagamintų automobilių Lietuvoje įregistruoti tik du, 1940–1949 m. – trys, 1950–1959 m. – 21. Iki 1973 m. (tokių, kuriems jau per pusšimtį metų) pagamintų mašinų Lietuvoje registruota 214. Atitinkamai 1–5 metų lengvųjų transporto priemonių Lietuvoje įregistruota per 127 tūkst. Tai sudaro beveik 7,5 proc. visų mašinų.
Populiariausios spalvos
Kadaise rodyta reklama, kurioje buvo siūloma pirkti „pilką dyzelį“, ir šiandien būtų tinkama. Lietuvoje šiuo metu daugiausia – beveik 660 tūkst. – lengvųjų transporto priemonių yra pilkos spalvos.
Antroje vietoje yra juodi automobiliai – 385 tūkst., trečioje – mėlyni (230 tūkst.), ketvirtoje – balti (148 tūkst.).
Pilkos, juodos ir baltos spalvų automobiliai sudaro 7 iš 10 visų Lietuvoje važinėjančių lengvųjų transporto priemonių.
Automobilių savininkai
Mūsų šalyje automobilių savininkais gali būti ir šimtamečiai senoliai, ir ką tik gimę kūdikiai. Seniausias lengvosios mašinos valdytojas yra gimęs 1915–1919 m. Savo ruožtu tokių, kuriems jau per šimtą metų, yra 30.
Lietuvoje registruota transporto priemonė gali priklausyti ir nepilnamečiams, todėl turime 19 jų valdytojų, kurie gimę 2020–2023 m. Tarp gimusiųjų 2015–2019 m. jau „ratuoti“ yra 118, tarp 2010–2014 m. – 188, tarp 2005–2009 m. – 529.
Vis dėlto daugiausia lengvųjų automobilių valdytojų yra gimę 1970–1974 m. – 175 461.
Jei palygintume, kiek šios amžiaus grupės asmenų turi vairuotojo pažymėjimą, tokių yra 123 446. Skirtumas – 52 015.
Galima daryti išvadą, kad ne visi transporto priemonių savininkai turi teisę vairuoti arba jiems priklauso ne vienas lengvasis automobilis.
Daugiausia vairuotojo pažymėjimų turi 1984–1989 m. gimę Lietuvos piliečiai – 174 561. O tokio amžiaus transporto priemonių savininkų yra mažiau – 161 166.
Pirmauja vokiečiai
Tarp populiariausių lengvųjų automobilių markių daugiausia yra vokiečių gamintos mašinos – maždaug pusė. Tačiau į trejetuką įsiterpė pastaruoju metu populiarėjantys japoniški „Toyota“ automobiliai.
Per pastaruosius metus populiariausių lengvųjų automobilių markių dešimtuke sumažėjo tiktai „Opel“ ženklu pažymėtų mašinų.
O „Volkswagen“ yra akivaizdžiai populiariausia automobilių markė Lietuvoje – jų įregistruota 284 150. Per metus „Volkswagen“ automobilių skaičius padidėjo beveik 6 tūkst.
Dažniausiai Lietuvoje sutinkamas šios markės modelis yra „Passat“ (92 517) – tai apskritai populiariausias modelis šalyje. O antrąją vietą irgi užima „Volkswagen“, tik jau „Golf“ – 67 238.
Per pastaruosius 3 metus sparčiai buvo perkami „Volkswagen“ visureigiai. Jų dalis per šį laikotarpį tarp „Volkswagen“ modelių padidėjo nuo 8 iki 18 proc.
Populiariausias 2021–2023 metais Lietuvoje registruotas „Volkswagen“ visureigis buvo „Tiguan“ (11 proc. visų „Volkswagen“ modelių).
Spalio 1 d. Lietuvoje buvo registruoti 177 795 „Audi“ markės automobiliai – per metus jų padaugėjo daugiau nei 3500. Populiariausias modelis – A6, jų įregistruota 53 499.
Per pastaruosius keletą metų sumažėjo kadaise labai populiarių „Audi 80“ ir „Audi 100“ automobilių. Priežastis puikiai suprantama – jų gamyba buvo nutraukta 1994–1995 m.
Krito tiktai „Opel“
„Toyota“ lengvųjų automobilių šį rudenį Lietuvoje buvo 162 045. Palyginti su pernykščiu spaliu, jų pagausėjo daugiau nei 6,6 tūkstančio. Populiariausias „Toyota“ modelis yra „Avensis“, jų įregistruota 30 920. Tai sudaro 19 proc. visų „Toyota“ modelių.
Tačiau pastaraisiais metais šio modelio populiarumas sumažėjo daugiau nei 2 kartus. Viena galimų priežasčių – 2018-aisiais nutraukta „Avensis“ gamyba.
Tuo metu „Opel“ buvo vienintelė markė iš pirmojo dešimtuko, kurių šįmet įregistruota mažiau nei prieš metus – iš viso 141 235 automobiliai. Pernai jų buvo beveik 2800 daugiau.
Populiariausias „Opel“ modelis yra „Zafira“ – jų įregistruota 37 942.
Tai sudaro 26 proc. visų „Opel“ modelių. Antroje vietoje – nedaug atsilikusi „Astra“ (37 121).
Penktoje vietoje – dar vienas vokiečių gamintojas BMW. Spalio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruoti 128 758 šios markės automobiliai. Per metus jų padaugėjo beveik 10 tūkst. – daugiausia iš viso pirmojo dešimtuko.
Iš šios markės modelių toliau pirmauja penktos klasės (43 044) ir trečios klasės BMW (39 754). Jie sudaro 64 proc. visų BMW modelių.
Šešta pagal populiarumą markė – „Volvo“. Šių automobilių buvo įregistruota 96 754, o per metus pagausėjo daugiau negu 6 tūkst. Populiariausias „Volvo“ modelis yra V70 (19 240).
Septinta markė – „Ford“, tokių automobilių šalyje spalio pradžioje buvo 77 381, arba beveik 1,8 tūkst. daugiau nei prieš metus. Populiariausias „Ford“ modelis yra „Focus“ – jų įregistruota 19 690. Tai sudaro 25 proc. visų „Ford“ modelių. Tačiau per 2021–2023 m. šio modelio populiarumas šiek tiek sumažėjo.
„Mercedes-Benz“ ženklu pažymėtų automobilių Lietuvoje yra 63 666, arba per 3,8 tūkst. daugiau nei pernai spalį. Populiariausias „Mercedes-Benz“ modelis – E klasės. Tokių įregistruota 15 773, arba 25 proc. visų šios markės modelių.
Toliau rikiuojasi „Škoda“ – 58 694 automobiliai. Per metus jų padaugėjo daugiau nei 5,4 tūkst., o populiariausias yra „Octavia“. Pastarųjų įregistruota 27 137 – net 46 proc. visų „Škoda“ modelių. Dešimtuką užbaigia „Nissan“ – jų spalio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruota 51 361, arba maždaug tūkstančiu daugiau nei prieš metus. Populiariausias modelis yra visureigis „Qashqai“ (17 371, arba 33 proc. visų „Nissan“ modelių).
Naujų automobilių rinka
„Regitros“ duomenimis, 2017–2023 m. nauji registruojami lengvieji automobiliai sudarė nuo 15 iki 22 proc. visų įregistruotų lengvųjų transporto priemonių. Tačiau naujus automobilius daugiau įsigyja juridiniai asmenys, o naudotus – fiziniai.
Per pastaruosius trejus metus tarp naujų mašinų daugiausia įregistruojama „Toyota“ automobilių (per 13 tūkst.), antroje vietoje – „Volkswagen“ (beveik 8 tūkst.), trečioje – „Škoda“ (beveik 6 tūkst.), ketvirtoje – „Kia“ (beveik 4 tūkst.).
Kitų markių naujų automobilių skaičius neviršija 3 tūkst.
Pagal perkamiausius naujus modelius irgi pirmauja „japonai“ – „Toyota Corolla“ ir „Toyota RAV4“. 2023 m. trečiojo ketvirčio duomenimis, populiariausių naujų registruotų automobilių dešimtuke yra 4 „Toyota“ modeliai, po 2 „Kia“ ir „Volkswagen“, po 1 „Peugeot“ ir „Škoda“.
Karaliauja visureigiai
Įdomu, kad penki iš populiariausių naujų modelių dešimtuko yra visureigiai. Tiesa, ne tie tikrieji, bet miesto visureigiai, dar vadinami SUV.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, visureigių populiarumas pradėjo sparčiai augti nuo 2000-ųjų pradžios. Jis ir toliau didėja, tad 2021 m. SUV modeliai jau sudarė 45,9 proc. pasaulio lengvųjų automobilių rinkos.
Toks pirkėjų skonio pasikeitimas paskatino automobilių gamintojus pereiti prie visureigių, nors anksčiau dominavo sedanai ar universalai.
Ne išimtis ir Lietuvos rinka. Per pastaruosius kelerius metus mūsų šalies keliuose sparčiai pradėjo daugėti visureigių, ypač miestuose.
Tarp jų daugiausia yra „Toyota RAV“ modelių – 21 767. Pastarųjų daugiausia registruota ir naujų, ir naudotų.
Antroje vietoje „Nissan Qashgai“ – 17 127 visureigiai, trečioje – „Volkswagen Tiguan“ (13 433).
Šių metų trečiąjį ketvirtį įregistruotų naujų visureigių viršūnėje buvo „Toyota RAV4“ – 362, „Kia Sportage“ – 225, „Volkswagen Tiguan“ – 168.
Populiariausių šio tipo transporto priemonių dešimtuke yra po 3 „Toyota“ ir „Škoda“ naujų visureigių modelius.
Elektra – nebe egzotika
Nuo 2021 m. Lietuvoje registruojamų elektromobilių skaičius padvigubėjo. Šįmet per 10 mėnesių Lietuvoje naujai buvo įregistruota daugiausia – beveik 4 tūkst. naujų ir naudotų elektra varomų automobilių.
Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, daugiausia elektromobilių registruota Kinijoje: 2021 m. – 3,3 mln., pernai – 6 mln., šįmet – jau 8 mln. Antroje vietoje yra Europos rinka: 2021 m. – 2,3 mln., 2022-aisiais – 2,7 mln., 2023 m. – 3,4 mln.
Kaip skelbia „Regitra“, iki 2023 m. lapkričio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruoti 10 783 elektra varomi lengvieji automobiliai. Kasmet jų skaičius didėja, bet kol kas elektromobiliai sudaro tik 0,64 proc. visų Lietuvoje registruotų lengvųjų transporto priemonių.
„Tesla“, „Volkswagen“ ir „Nissan“ Lietuvoje registruoti lengvieji elektromobiliai sudaro pirmąjį trejetuką.
Populiariausia markė – „Tesla“ automobiliai, tačiau populiariausias modelis – „Nissan Leaf“ (jų Lietuvoje registruota 1,1 tūkst.). Bet šiais metais daugiausia naujai registruojama „Tesla Model Y“ (119).
Šįmet juridiniai asmenys įregistravo 53 proc., fiziniai – 47 proc. elektromobilių. Didžioji dalis elektra varomų automobilių buvo registruota Vilniuje.
Spalį Lietuvoje buvo įregistruoti 63 847 hibridiniai automobiliai. Tai sudaro 3,7 proc. visų lengvųjų automobilių. Ir čia karaliauja „Toyota“, užimanti 49 proc. šių automobilių rinkos, o „Toyota Prius“ yra populiariausia markė – jų įregistruota per 9 tūkst.
Elektromobilius dažniau renkasi juridiniai asmenys, o hibridinius daugiau registruoja fiziniai (67 proc.). Didžioji dalis benzinu ir elektra varomų automobilių buvo registruota Vilniaus mieste – 27 940.
Prabangūs automobiliai
„Regitros“ skelbiamuose atviruosiuose duomenyse yra informacija ir apie prabangius automobilius, kurių nėra itin daug.
Spalio 1 d. šiame sektoriuje pirmavo „Porsche“ (nuotr.) – 4451, „Jaguar“ – 2353, „Tesla“ – 1799.
Toliau yra „Infiniti“ – 533, „Cadillac“ – 406, „Bentley“ – 257, „Maserati“ – 226, „Lincoln“ – 216.
Prabangiais laikomų automobilių rikiuotę užbaigė „Ferrari“ – 49, „Lamborghini“ – 41, „Rolls-Royce“ – 39, „Aston Martin“ – 34, „MC Laren GF“ – 5, „Lotus“ – 3, „Morgan Plussix“ – 1.
Per metus didėjo visų prabangių („premium“) markių automobilių skaičius, kai kurių modelių pagausėjo net 25–35 proc.
Labiausiai išaugo „Tesla“ automobilių skaičius – net 883 per metus.