Pasirinkimų netrūksta
Jei esate neturite kitokių finansinių įsipareigojimų ir elektrą varomą transporto priemonei skirsite apie 17,2 tūkst. eurų, galėtumėte įsigyti naują ar kelerių metų senumo „Dacia Spring“, 2020 m. ar senesnį „VW Up!”, 2019 m. ar senesnį „Renault Zoe“, 2018 m. ar senesnį „Nissan Leaf“, 2017 m. ar senesnį „BMW i3“.
Dviejų asmenų šeimos be vaikų galimų įsigyti elektromobilių penketuką sudaro „Peugeot 2008“ , „VW ID.3“, „Hyundai Kona“, „Dacia Spring“, „VW Up!“ nauji automobiliai, varomi elektra.
„Gyventojų finansinis pajėgumas įsigyti elektromobilį per metus padidėjo. Bet dėl įtampos pasaulinėje rinkoje jau trečius metus iš eilės kyla ir transporto priemonių kainos. Vidutinė svertinė perkamo bet kurio automobilio kaina per metus padidėjo 16,6 proc., o įperkamo dviejų asmenų namų ūkio automobilio kaina – apie 7,8 procento.
Kita vertus, analizė rodo, kad įperkamų elektromobilių pasiūla dabar tikrai yra didelė. Dviejų asmenų šeima šiemet gali rinktis iš daugiau negu trisdešimties populiarių variantų, vienas asmuo – iš arti dvidešimties populiarių modelių“, – pranešime teigė S. Norbutas.
Jo teigimu, pasinaudojus valstybės parama įsigyjamas maždaug kas antras naudotas ar naujas elektromobilis.
„Pastebime, kad fiziniai asmenys renkasi paprastesnius, o verslas – didesnius ir prabangesnius“, – tikino jis.
Bendram automobilių kainos didėjimui įtakos turėjo ir tiekimo grandinės sutrikimai dėl pandemijos, ir įtempta geopolitinė padėtis, ir tai, kad gamintojai masiškai investuoja į modernizaciją – didina hibridinių automobilių gamybą, kurios sąnaudos yra didesnės.
Kita vertus, pasak SEB banko Lizingo departamento vadovo, pildosi ankstesnės prognozės, kad Lietuvos automobilių rinką pamažu pasieks vis daugiau elektromobilių, nors bendra jų dalis visame šalies transporto parke kol kas yra labai menka – vos apie 0,5 procento.
SEB banko ekonomistas Tadas Povilauskas taip pat atkreipia dėmesį, kad elektromobilių įperkamumo indekso apskaičiavimui įtakos turėjo ir Europos Centrinio Banko keliamos palūkanų normos. Pernai lizingo sutartis buvo sudaroma 5 proc. palūkanų norma, o šiemet ji jau buvo 6,5 proc.
„Vidutinė įperkamo elektromobilio vertė Lietuvoje per metus padidėjo 6,2 proc. iki 17,2 tūkst. eurų“, – sakė T.Povilauskas. Tačiau pastaruosius kelerius metus augimas siekė keliolika procentų.
Tuo metu Vilniuje įperkamo elektromobilio vertė per metus padidėjo 8 proc. ir pasiekė 19,7 tūkst. eurų.
Tai reiškia, kad vienas asmuo mėnesio lizingo įmokai turėtų atsidėti 290 eurų, o dviejų asmenų šeima – 580 eurų.
Indeksas rodo, kokios vertės elektromobilį galėtų įsigyti vidutinį darbo užmokestį gaunantis vienas asmuo arba šeima, kuri bent 15 proc. jo kainos padengia savo lėšomis, lizingo sutartį sudaro 5 metams su 6,5 proc. palūkanų norma, o mėnesinė įmoka neviršija 25 proc. pajamų.
Pagrindinė kliūtis – kaina
SEB bankas taip pat atliko ir tyrimą, kuris parodė, kad nuosavas saulės elektrines turintys ar ketinantys įsigyti žmonės yra labiausiai linkę įsigyti elektromobilius. Elektra varomai transporto priemonei pirmenybę teikia atitinkamai 25 ir 30 proc. turinčiųjų ir ketinančiųjų turėti saulės elektrinę.
Ketvirtadienį vykusioje konferencijoje S.Norbutas, pristatydamas tyrimo rezultatus, tikino, kad vis dar didžiausia kliūtis, įsigijančiam elektromobiliui – elektromobilių kaina. Taip pat plėtrą stabdo ir mažas krovimo stotelių skaičius, nepakankamas nuvažiuojamas atstumas bei per mažos kitos naudos, nemokamas parkavimas, važiavimas „A“ juosta ir t.t.
T.Povilauskas pastebi, kad valstybės parama vis dar pastebimai turi įtakos gyventojų sprendimui įsigyti ar įsirengti saulės elektrines, taip pat – persėsti prie elektromobilio vairo. Ar finansinis skatinimas Lietuvoje ir papildoma nauda turėtų įtakos sprendimui pirkti elektromobilį? Daugiau nei pusė (53 proc.) tyrimo dalyvių atsakė teigiamai.
Nors jau nebetaikoma 1 tūkst. eurų išmoka už sunaikintą seną transporto priemonę, 5 tūkst. eurų subsidija, taikoma perkant naują elektromobilį, ir 2,5 tūkst. eurų – perkant naudotą, daro didelę įtaką pasirinkimui. SEB banko žaliojo lizingo duomenys rodo, kad sutarčių, įsigyjant elektromobilius, skaičius padidėjo 1,5 karto.