Informuoja vairuotojus, ką žinoti, jei techninės apžiūros metu paaiškės ši informacija: ragina nepanikuoti

2023 m. rugsėjo 5 d. 09:52
Jau nuo gegužės Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) kaupia automobilių, einančių techninę apžiūrą, degalų naudojimo sąnaudas. Viskas dėl aplinkos taršos ir anglies dioksido išskyrimo į aplinką, bet ir patiems vairuotojams svarbu sekti tai, kiek jų automobiliai suvartoja degalų. Kodėl reikia stebėti šiuos duomenis ir kokius ženklus siunčia automobilis, kai stipriai išauga degalų sunaudojimas, „Žinių radijo“ laidoje „Ryto espresso“ papasakojo LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas Simonas Mažionis.
Daugiau nuotraukų (5)
Techninės apžiūros metu fiksuoti automobilio degalų sąnaudas įpareigoja Europos Komisija, kuri vertins į aplinką išmetamą pavojingų dujų kiekį ir stebės, ar jis sutampa su gamintojo nurodytu taršos kiekiu.
„Paprastai kalbant – taip, viskas krypsta į aplinkosauginius dalykus. Turbūt ne vienas esame girdėję apie vidutinės pasaulinės temperatūros didėjimą, o ją kelia išmetami teršalai – dujos, kurios skatina šiltnamio efektą.
Vienos iš tų dujų yra anglies dvideginis, kurį labai didele apimtimi išmeta transportas. Ribos, kokį kiekį transporto priemonės gali išmesti jo į aplinką yra reglamentuotos, jos yra tikslios ir kiekvienas gamintojas turi tilpti į tam tikras ribas.
Viena iš priemonių sekti, ar gamintojai telpa į tas ribas, ar jie laikosi jam taikomų reikalavimų – degalų sąnaudų stebėsena, iš ko vėliau galima atitinkamai paskaičiuoti išmetamo anglies dvideginio kiekį.
Europos Komisija yra įsipareigojusi kaupti šiuos duomenis tiek pačius transporto priemonių gamintojus, tiek valstybes nares kaupti per techninę apžiūrą.
Surinkusi duomenis iš gamintojų ir iš valstybių narių, vėliau paskaičiuos, koks yra realaus užfiksuojamo anglies dvideginio kiekio nuokrypis, nuo to, kurį yra deklaravęs gamintojas“, – papildomų duomenų rinkimo tikslą aiškina S.Mažionis.
Atvykus į techninę apžiūrą nereikės atlikti jokio papildomo automobilio patikros veiksmo užkurtu varikliu, pavyzdžiui, matuojant automobilio dūmingumą. Tai bus užfiksuojama prisijungus prie automobilio elektroninės sąsajos.
„Verta paminėti, kad nuo 2021 m. sausio 1 d. naujos transporto priemonės turi turėti tokį įtaisą, kuris geba įrašyti informaciją apie degalų arba energijos sąnaudų sueikvojimą ir geba įrašyti visą transporto priemonės nuvažiuotą atstumą bei daugelį kitų duomenų.
O nuo 2023 m. gegužės 20 d. techninės apžiūros įmonės privalo turėti atitinkamą įrangą, kuri gali prisijungti prie transporto priemonės elektroninės sąsajos. Yra vadinamieji informacijos skaitytuvai, kurie gali paimti informaciją, kiek degalų transporto priemonė yra sudeginusi per visą savo gyvenimą, koks yra jos tikras nuvažiuotas atstumas ir panašiai.
Turint šią įrangą ir turint transporto priemonėse įrengtus prietaisus, kurie kaupia atitinkamą informaciją, ją galima kaupti, žiūrėti ir tikrinti. Yra sąsaja tarp pačių transporto priemonių ir techninės apžiūros įmonių, kurios jau turi turėti tinkamą įrangą“, – informacijos surinkimo būdą atskleidžia S.Mažionis.
Techniškai tai itin didelė naujovė, nes naudojami prietaisai yra pakankamai žinomi ir patiems vairuotojams, jie turės turėti atitinkamas funkcijas, kurios leis nuskaityti automobilio duomenis.
„Yra nuskaitoma faktinė informacija, tai yra, kiek iš tikrųjų pati transporto priemonė, žinant jos eksploatavimo vietą, pavyzdžiui, mieste, greitkelyje ar kitur, suvartoja degalų.
Bus žiūrima ne į momentines degalų sąnaudas, bet į tas, kurias transporto priemonė yra išdeginusi per visą savo gyvavimo laikotarpį, nepaisant to, kur ji buvo eksploatuota.
Ši informacija bus renkama vadinamaisiais OBD prietaisais. Tai nėra didžiulė naujovė, prietaisai turi turėti atitinkamą funkciją, kuri gali prisijungti prie naujos transporto priemonės įrangos ir ją nuskaityti.
Bet esminiai parametrai, kurie yra nuskaitomi, tai yra, transporto priemonės rida ir visas degalų kiekis, kokį transporto priemonė yra sudeginusi“, – teigia S.Mažionis.
Automobilių savininkams nederėtų panikuoti, net jeigu atvykus į techninę apžiūrą paaiškės, kad transporto priemonė suvartoja didesnį degalų kiekį negu prieš porą metų, tai techninės apžiūros išvadoms įtakos neturės.
„Ne, šiuo metu sąsajos su neatitikimais, vadinamaisiais dideliais ar pavojingais trūkumais, šie degalų sąnaudų nuskaitymai neturi.
Duomenys, kurie bus nuskaitomi, bus perduodami tiek iš techninės apžiūros įmonių, tiek iš pačių gamintojų Europos Komisijai, kuri tuos duomenis nuasmenins, paskelbs viešai ir komunikuos su pačiais gamintojais.
Taip pat darys išvadas parodančias, kokie yra tie nukrypimai, nuo verčių, kurias deklaravo gamintojas ir kurias jis turi atitikti. Bus analizė ir komunikavimas su gamintojais ir tam tikrų išvadų priėmimas“, – tikina S.Mažionis.
Surinkti duomenys bus ne tik siunčiami Europos Komisijai, tačiau juos sužinoti galės ir automobilio savininkas, nes šie rodmenys bus įrašyti į techninės apžiūros išvadas.
„Duomenys, kurie bus nuskaitomi techninės apžiūros menu, kontrolierius juos įrašys į techninės apžiūros rezultatų ataskaitą – tą vadinamąjį žalią lapą, jeigu transporto priemonė praeina techninę apžiūrą.
Manau, kad baltame taip pat bus nuskaityta, tai bet kokiu atveju techninės apžiūros rezultatų ataskaitoje ši vertė bus matoma.
Vartotojas pats gali palyginti, jeigu jis turi transporto priemonės atitikties liudijimą. Paprastai kalbant – automobilio gimimo liudijimą. Ten yra surašyti visi duomenys, pavyzdžiui, matmenys, masė panašiai. Ten yra numatyti ir išmetamųjų teršalų rodikliai.
Žmogus prieš techninę apžiūrą, turėdamas faktinę degalų ar energijos vertę, netgi pats galėtų ją palyginti su gamintojo deklaruota“, – sako LTSA atstovas.
Tiesa, nors padidėjęs degalų suvartojimas neturės įtakos techninės apžiūros išvadoms, reikėtų atkreipti dėmesį, galbūt automobilis jau prašo pagalbos ir jį reikia patvarkyti.
„Galima indikuoti degalų įpurškimo filtrų sistemos gedimus. Jeigu tai yra sistemiškai pastebimas neatitikimas, kurį, pavyzdžiui, sietume su tam tikru transporto priemonės marke ar modeliu, tuomet galbūt netgi būtų sietina su transporto priemonės atšaukimu.
Atšaukimas – tai toks neatitikimas, kurį gamintojas yra įpareigotas pašalinti savo sąskaita per savo atstovybes, veikiančias tam tikroje šalyje.
Indikacijų gali būti įvairių ir reikia žiūrėti individualiai. Tame automobilio gimimo liudijime yra išskirtos kelios vertės, tai yra, važiavimo mieste, važiavimo užmiestyje ir įvairių reikšmių. Tuomet reikėtų lyginti su vidutinėmis sąnaudomis, kurios yra išvestos.
Priežasčių galima rasti įvairių. Variklio degalų įpurškimo sistemos gedimai ir įvairių kitų. Kiekvienas atvejis turėtų būti žiūrimas individualiai“, – perspėja S.Mažionis.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.