Valstybės parama turėtų tapti svarbia paskata atnaujinti viešojo transporto parką: miestai atrastų tvarų ir gamtai draugišką transportą, sumažėtų aplinkos tarša, vežėjai atsivertų technologijų inovacijoms ir galimybėms sumažinti veiklos kaštus, didesnį patogumą pajustų ir keleiviai, ir vairuotojai.
Būtent tokią viešojo transporto viziją mūsų šalies miestuose mato elektrinius „Dancer“ autobusus Lietuvoje gaminanti bendrovė „Vėjo projektai“. Pasak bendrovės generalinio direktoriaus Alvydo Naujėko, su Susisiekimo ministerijos finansavimu Lietuvos miestai ir rajonai turi puikią galimybę įgyvendinti žaliąsias permainas – pakeisti savo viešąjį transportą į švarų su kokybės ir tvarumo garantija.
Savo ruožtu Aplinkos ministerija jau ne kartą yra akcentavusi, kad mūsų valstybės siekis – kuo daugiau šalyje aplinkai palankesnių transporto priemonių. Konstatuojama, kad transporto keliama tarša labai prisideda prie klimato kaitos, o apie trečdalį Lietuvoje į atmosferą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų tenka transporto sektoriui.
Treji metai gatvėse – pakankamai laiko privalumams atskleisti
Šalies savivaldybėms pavyzdžiu gali būti Klaipėda. Modernūs „Dancer“ autobusai jau trejus metus sėkmingai važinėja uostamiesčio gatvėmis.
„Treji metai – pakankamai laiko patikrinti, kaip mūsų sukurtas autobusas veikia realiomis sąlygomis.Turėjome svarbiausią tikslą – įrodyti elektrinių autobusų techninį patikimumą. Tikslą pasiekėme, negana to, sulaukėme daug teigiamų atsiliepimų iš keleivių ir vairuotojų dėl saugių, patogių ir aplinkai draugiškų transporto priemonių.
Per trejų metų laikotarpį „Dancer“ autobusai Klaipėdoje nuvažiavo daugiau negu 400 tūkst. kilometrų, sutaupė daugiau negu 400 tonų CO2 emisijų, o dėl jų techninės priežiūros ir aptarnavimo nekilo jokių problemų“, – sako A. Naujėkas.
Bendrovės duomenimis, Klaipėdoje veikiantis galingiausias pasaulyje (500 kW) pantografas per 3 metų laikotarpį įkrovė į autobusų baterijas 330 tūkst. kWh per 16,6 tūkst. kartų, tai kainavo 49,5 tūkst. eurų.
Palyginti, tokį patį atstumą dyzelinu varomi autobusai būtų įveikę degalams išleidus net keturis kartus daugiau pinigų – t. y. apie 200 tūkst. eurų.
Šalia Klaipėdos autobusų stoties įrengtas greito įkrovimo pantografas įkrauna „Dancer“ vos per 8 minutes, o vieno įkrovimo visiškai pakanka miesto gatvėmis nuvažiuoti net 100 kilometrų atstumą. Autobuse telpa 85 keleiviai, įrengtos 32 sėdimos vietos ir viena neįgaliojo vežimėliui.
Pelnė pasitikėjimą
Dideliu įvertinimu „Vėjo projektų“ vadovas vadina sutartį su UAB „Klaipėdos autobusų parkas“ dėl 10 elektra varomų autobusų veiklos nuomos. Tad miesto gatvėse netrukus riedės dešimt naujų ekologiškų „Dancer“ autobusų, varomų žaliąja elektros energija, pagaminta iš atsinaujinančių energijos išteklių.
Pagal sutartį „Klaipėdos autobusų parkas“ gauna visą paslaugų kompleksą – autobusų pristatymą, jų techninį aptarnavimą, įkrovimo stotelių pastatymą, elektros energijos aprūpinimą.
Tai rodo, kad pažangius autobusus gaminanti lietuviška įmonė gali visiškai užtikrinti, kad „Dancer“ miesto viešojo transporto reguliarius maršrutus aptarnautų be pertrūkių – 24 valandas per parą ištisus metus.
Kartu klientams tampa prieinami pirmaujantys technologijų viešajam transportui sprendimai ir inovacijos, kurias „Vėjo projektai“ kuria bendradarbiaudami su Lietuvos ir užsienio šalių universitetų mokslininkais.
Svarbus indėlis į šalies ekonomiką ir sveikesnę aplinką
A. Naujėkas pažymi, kad toks verslo ir mokslo bendradarbiavimas yra ypač naudingas šalies ekonomikai, nes kuriamas aukštos pridėtinės vertės produktas, vystoma gamyba, kuriamos darbo vietos, didinamas indėlis į BVP ir plėtojamos eksporto galimybės.
Taip pat pašnekovas atkreipia dėmesį, kad, atsižvelgiant į ambicingus Europos Sąjungos žaliojo kurso strateginius siekius mažinti transporto sukeliamą oro taršą, tikėtina, kad elektriniai ar kiti pažangių technologijų autobusai per ateinančius porą dešimtmečių pakeis visas įprastas iškastiniu kuru varomas viešojo transporto priemones.
„Todėl džiaugiamės Lietuvos miestų pasiryžimu diegti inovacijas viešojo transporto srityje bei, keičiant dyzelinius autobusus netaršiais elektriniais, užtikrinti ne tik patogų susisiekimą mieste, bet ir sveikesnes gyvenimo sąlygas“, – kalba A. Naujėkas.
Anot pašnekovo, ambicingas „Dancer“ projektas įrodė pasauliui, kad Lietuvoje galima sėkmingai kurti transporto priemonių inovacijas, kurios buvo puikiai įvertintos tarptautinėse parodose. Jis įsitikinęs, kad su visa Europos Sąjunga žaliąjį kursą pasirinkusios Lietuvos užmojai atnaujinti viešojo transporto parką ir investuoti į švarų susisiekimą gali būti visiškai išpildyti.
Ministerijos lūkesčiai – daugiau kaip 200 naujų autobusų
Apie 66 mln. eurų siekiantį finansavimą miesto ir priemiestinio viešojo transporto priemonių parko atnaujinimui paskelbusi Susisiekimo ministerija siekia savivaldybes paskatinti naudoti visai netaršias transporto priemones.
Didesnė dalis sumos – 60 mln. eurų – skiriama visai netaršių viešojo transporto priemonių įsigijimui skatinti, o 6 mln. eurų – transporto priemonių įkrovimo, pildymo infrastruktūros plėtrai. Į šias lėšas iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės (RRF) Lietuvos regionų vežėjai priemonei gauti gali teikti paraiškas iki rugpjūčio 24 dienos. Daugiau apie finansavimo sąlygas rasite čia.
Kvietimą paskelbusi Susisiekimo ministerija tikisi, kad finansinė paskata visai netaršių viešojo transporto priemonių įsigijimui turėtų iki 2026 m. pavasario Lietuvos autobusų parką papildyti naujais 230 elektra varomų arba vandeniliu pildomų autobusų bei užtikrinti jų įkrovimui bei papildymui skirtos infrastruktūros įrengimą.