Pavėžėtojai kratosi naujų taisyklių: dabar menkiausi nusižengimai gresia rimtais nemalonumais

2023 m. gegužės 23 d. 19:22
Pavežėjimo platforma „Bolt“, sukūrusi naujas taisykles vairuotojams, tikisi, kad pagerės keleivių aptarnavimas. Bet pavėžėtojai skundžiasi: menkiausias nusižengimas jiems gresia rimtais nemalonumais.
Daugiau nuotraukų (2)
„Bolt“ vairuotojams ėmė taikyti naujus reikalavimus, todėl jiems tenka galvoti, kaip prasimanyti grynųjų pinigų keleiviams grąžai atiduoti, be to, jie yra verčiami pažeisti Kelių eismo taisykles.
Atsiskaitymas grynaisiais sudaro sąlygas sukčiauti: už praėjusius metus „Bolt“ vairuotojai užsieniečiai dar nedeklaravo 8 mln. eurų pajamų ir nesunokėjo maždaug 400 tūkst. eurų mokesčių.
Verčia priimti užsakymus
Ketverius metus „Bolt“ pavežėju dirbantis Aurimas „Sostinei“ pasakojo, kad iki šiol galiojo bendrosios sąlygos vairuotojams, kurios buvo pakenčiamos.
Tačiau neseniai atsirado nuostata, verčianti pažeisti Kelių eismo taisykles. Nuo šiol vairuotojas privalo priimti visus užsakymus. Taip, jis gali, kaip ir anksčiau, jų atsisakyti, bet dėl to krinta jo reitingas.
Reitingui nukritus iki tam tikro skaičiaus vairuotojas šalinamas iš „Bolt“ platformos. „Todėl dabar esu priverstas priimti beveik visus užsakymus“, – sakė Aurimas.
Jis paklausė „Bolt“ atstovų, ar privalo vykdyti užsakymus net žinodamas, kad sutartoje vietoje sustoti ar stovėti draudžiama? Sulaukė atsakymo: jeigu vairuotojas yra prisijungęs prie platformos, jis privalo priimti visus užsakymus.
Tarkim, prie Didžiosios gatvės 3-iojo pastato apskritai nėra vietos sustoti, tai draudžia ir kelio ženklai. O naktį klientai neskuba ateiti prie automobilio. Bet nuo šiol „Bolt“ automobiliai ir čia jų privalo laukti.
Vienintelis būdas atšaukti užsakymą be nuobaudų – stovėti 5 minutes, paskambinti klientui. Tai užfiksuojama „Bolt“ programėlėje.
Anksčiau pasitaikydavo, kad Aurimui tekdavo atšaukti užsakymus ir dėl kitų priežasčių. Tarkim, naktį jis dažnai rasdavo sutartoje vietoje gulintį akivaizdžiai neblaivų klientą.
Būna atvejų, kad prie automobilio keleiviai ropoja keturpėsti. Tokių Aurimas taip pat nepriimdavo į automobilį, o dabar – privalo priimti.
Įtakos turi ir skundai
„Mums rūpi bendra pavežėjimo paslaugos kokybė, todėl stengiamės užtikrinti, kad priimtų, tačiau neįvykdytų užsakymų skaičius būtų kuo mažesnis. Jeigu vairuotojas nuolat piktnaudžiauja atšaukdamas užsakymus, tai nėra naudinga ir jam pačiam – užsidirbti daugiau gali būti sunku.
Jeigu vairuotojas yra įvykdęs dešimtis ar net šimtus užsakymų, dėl kelių atšauktų užsakymų gauti neigiami įvertinimai neturėtų reitingui turėti tokios įtakos, kad paskyrą reikėtų apriboti.
Žinoma, pasitaiko visko, todėl šioje situacijoje reikėtų paprašyti keleivio įlipti toje vietoje, kur sustoti galima“, – aiškino „Bolt“ vadovas Lietuvoje Andrius Pacevičius.
A.Pacevičiaus žodžiais, pagrindinės priežastys, kodėl kai kurių vairuotojų reitingai smunka, susijusios ne vien su kelionių atšaukimu.
Gana dažna priežastis – neigiamos klientų patirtys: vairuotojo elgesys, vairavimo saugumas, automobilio būklė, higienos reikalavimai.
„Matydami klientų nusiskundimus, o esant realiai problemai jų dažniausiai būna ne vienas, kalbamės su vairuotoju, patariame ir prašome išspręsti problemą. Paskyros blokavimas yra kraštutinė priemonė“, – tikino A.Pacevičius.
Reikalauja pasirūpinti grąža
Pavežėjo Aurimo žodžiais, dar viena naujovė, pabloginusi vairuotojų darbo sąlygas, – reikalavimas pasirūpinti grąža iš 50 eurų kelionių metu ir priimti visų mokėjimo tipų užsakymus.
Kelionių, kurias keleivis pasirinko apmokėti grynaisiais, atšaukimas taip pat sumažina vairuotojo balą.
Anksčiau programėlėje vairuotojai galėdavo matyti, kokia forma keleivis ketina atsiskaityti – grynaisiais ar kortele. Dabar to nebėra.
„Grynaisiais pinigais pageidaujantys atsiskaityti klientai dažnai būna nepatikimi, nes jie niekaip neidentifikuojami“, – dalijosi patirtimi vairuotojas.
Pasitaikė ne vienas atvejis, kai grynaisiais pinigais turėjusiam atsiskaityti asmeniui automobilį iškviesdavo kiti, o keleivis nepasirodydavo. Todėl Aurimas tokių užsakymų vengdavo. Vienintelė išimtis būdavo tik oro uostas, iš kurio vežant keleivius akibrokštų nebūdavo.
Kita bėda – grynaisiais pinigais turėję atsiskaityti asmenys nuvežus į nustatytą vietą pabėgdavo.
Būdavo, kad naktį nuvežus keleivį jis ištraukdavo 100 eurų banknotą aiškindamas, jog kitų pinigų neturi. „Kur tokiu metu pinigus iškeisti, be to, ar tikras tas banknotas?“ – klausė Aurimas.
Juolab kad ir Vyriausybės rekomendacija taksistams yra turėti tik 20 eurų grąžos, nes didesnės sumos – masalas plėšikams.
Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) komunikacijos vadovė Rūta Asadauskaitė, paklausta, ar „Bolt“ reikalavimas turėti grąžos iš 50 eurų yra teisėtas, sakė, kad kontroliuojančios institucijos į įmonių vidines taisykles neturi teisės kištis.
Atsiranda vietos šešėliui
„Bolt“ vadovas Lietuvoje aiškino, kad šiuo metu nėra reikalavimo turėti 50 eurų grynaisiais: „Tai mūsų patarimas tiems vairuotojams, kurie pasirinkę vykdyti keliones, už kurias klientai atsiskaito grynaisiais pinigais.
Vertindami šimtus vartotojų atsiliepimų mes identifikuojame dažniausiai vairuotojams kylančias problemas ir siūlome sprendimą, kad tokio tipo kelionės vyktų sklandžiai ir abi pusės liktų patenkintos.“
Aurimo nuomone, patarimas priimti atsiskaitymus grynaisiais pinigais didina galimybę slėpti mokesčius.
Pavyzdžiui, pasitaiko nemažai atvejų, kai tolimųjų reisų vairuotojais dirbantys baltarusiai baigę pamainą išsikviečia „Bolt“ automobilį prašydami nuvežti iki pasienio punkto. Ten pėsčiomis kirtusių sieną jų Baltarusijoje laukia artimieji.
„Bolt“ vairuotojai mielai priima tokius užsakymus. Juk kelionė iki pasienio kainuoja 40–50 eurų. Tačiau yra nesąžiningų pavėžėtojų.
Jie pasiūlo klientui atšaukti užsakymą, kartu sumažindami kelionės kainą, tarkim, iki 30 eurų. Keleivis vairuotojui pinigus sumoka į kišenę.
Už tai, kad keleivis atšaukia užsakymą, „Bolt“ pavėžėtojui balų niekas nenuskaičiuoja.
Aurimo žiniomis, ypač dažnai Kaune pavėžėtojai siūlo atšaukti užsakymus. Taip dažniausiai elgiasi „Bolt“ vairuotojai užsieniečiai.
Paskyrų neišjungia paromis
Anot Aurimo, apie „Bolt“ vairuotojus užsieniečius atskira kalba: „Panašu, kad platformai jie labai patinka, nes dirba ištisomis paromis, nereiškia pretenzijų. Galbūt dėl to ir yra noras mus išstumti.“
Pašnekovo žodžiais, „Bolt“ atstovams turėtų atrodyti keista, kad kai kurios užsieniečių vairuotojų paskyros neišjungiamos ištisomis paromis. Taip yra dėl to, kad pas Vilniuje apsigyvenusius atvykėlius atvažiuoja giminaičiai, draugai.
Vienas baigia dirbti pavėžėtoju, iškart prie vairo sėda kitas: „Kartais sistema prašo prie „Bolt“ platformos prisijungusių vairuotojų nusifotografuoti ir atsiųsti nuotrauką, bet tamsaus gymio atstovams nesunku šį reikalavimą apeiti, nes jie mums visi panašūs.“
Aurimui yra tekę matyti ir „Bolt“ vairuotojų užsieniečių, dirbančių per parą po 16 valandų. Ar saugu sėsti į tokį automobilį keleiviams?
Vienas platformai „Bolt“ automobilius nuomojantis verslininkas, kuris turi galimybę kontroliuoti prie mašinų vairo sėdančius vairuotojus, pastebėjo, kad vienas užsienietis paskyros neišjungė net tris paras.
Jis tiesiog gyveno automobilyje. Kiek nusnūdęs vėl priimdavo užsakymus ir leisdavosi į keliones. Tiesa, per savaitę atvykėlis sugebėjo uždirbti 1400 eurų.
Dengiasi svetimu vardu
Jau praėjusiais metais nuskambėjo istorijos, kai „Bolt“ programėle išsikvietus automobilį klientams būdavo nurodoma, kad atvažiuos, tarkim, Gediminas, bet atvykdavo lietuviškai nė žodžio nemokantis užsienietis.
Aurimas paaiškino, kad tokie vairuotojai naudojasi svetimomis paskyromis: „Apie tai, kad pirks „Bolt“ paskyrą, skelbimų pilnas internetas.“
Pasak A.Pacevičiaus, daugelis vairuotojų platformoje praleidžia ribotą valandų skaičių, neviršijantį darbo dienos: „Nepastebime tokių atvejų, kad paskyra būtų įjungta nuolat. Kita vertus, labai rimtai vertiname klientų pranešimus, kad vairuotojas yra pavargęs ar elgiasi keistai, – susisiekiame su juo, išsiaiškiname situaciją ir prašome prisijungti prie platformos tik esant geros savijautos, pailsėjus.“
Didėja nemokančiųjų mokesčių skaičius
2020 metais 48, 2021 metais 88, o 2022 metais 686 iš 1630 užsienio piliečių VMI nepateikė pajamų deklaracijos, nors vykdė pavežėjimo veiklą ir pagal keleivių vežimo organizatorių pateiktus duomenis gavo pajamų.
Bendra užsienio piliečių nedeklaruota pajamų suma 2020 metais buvo 243 tūkst. eurų, 2021 metais – 611 tūkst. eurų, o 2022 metais – net 400 tūkst. eurų.
Vilniuje pavežėjimu užsiima 12,4 tūkst. gyventojų. 9,5 tūkst. asmenų šią veiklą nurodė kaip pagrindinę. Pavėžėtojais dirba 2,9 tūkst. užsieniečių.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.