Remiantis apklausa, devynios įmonės iš dešimties susidūrė su padidėjusiomis sąnaudomis dėl vilkikų ir vairuotojų gražinimo į registracijos šalį.
Daugiau kaip trečdalis iš jų teigia, kad verslo sąnaudos dėl to didėjo iki 15 proc., o daugiau kaip pusė – kad išlaidos augo dar daugiau.
„Siekdamos suvaldyti sąnaudų augimą, bendrovės aktyviai steigė filialus ES šalyse. Pagrindinės kryptys, remiantis apklausa – Lenkija ir Vokietija.
Įmonių pateiktais duomenimis, jos Bendrijoje įregistravo 8,3 tūkst. naujų sunkiasvorių transporto priemonių“, – sako Povilas Drižas, TTLA generalinis sekretorius.
Jis priduria, kad dėl įpareigojimo periodiškai grąžinti vilkikus į jų registracijos centrus, mažiau jų gali vykdyti krovinių vežimo kelionių.
Todėl siekiant išlaikyti krovinių vežimo paslaugų pajėgumus, įmonės turi pirkti daugiau naujų sunkiasvorių transporto priemonių.
TTLA apklausa atskleidė, kad 80 proc. įmonių dėl vilkiko grąžinimo susidūrė su papildomu jų poreikiu. Visos apklausoje dalyvavusios įmonės nurodė, kad dėl Mobilumo paketo įpareigojimų vykdymo jos susidūrė su papildomu vairuotojų trūkumu.
Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, 2022 metų pabaigoje laisvų darbo vietų skaičius vairuotojams ES pasiekė 500 tūkst.
Tuo pačiu pažymima, kad didžiausi iššūkiai šioje darbo rinkoje susiję su jaunų vairuotojų pritraukimu bei ES mastu neišvystyta vairuotojų poilsio infrastruktūra.
„Kokybišką vairuotojų poilsį ir jų saugumo užtikrinimą apsunkina tai, kad Europoje labai trūksta vietų sunkvežimiams, saugių ir gerai įrengtų poilsio zonų su dušais, atskirais tualetais vyrams ir moterims, sveiko maisto ir saugių miegamųjų vietų“, – sako P. Drižas.
Visi TTLA apklausos dalyviai patvirtino, kad rasti nakvynės vietą vairuotojo 45 valandų ir ilgesniam poilsiui yra sudėtinga problema. Net ketvirtadalis įmonių tikina, kad tai apskritai neįmanoma užduotis.
Du trečdaliai įmonių teigia, kad vairuotojams rasti nakvynės vietą sudėtingiausia Prancūzijoje, Vokietijoje ir Belgijoje. Pusė ir mažiau respondentų nurodė Nyderlandus, Italiją ir Austriją.
Panašūs vertinimai pateikiami dėl sunkumų rasti parkavimo aikšteles su laisvomis vietomis vilkikams.
Tik ketvirtadalis įmonių teigia retai susiduriančios su vagystėmis iš vilkikų jų parkavimo vietose, arba kai vilkikai paliekami be vairuotojų priežiūros.
Su tokiomis vagystėmis dažnai susiduria per 60 proc. įmonių, o labai dažnai – maždaug dešimtadalis.
Pervežamo turto apsaugos asociacijos duomenimis, pusė visų su kroviniais susijusių nusikaltimų padaroma nesaugiose parkavimo aikštelėse.
Remiantis IRU tyrimu, 95 proc. sunkvežimių vairuotojų ir beveik tiek pat transporto įmonių nurodo, kad vairuotojų saugumo užtikrinimas poilsio metu yra svarbiausias prioritetas.
Tačiau tik 3 proc. esamų sunkvežimių stovėjimo vietų ES šalyse yra sertifikuotos kaip saugios.
ELTA primena, kad pirmosios Mobilumo paketo nuostatos įsigaliojo 2020 metų rugpjūtį. Jos pakeitė vairuotojų darbo laiką.
Be kita ko, buvo uždraustas reguliarus kassavaitinis poilsis sunkvežimio kabinoje ir įvestas įpareigojimas vairuotojui kas 4 savaites bent 45 valandoms grįžti į operatyvinį centrą ar savo gyvenamąją vietą.
Nuo 2022 m. vasario 2 d., vežėjams tapo pareiga fiksuoti sienos kirtimą skaitmeniniame tachografe – kiekvienas vairuotojas, kirtęs sieną, artimiausioje sustojimo vietoje turės įvesti šalies, į kurią įvažiuoja, simbolį.
Didžiausi pakeitimai įsigaliojo dėl komandiravimo taisyklių. Nuostatos dėl komandiravimo tapo netaikomos tranzitui ir dvipusiam/dvišaliam pervežimui su ne daugiau kaip dviem papildomais pakrovimais/iškrovimais.
Komandiravimo nuostatos tapo taikomos įmonėms, kurios atlieka kabotažo vežimus ir perkėlimo tipo vežimus. Įsigaliojo ir būtinybė pranešti apie vairuotojo komandiravimą į naują, visoms ES šalims bendrą IMI sistemą.
Nebeliko būtinybės skirti atstovo, jo pareigas gali eiti už transportą įmonėje atsakingas asmuo.
Vairuotojai, kuriems taikomos naujos komandiravimo taisyklės, gauna minimalų atlyginimą (MMA), galiojantį šalyje, kurioje jie atlieka darbą.
Papildomų išmokų, susijusių su komandiruotėmis, sumos negali būti įskaičiuojamos į MMA.
Taip pat įsigaliojo galimas reputacijos praradimas dėl gairių nesilaikymo.
Galiausiai nuo gegužės 21 d., Kelių transporto licencija privaloma transporto priemonėms, kurių didžiausioji leidžiamoji masė prasideda jau nuo 2,5 tonos.
Finansinio užtikrinimo reikalavimas pirmai transporto priemonei nuo 2,5 t. – 1800 eurų, už kiekvieną papildomą 900 eurų.
Įmonės, kurios teikia transporto paslaugas naudojant transporto priemones, kurių didžiausioji leidžiamoji masė yra nuo 2,5 t., privalės atitikti nepriekaištingos reputacijos reikalavimą ir įregistruoti įmonės buveinę.
Transporto priemonių nuo 2,5 tonos vežėjams bus taikomos bendrųjų taisyklių (licencijos ir kabotažo) nuostatos.