Per karantiną keleriopai išaugusi prekyba internetu, automobilių perpildyti ir spūstyse skendintys didmiesčiai, nuolatinis parkavimo vietų trūkumas bei didėjantis poreikis mažiau vartoti ir labiau rūpintis aplinka – dėl šių ir dar daugybės kitų priežasčių transporto priemonių prenumerata iš neįtikėtinos idėjos virto jau ne vienoje Europos šalyje veikiančia paslauga.
Pamažu ji leidžia šaknis ir Lietuvoje, o užsiprenumeruoti jau galima ne tik ekonominės klasės, bet ir prestižinių automobilių.
Štai „Jaguar Land Rover“ bendrovė paleido mėnesinės nuomos projektą „Pivotal“, suteikiantį galimybę Anglijoje išsinuomoti naujus „Land Rover“ ar „Jaguar“ modelius tiesiai iš paties gamintojo. Paslauga siūloma tiek verslo įmonėms, tiek ir privatiems klientams.
Gamintojas padengia visus mokesčius ir draudimo įmokas, pristato transporto priemonę į užsakovo nurodytą vietą bei suteikia galimybę nutraukti prenumeratą po 3 mėnesių, jeigu pasikeistų poreikiai.
Kas pusmetį (ar dažniau, bet už papildomą įmoką) klientai gali pakeisti automobilį naujesniu ar tiesiog pasirinkti kitą modelį iš gamintojo sandėlio. Į paslaugos kainą taip pat įeina ir nuolatinė automobilio priežiūra bei visą parą siūloma pagalba kelyje.
Netrukus naujausių „Jaguar Land Rover“ modelių pasiūlą galėsime išvysti ir Lietuvoje veikiančios „MyBee“ platformos asortimente.
Moka už patogesnį vartojimą
Kalbėdamas apie tokio mobilumo modelio perspektyvas, transporto žurnalistas Linas Butkus sako, kad jau baigėsi etapas, kai buvo galima abejoti automobilių prenumeratos ar trumpalaikės nuomos reikalingumu. Žinovo teigimu, patys vartotojai rodo, jog tokie naudojimosi formatai jiems tinka ir yra naudingi.
„Asmeniškai manau, kad nauji automobiliai gali tapti neįperkami nemažai daliai dabartinių vartotojų, jei jie brangs taip sparčiai, kaip per pastaruosius porą metų. Galvoju, kad būtent nuoma ar prenumerata gali tapti geriausia išeitimi, norint turėti mašiną savo reikmėms“, – paaiškina ilgametis „Lietuvos metų automobilio“ rinkimų komisijos narys.
Anot jo, „Jaguar Land Rover“ pavyzdys rodo, kad, galimas daiktas, tai tėra patogesnė galimybė apibrėžtą laikotarpį naudotis prabangiu automobiliu. Vartotojai gali palyginti lizingo ir nuomos kaštus, įvertindami draudimą, priežiūrą, realizavimą antrinėje rinkoje.
„Tikėtina, kad nuomos paslaugos bus brangesnės, bet jos yra fiksuotos ir leidžia nedrumsti galvos dėl galybės buitinių klausimų. Turbūt jos būtų parankiausios asmenims, turintiems galimybę ar pratusiems periodiškai keisti transporto priemones – manau, kad jiems prenumerata gali būti tobula išeitis, leidžianti paprasčiau administruoti“, – vertina žurnalistas.
„Association of Automotive Intelligence“ prezidentas Matas Buzelis pastebi, kad šis verslo modelis gali būti netikėtas Lietuvos vartotojams, daugumai kurių automobilis ilgą laiką buvo ne tik mobilumo įrankis, bet ir statuso atributas. Vis dėlto užaugusi nauja karta ir jos lūkesčiai suformavo kitokių paslaugų pasiūlą – auga dalijimosi platformos. O jaunesni vartotojai dažnai linkę naudotis tokiomis paslaugomis ir dėl to, kad neprisiriša prie daiktų ir vengia rūpesčių.
„Nereikia rūpintis eksploataciniais dalykais – padangomis, apžiūromis ir kitais reikalais. Jeigu žiūrėtume iš vartotojiško patogumo pusės, prenumeruoti yra daug patogiau, nei tiesiog turėti. Net ir didesnės kainos argumentas yra svarstytinas dalykas, nes prabangius modelius perkantys žmonės moka už patogumą. Tad, ko gero, tie, kurie gali sau leisti sumokėti už dar didesnį patogumą ir ramią galvą, jeigu matys tame naudą, tai ir mokės“, – samprotauja rinkos specialistas.
Šių laikų problemų sprendimas
Automobilių nuomą ar prenumeratą siūlantys gamintojai ir bendrovės taip pat primena, kad vartojimas tik tuomet, kai iš tikrųjų reikia, yra vienas svarbiausių bendrąjį tvarumą skatinančių veiksnių. Be to, pramonės dalyviai uoliai propaguoja mažiau taršias transporto priemones.
Štai ir „Jaguar Land Rover“ projekto „Pivotal“ autoriai pažymi, kad greta tradicinių vidaus degimo varikliais varomų automobilių galima rinktis visą plejadą iš tinklo įkraunamų hibridų – „Range Rover“, „Range Rover Sport“, „Range Rover Evoque“ ar „Land Rover Discovery Sport“, taip pat ir vien elektros energija varomą „Jaguar I-PACE“.
Specialistai pažymi, kad įvairūs nuomos pasiūlymai iki galo nepatenkins visų transporto poreikių, nes žmonių situacijos skiriasi, tačiau naujų koncepcijų diegimas ilgainiui gali prisidėti prie gerokai sklandesnio mobilumo.
L. Butkaus pastebėjimu, įvertinant tai, jog nuosavi automobiliai statistiškai daugiau nei 90 proc. laiko stovi nenaudojami, o dalijimosi paslaugoms naudojamas transportas dirba retai sustodamas, galima patikėti tuo, kad naujos nuomos paslaugų versijos sugebės realiai sumažinti automobilių skaičių miestuose.
„Visai tikiu, kad tai jau vyksta: jauni vairuotojai negali arba tiesiog nenori turėti nuosavo automobilio, bet retsykiais jiems reikalingas individualus transportas“, – sako pašnekovas.
Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad trumpalaikė nuoma tinkama tik didesniuose miestuose gyvenantiems žmonėms. Priemiesčių ar užmiesčio gyventojams reikia sprendimų, leidžiančių turėti konkrečiai jiems skirtas transporto priemones.
„Šiuo atveju galima pasidžiaugti, kad Lietuvoje veikiančios vietinės ir tarptautinės nuomos platformos aktyviai siūlo didelį įvairių paslaugų asortimentą“, – pažymi L. Butkus.
M. Buzelio pastebėjimu, didmiesčiuose nuoma gali tapti populiaresnė nei nuosavybė dėl niekaip neišsprendžiamų problemų: parkavimo vietų stygiaus ar brangumo, mokesčių augimo. Jo teigimu, visi miestai, kurie rūpinasi gamtos išsaugojimu ir CO2 mažinimu, neišvengiamai ribos automobilių judėjimą ir brangins naudojimąsi jais.
„Nemanyčiau, kad visiškai išnyks dabartinė automobilių prekyba. Kol kas tokio reiškinio nematau. Prenumerata didės, bet tai ilgalaikis procesas. Kol automobiliai bus parduodami, tol jie bus ir perkami“, – įsitikinęs specialistas.