Didelės pasaulinio lygio bendrovės „Rail Baltica“ vertina kaip bendrą Baltijos šalių projektą – darbų apimtis didelė, o finansavimą didžiąja dalimi užtikrina Europos Sąjunga.
Specialistų vertinimu, tai svarbiausios aplinkybės, kurios į „Rail Baltica“ projektą pritraukia garsius vardus turinčias tarptautines statybos bendroves.
Pasak „Leonhard Weiss Lietuva“ generalinio direktoriaus Dano Šmigelsko, didelėms Vakarų kompanijoms sudėtingi infrastruktūriniai projektai, kuriems reikalingos specifinės žinios, yra įdomūs.
„Rail Baltica“ – tai greitojo geležinkelio linija, kurios infrastruktūra Baltijos šalyse kuriama nuo nulio. Tiesiant modernų geležinkelį reikalingos žinios, siauros specializacijos kompetencija ir pakankami kapitalo, žmogiškieji ir technologiniai resursai“, – sako D.Šmigelskas.
Garsūs vardai
Be „Leonhard Weiss“, tarp „Rail Baltica“ projektą įgyvendinančių tarptautinių bendrovių yra ir daugiau garsių vardų.
Ambicingą projektą, ilgiausio Baltijos šalyse geležinkelio tilto per Nerį statybą, įgyvendins „LTG Infra“ skelbtą konkursą laimėjusi Italijos kompanija „Rizzani de Eccher“. Tai sudėtingas inžinerinis statinys, kuris, saugant „Natura 2000“ teritoriją, neturės atramų vandenyje. Tiltas per Nerį itin svarbus tiesiant geležinkelio liniją Latvijos link, planuojama, kad jo statyba truks 2,5 metų.
Italijos kompanija „Rizzani de Eccher“ yra įgyvendinusi sudėtingus infrastruktūros projektus JAV, Kanadoje, Jungtinėje Karalystėje, Turkijoje, įvairiose centrinės Amerikos, Azijos bei Afrikos valstybėse.
Bendroji Baltijos šalių įmonė „RB Rail“ paskelbė, kad trys tarptautiniai konsorciumai pateko į antrąjį „Rail Baltica“ energijos posistemio projektavimo ir statybos darbų pirkimo etapą.
Didžiausiu tarpvalstybiniu geležinkelių elektrifikavimo projektu Europoje tituluojamas posistemis bus sumontuotas konsoliduotai visoje 870 km magistralinėje linijoje nuo Talino iki Lietuvos ir Lenkijos sienos bei atkarpoje nuo Kauno iki Vilniaus.
Atrinkti šie tarptautiniai konsorciumai: „COBELEC Rail Baltica „ iš Ispanijos, „ALSTOM-BMGS-GE-Torpol“ iš Latvijos, Prancūzijos ir Lenkijos bei „STC Baltic Electrification“ iš Prancūzijos, Vokietijos ir Latvijos.
Sudėtingų projektų valdymas
Pasak „Leonhard Weiss Lietuva“ generalinio direktoriaus Dano Šmigelsko, šiuolaikinių statybų sklandus darbas sudėtinguose infrastruktūros projektuose didele dalimi priklauso nuo gebėjimo tinkamai valdyti veiklos procesą.
‚,Geras projekto valdymas reikalauja aukštos kvalifikacijos žinių ir profesionalių įgūdžių. Tinkamas darbų organizavimas apima ne tik pačias statybas, bet ir rizikų valdymą“, – sako D.Šmigelskas.
1900-aisiais įkurta Vokietijos kompanija „Leonhard Weiss“ specializuojasi sudėtingų inžinierinių sprendimų įgyvendinime, tarp jų – geležinkelių tiesime ir tiltų statyme. Tarp Vokietijos kompanijos darbų – itin sudėtingi geležinkelio mazgai Vokietijos ir Šveicarijos Alpėse, Skandinavijoje.
„Kaip šeimos bendrovė veiklą pradėjusi „Leonhard Weiss“ geležinkelių tiesimo versle šiuo metu yra viena seniausių ir labiausiai patyrusių bendrovių ne tik Vokietijoje, bet ir visoje Europoje. Mūsų stiprybė – specializacija įvairių sudėtingų objektų statyboje. Ten kur tiesiame geležinkelį, galima tuo pačiu statyti tiltus, viadukus, komunikacijos ir infrastruktūros linijas, tad užsakovas viską gauna iš vienų rankų. „Rail Baltica“ yra toks projektas, kur reikia suderinti labai įvairias kompetencijas“, – pasakoja D.Šmigelskas.
Darbai Kauno geležinkelio mazge
Būtent tokių plačių kompetencijų reikėjo modernizuojant Kauno geležinkelio mazgo ruožą Kaunas –Palemonas. Šiame ruože „Leonhard Weiss“ vadovaudamas įmonių konsorciumas rangos darbus baigė 2021 metais.
Šis Kauno geležinkelio mazgo ruožas laikomas labai svarbiu visame „Rail Baltica“ projekte.
Tokio sudėtingumo projektas buvo įgyvendintas nepaisant ne tik inžinerinių ir techninių iššūkių, bet ir nenumatytų aplinkybių. 2019-ųjų pabaigoje teko keisti generalinį darbų rangovą bendrovę „Hidrostatybą“ – pastarajai teismas iškėlė restruktūrizavimo bylą.
Bankrotą patyrusi generalinė rangovė „Hidrostatyba“ turėjo trauktis iš projekto. Dėl šios nenumatytos aplinkybės iškilo grėsmė, kad visi darbai ruože Kaunas – Palemonas bus stabdomi iki to laiko, kol nebus atrinktas kitas rangovas, paskelbus naują pirkimo konkursą.
Bankrotą patyrusi „Hidrostatyba“ turėjo trauktis iš projekto, dėl to iškilo grėsmė, kad visi darbai ruože Kaunas-Palemonas bus stabdomi iki tol, kol nebus atrinktas kitas rangovas, paskelbus ir įvykus naujam rangos darbų pirkimo konkursui.
Suprasdami „Rail Baltica“ strateginę reikšmę visam regionui, siekiant nestabdyti įsibėgėjusių darbų, būtent „Leonhard Weiss“ prisiėmė atsakomybę ir nusprendė perimti vadovavimą rangos darbams didelės svarbos „Rail Baltica“ ruože.
„Leonhard Weiss“ tapo pagrindiniu jungtinės veiklos vadovaujančiu partneriu ir perėmė vadovavimą visam projektui iki sutarties pabaigos. Bendrovės vadovaujamas konsorciumas sėkmingai suvaldė projektą ir sujungė europine vėže Kauno geležinkelio stotį su Palemone įsikūrusiu Kauno intermodaliniu terminalu. Specialistų vertinimu, atvejai, kai bendrovė prisiima atsakomybę perimti vadovavimą jungtinei veiklai kritinėje situacijoje, nėra dažna praktika Lietuvoje, valdant sudėtingus projektus.
Sudėtingi inžineriniai sprendimai
Dalis darbų vykdyta unikaliame XIX amžiuje iškastame Kauno geležinkelio tunelyje, kuriame įrengta sugretinto europinės ir plačiosios geležinkelio vėžių geležinkelio atkarpa. Pačiame Kaune pastatytas vienas sudėtingiausių „Rail Baltica“ inžinerinių sprendimų – keturių arkų geležinkelio viadukas automobiliams ir pėstiesiems.
Modernizuojant geležinkelį reikėjo tuo pačiu atnaujinti visą jį kertančią ar šalia einančią infrastruktūrą – pradedant melioracija, elektros ir vandentiekio tinklais, baigiant elektros apšvietimu ir troleibusų linijomis.
Bendrovė ketina aktyviai dalyvauti tiesiant „Rail Baltica“ visose trijose Baltijos valstybėse. Lietuvoje bendrovė tikisi dirbti ir pradėtoje statyti „Rail Baltica“ atkarpoje nuo Kauno iki Lietuvos-Latvijos sienos.
„Jau praėjome už „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimą Lietuvoje atsakingos „LTG Infra“ organizuotą konkursą, kuriame atrinktos įmonės, turinčios reikiamą kvalifikaciją, leidžiančia įrengti viršutinę geležinkelio kelio konstrukciją ruože Kaunas-Lietuvos ir Latvijos valstybių siena“, – sako D.Šmigelskas.