Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) duomenimis, 2022 m. Lietuvoje įvyko 2893 įskaitiniai eismo įvykiai, kurių metu nukentėjo žmonės. Kasdien Lietuvoje atsitinka vidutiniškai po 8 avarijas, kurių metu ne tik sugadinamos transporto priemonės, bet ir sužalojama eismo dalyvių, sutrikdoma vairuotojų, keleivių, dviratininkų arba pėsčiųjų sveikata. Pernai mūsų šalyje eismo įvykiuose žuvo 120 žmonių.
Kasdien Lietuvoje – arti 200 automobilinių avarijų
Tačiau tikimybė sukelti ar pateikti į eismo įvykį, kurio metu bus padaryta žala tik turtui, yra kur kas aukštesnė. Lietuvos banko (LB) skelbiama draudimo statistika liudija, kad 2022 m. pagal transporto priemonių valdytojų privalomojo civilinės atsakomybės draudimo (TPVCAPD) sutartis buvo atlikta daugiau 71 tūkst. išmokų. Tai reiškia, kad tikrasis kasdien įvykstančių avarijų skaičius vidutiniškai gali siekti 195. Gilesnė analizė rodo, kad daugiau nei pusė visų avarijų įvyksta Lietuvos didmiesčiuose – Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Panevėžyje, o mažesniuose miesteliuose pasitaiko dienų ir be eismo įvykių.
Vien pernai draudikai pagal TPVCAPD sutartis išmokėjo išmokų už daugiau kaip 82 mln. Eur, o išmokos vidutinis dydis sudarė 1162 eurų.
Pataria, kaip sumažinti įmoką ir kokių klaidų nevalia daryti
Portalo draudimas.lt aptarnavimo grupės vadovė Donata Norkuvienė pastebi, kad vairuotojams nebereikia aiškinti, kodėl reikia drausti civilinę atsakomybę, tačiau dauguma jų siekia privalomąjį draudimą įsigyti kuo pigiau. Todėl prieš apsidrausdami žmonės tikrina kelių draudimo įmonių įkainius ir linkę rinktis mažiausią įkainį. Vis dėlto draudimo ekspertė pataria, kad net ir norint apsidrausti pigiau, privalu nurodyti tikslią informaciją, o sutaupyti galima geriau suprantant, nuo ko priklauso draudimo įmokos dydis.
„Vairuotojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo kaina priklauso nuo daug veiksnių, tačiau didžiausios įtakos turi keli pagrindiniai – vairuotojo amžius ir vairavimo stažas, drausmingumas, automobilio modelis, galingumas bei vietovė, kurioje registruota transporto priemonė“, – sako D. Norkuvienė.
Draudimo ekspertė pateikia keletą konkrečių pavyzdžių. Pvz., pernai 21 m. amžiaus vilnietei apdrausti civilinę atsakomybę, naudojantis keturiolikos metų 2,7 l variklio tūrio ir 140 Kw galios „Audi“ automobiliu, metams kainavo 1014 eurų. Tuo tarpu, nedideliame Lietuvos miestelyje gyvenantis 65 m. vyras, vairuojantis dvidešimties metų senumo 1,9 l variklio tūrio ir 81 Kw galios „Volkswagen“, savo civilinę atsakomybę pernai apdraudė už 24 Eur.
„Tokiu kainų skirtumu draudimo įmonės labai tiksliai parodo, kaip vertina skirtingų vairuotojų ir jų vairuojamų transporto priemonių rizikingumą, – komentuoja portalo draudimas.lt atstovė. – Nepatyrusiam vairuotojui, didmiestyje sėdančiam prie galingo automobilio vairo, teks sumokėti palyginti aukštą kainą. Tačiau patyrusiam ir drausmingam mažo miestelio gyventojui, vairuojančiam ne tokią galingą transporto priemonę, civilinės atsakomybės draudimas atsieis keliasdešimt kartų pigiau.“
Pradedantiesiems vairuotojams draudimo atstovai turi keletą patarimų: nuo pat vairavimo pradžios ypač atidžiai laikytis kelių eismo taisyklių ir kurti drausmingo vairuotojo draudimo istoriją, taip pat pradžioje rinktis nedidelės galios automobilius – eismo įvykių metu tokios transporto priemonės sukelia mažesnę žalą kitų eismų dalyvių sveikatai ir kitų asmenų turtui. Atitinkamai, ir padarytų nuostolių sumos yra mažesnės.
Populiariausias gudravimo būdas – senelių kaime vardu užregistruoti galingą automobilį
Vis dėlto, D. Norkuvienės teigimu, dalis vairuotojų, sužinoję apie savo TPVCAPD kainą, mėgina gudrauti ir taip paspendžia sau spąstus. Pvz., galingą automobilį registruoja kaimo vietovėje gyvenančių senelių vardu, tačiau nenurodo, kad automobilį vairuos menką patirtį turintis vairuotojas, paprastai važinėjantis viename iš didmiesčių. Tapusiems eismo įvykio kaltininku, tokiems vairuotojams draudimo apsauga gali negalioti, o padarytą žalą gali tekti atlyginti patiems.
Portalo draudimas.lt atstovė taip pat pastebi, kad norėdami išsaugoti gerą transporto priemonės draudimo istoriją, nauji savininkai kartais mėgina draudimą įforminti ankstesnio savininko vardu. Tokiais atvejais svarbu žinoti, kad nuo automobilio pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo momento draudimas galioja tik naujojo savininko vardu, tiksliai nurodant jo asmens duomens ir ankstesnę draudimo patirtį.
Vis dėlto, D. Norkuvienė teigia, kad ieškant geriausios kainos verta įsigilinti į skirtingų draudimo įmonių sąlygas – vienos bendrovės jaunu nepatyrusiu vairuotoju, kuriam taiko aukštesnes įmokas, laiko žmogų iki 23 metų su mažesne nei 3 metų vairavimo patirtimi. O kitos įmonės pradeda taikyti geresnius įkainius vairuotojams nuo 25 metų, nepriklausomai nuo vairavimo patirties. Portalo draudimas.lt duomenimis, dėl ekonominių sąlygų augant įmokomos, dabar vairuotojai prieš įsigydami draudimą kur kas aktyviau lygina kelių draudimo bendrovių sąlygas.
Geriausias būdas sutaupyti – palyginti kelių draudimo bendrovių sąlygas ir įkainius
„Geriausias būdas sutaupyti yra palyginti draudimo bendrovių kainas internete. Patogiai ir greitai tai galima padaryti www.draudimas.lt svetainėje“, – tvirtina draudimo ekspertė.
D. Norkuvienės teigimu, per pastaruosius metus jame apsidraudę klientai sutaupė bent 10 proc. sumos, kurią paprastai sumokėdavo už civilinės atsakomybės draudimą.
„Turėdami skirtingų draudimo bendrovių sąlygų ir kainų palyginimą, vairuotojai gali išsirinkti sau tinkamiausią variantą. Nuo ko priklauso draudimo įmoka, verta pasidomėti kasmet, nes draudikai nuolat analizuoja nuostolingumo priežastis ir gali tobulinti sąlygas, – pasakoja draudimas.lt atstovė. – Pavyzdžiui, kai kuriose draudimo įmonėse apdrausti juodą automobilį kainuos brangiau, nes paskaičiuota, kad tamsesnės spalvos transporto priemonės statistiškai dažniau patenka į eismo įvykius. O štai, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje draudimo įmokos dydžiui įtakos turi vairuotojo padarytų eismo nusižengimų skaičius – kiek kartų buvo viršytas greitis, nepraleisti pėstieji ar pažeistos kitos taisyklės.“
D. Norkuvienė taip pat ragina pasidomėti, į kokias šalis pasirinkta draudimo įmonė išduoda žaliąsias korteles. Būtina žinoti, kad dėl Rusijos sukelto karo Ukrainoje dauguma draudimo bendrovių nuo 2023 m. birželio 1 d. Rusiją ir Baltarusiją išbrauks iš valstybių sąrašo, nurodyto žaliojoje kortelėje.