Apie šį pokytį „Žinių radijo“ laidoje „Dienos klausimas“ kalbėjo Lietuvos vairuotojų sąjungos vadovas Virgilijus Sadauskas ir Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento vyriausioji specialistė Kristina Jokimaitė.
Anot Kristinos Jokimaitės, numatyta sveikatos patikrų sistema nėra keičiama. Nustatyta tvarka ir apžiūrų dažnis galioja jau nuo 2008 metų. Įvedamas pokytis tik sustiprina medicininių pažymų kontrolę, nes vairuotojai buvo linkę ją apeiti.
„Nepaisant to, kad vairuotojams išduotos medicininės pažymos negaliojo, jie toliau sėkmingai vairuodavo, kol neprireikdavo pasikeisti vairuotojo pažymėjimo“, – teigia Sveikatos apsaugos ministerijos Asmens sveikatos departamento vyriausioji specialistė.
Griežtinti sveikatos patikrų kontrolę inicijavo Susisiekimo ministerija, todėl pašnekovė negalėjo tiksliai atsakyti, kodėl buvo priimtas toks nutarimas.
„Manome, kad jie pamatė problemą, jog patys vairuotojai ne visada atsakingai elgiasi. Greičiausiai kildavo avarijų dėl sveikatos būklės ir buvo nuspręsta sustiprinti. Čia tik mano pasvarstymai, kadangi tikslios informacijos neturiu“, – sako K. Jokimaitė.
Pasidomėjus, ar sugriežtinta kontrolė padės sumažinti nelaimių kelyje skaičių, Asmens sveikatos departamento vyriausioji specialistė patikino, kad praktika dažniau tikrinti vyresnių žmonių sveikatą yra taikoma daugelyje Europos Sąjungos valstybių.
80-mečiams daugelyje valstybių taikomi kasmečiai sveikatos patikrinimai. Kitose amžiaus grupėse yra taikoma skirtinga praktika. Yra šalių, kurios taiko reguliarius patikrinimus visiems, kitose šalyse – vairuotojo sveikatos patikrinimas yra privalomas tik sulaukus tam tikro amžiaus, dažniausiai 70-ties metų. Tada medicininę pažymą taip pat reikia atnaujinti kas 2–5 metus, priklausomai nuo valstybės.
Radijo stoties klausytojas Gintaras išreiškė pasipiktinimą, jog dėl tokios tvarkos yra diskriminuojami žmonės, o ir taip ilgos eilės pas šeimos gydytoją – dar labiau prailgs.
„Buvo labai lengva pasitikrinti, bet buvo labai sunku užsiregistruoti pas šeimos gydytoją. Mes dar kartą užkrauname šeimos gydytojams šitą biurokratinę naštą. O skirtingų terminų nustatymas yra diskriminacija pagal amžių“, – radijo eteryje savo nuomone dalijosi Gintaras.
Tačiau, pasak K. Jokimaitės, įprastai sveikatos priežiūros įstaigose vairuotojų sveikatos tikrinimas yra vykdomas atskiru laiku.
„Paprastai mokamas paslaugas, tokias kaip vairuotojų sveikatos patikrinimas, įstaigos organizuoja atskirai. Kitu metu, o ne šeimos gydytojo darbo metu. Galbūt reiktų įstaigų pasiklausti, jos paprastai gali teikti mokamas paslaugas, tam pritraukti daugiau gydytojų“, – atsako Asmens sveikatos departamento vyriausioji specialistė.
Išreiškus nepasitikėjimą atliekamų paslaugų kokybe, K. Jokimaitė patikino, kad valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba yra sveikatos paslaugų kokybę kontroliuojanti institucija, kuri vykdo tiek planinius patikrinimus, tiek reaguoja į pacientų skundus.
Vis dėlto, pašnekovė pritaria, jog yra tikimybė, jog eilės pas gydytoją gali prailgėti. „Gali kilti didesnis tam tikrų paslaugų poreikis, jeigu žmonės ignoravo kreipimąsi ir sveikatos nesitikrindavo“, – teigia K. Jokimaitė.
Pasiteiravus, ar nėra greitesnių ir praktiškesnių medicininės patikros būdų, pavyzdžiui, tik šeimos gydytojo apžiūros, Asmens sveikatos departamento vyriausio specialistė patikino, jog ir dabar ne visais atvejais šiame profilaktiniame patikrinime dalyvauja kelių gydytojų komisija.
„Pagal reikalavimus, akių patikra pas oftalmologą yra privaloma pirmą kartą įgyjant vairuotojo sveikatos pažymėjimą. Paskui, pagal savo kompetenciją, patikrinimą gali atlikti ir šeimos gydytojas. Nebent jis mato daugiau problemų, tada gali nukreipti pas specialistus“, – sako K. Jokimaitė, ir priduria, jog vairuotojų sveikatos patikra yra mokama visais atvejais, nes tai yra profilaktika. Ji nėra priskirta prie sveikatos priežiūros dėl sutrikusios sveikatos.
Klausytojas Paulius teigė, jog patikros pas šeimos gydytoją atlikti negalėjo. Gydytojų teigimu, jie tokios paslaugos neatlieka kokybiškai ir neatitinka nustatytos tikrinimo tvarkos, todėl buvo nukreiptas į kitą sveikatos centrą, kuris turi visą reikalingą įrangą. Klausytojas sakė esantis nieko prieš, jog vyresni vairuotojai dažniau tikrintųsi sveikatą, tačiau įžvelgė, jog tai gali tapti tam tikru pasipinigavimu.
Priešingai negu klausytojas Paulius, Lietuvos vairuotojų sąjungos vadovas Virgilijus Sadauskas nesutinka su dažnesniu sveikatos patikrinimu ir teigia, jog nėra jokių pagrįstų duomenų, kiek eismo įvykių sukelia vairuotojai dėl to, jog laiku neatliko profilaktinio sveikatos patikrinimo.
Šį pokyti V. Sadauskas lygina su techninės apžiūros įvedimu šalyje. Esą ir tada atsakingi asmenys nesugebėjo pagrįsti informacijos, kiek techniškai netvarkingi automobiliai yra atsakingi už eismo įvykius kelyje. Anot jo, lygiai taip pat dabar policija negali atsakyti į klausimą, kiek eismo įvykių įvyko dėl blogo vairuotojų regėjimo, nes didžiausias dėmesys medicininės apžiūros metu yra skiriamas būtent jam.
Pasak vairuotojų sąjungos vadovo, reikalavimas atnaujinti medicininę pažymą padės pasipinigauti.
„Šita sistema, mano asmenine ir daugelio vairuotojų nuomone, reikalinga tik pasipelnyti. Pasipelnė energetikai, dabar pelnosi bankai, natūralu, kad atėjo eilė pasipelnyti ir sveikatos sistemos darbuotojams. Ne paprastiems darbuotojams, bet tiems, kurie turi medicinos įstaigas“ – teigia V. Sadauskas.
Pasipiktinęs esama situacija V. Sadauskas jauniems politikams siūlo įvesti privalomą sveikatos patikrinimą asmenims, kurie naudojasi elektriniais paspirtukais.
„Turėtų įvesti privalomą sveikatos patikrinimą visiems, kurie naudojasi paspirtukais. Labai daug žmonių važiuoja su paspirtukais ir pertrenkia pėsčiuosius. Gali daryti prielaidą, kad pertrenkia, nes nepamato priešais einančio pėsčiojo“, – teigia vairuotojų sąjungos vadovas.
Anot pašnekovo, jo siūlymas taip pat padėtų naujiems politikams pasipelnyti, o kitos institucijos nemato rimtesnių šalies problemų.
„Sveikatos apsaugos ministrui, policininkams tai ypač svarbu. Kad vaikus kažkas grobia ir prievartauja – nesvarbu, svarbu – greičio matuoklius pastatyti ir Lietuvoje taps žymiai saugiau, jei padarysite privalomus sveikatos patikrinimus paspirtukininkams“ – ironizuoja V. Sadauskas.
Prie diskusijos prisijungęs klausytojas Mindaugas sako, jog šeimos gydytojas geriausiai žino kokia yra jo paciento sveikata, todėl gali atlikti ir profilaktinę apžiūrą vairuotojo medicininei pažymai gauti.
„Šeimos gydytojas žino, ar turi problemų su kraujo spaudimu, galbūt gresia insultas ar infarktas. Jis žino, kokia yra to asmens sveikata.
Neseniai mano teta negavo medicininės pažymos pratęsimo iš savo gydytojo, nes turėjo psichikos problemų. Nereikėjo pas nieką siųsti. Šeimos gydytoja matė, įvertino ir nepratęsė“, – savo patirtimi dalijosi Mindaugas, ir patikino, jog pažymai gauti nėra būtina gydytojų komisija – užtenka ir šeimos gydytojo apžiūros, tačiau tiek privačiai, tiek pas šeimos gydytoją išduodama pažyma kainuoja 20 eurų.
Tam, jog nebūtų eilių pas šeimos gydytoją Mindaugas siūlo iš anksto rezervuoti vizitą. „Pasižiūri, iki kada galioja tavo vairuotojo pažymėjimas, pavyzdžiui, liko du mėnesiai, tai skambini ir užsiregistruoji. Tau nereikia rytoj patekti, už pusantro mėnesio ateini pas šeimos gydytoją ir gauni tą paslaugą“, – patarė Mindaugas.
Vis dėlto, tokia tvarka vairuotojų sąjungos vadovo V. Sadausko vis tiek netenkina. Jis tikina, jog jau prieš 15 metų buvo siūloma sistema, jog žmogus 1–2 metus turi apsilankyti pas šeimos gydytoją ir to vizito metu, be papildomo prašymo ir pinigų, būtų išrašoma ir vairuotojo medicininė pažyma.
Pasak V. Sadausko, privatūs kabinetai taip pat neužtikrina kokybiškos sveikatos apžiūros. „Tos komisijos privačiuose kabinetuose, kur sumoki pinigus, ir pirmąją pagalbą padaro per valandą, ir visus kitus dalykus. Nereikia ir kalbėti, kad tai medicinos darbuotojams naudinga. Būtu nenaudinga – jie to nedarytų“ – teigia pašnekovas.