Nors praėjusieji metai lengvųjų automobilių lizingo rinkoje padovanojo rekordų, reikia prisiminti, kad po Rusijos invazijos į Ukrainą nerimo ir baimės dėl ateities buvo užtektinai. Kaip dar kartą parodė patirtis, vartotojų nuotaikas galima paaiškinti suspaustos spyruoklės principu. Prasidėjus 2022-iesiems skolinimosi apimtys pastebimai sumenko, tačiau įsibėgėjus pavasariui jos atsistatė, o birželį ir liepą viršijo lūkesčius.
2022 m. pabaigoje pasirodė prognozių, kad automobilių pirkėjų entuziazmas gali prislopti. Nors buvo daug kalbama apie raginimus taupyti ir ruoštis energetinei žiemai, tačiau banko klientų elgsenoje ryškių sulėtėjimo ženklų visgi nebuvo matyti. Susidomėjimas vartojimo finansavimu ir lizingo paslaugomis išliko stabilus, o skolinimosi apimtys turi potencialo augti ir šiais metais.
Žinoma, lengvųjų automobilių lizingo rinkai yra būdingas sezoniškumas ir daugiausiai sutarčių sudaroma pavasarį, kai vairuotojai dažniau nusprendžia pakeisti „senus ratus“ į naujesnius. Todėl dabartinį žiemos periodą galima laikyti pasiruošimu naujam vairavimo sezonui.
Vartotojų nerimo turėtų sumažėti
2023 m. nerimo turėtų mažėti, ir šią atsargią prognozę leidžia daryti kelios tendencijos: infliacijos pikas greičiausiai jau pasiektas, nedarbo lygis išlieka žemas, o atlyginimų augimas neturėtų sustoti. Šįmet ir toliau dominuos karo tema ir dėmesys su tuo susijusiems veiksniams, bet, norisi tikėti, kad juos esame pasirengę priimti ramiau ir koncentruotis į ilgesnio periodo planus.
Nepalankių siurprizų, kurie dar labiau paveiktų vartotojų nuotaikas, turėtų būti mažiau vien jau dėl to, kad su daugeliu iš jų – pandemijos pasekmėmis, karu, energetikos krize, aukšta infliacija, − susidūrėme per praėjusius metus.
Kita vertus, dalis vartotojų pastaruosius kelerius metus dirbo, taupė pinigus ir laukė geresnių laikų sprendimui dėl didelio pirkinio priimti. Panašu, kad šiais metais, jei situacija pasaulyje bus linkusi taisytis, dalis žmonių norės įgyvendinti nuo pernai ar anksčiau turėtą tikslą ir įsigyti naują automobilį, susiremontuoti būstą ar pasirūpinti energetikos išlaidas galinčiais sumažinti sprendimais.
Žinoma, įgyvendinant savo planus su banko paskola, reikalinga finansų disciplina, pajamų ir išlaidų peržiūra, tačiau jei gyventojai turi poreikį įsigyti didesnį pirkinį ar pasigerinti buitį, tai jų neturėtų stabdyti.
Apribojimai dėl automobilių pasiūlos išliks
Tiems, kurie 2023 m. planuoja įsigyti automobilį, verta žinoti, kad naujų modelių pasiūlos problema gal ir nebebus tokia aštri, tačiau ji išliks. Popandeminė verslo aplinka tebėra banguojanti, transporto priemonių dalių tiekimo grandinės vis dar sutrūkinėjusios. Todėl naujo automobilio priklausomai nuo markės, modelio ar komplektacijos ir toliau gali tekti palūkėti.
Kinija yra pasaulinis gamybos centras, kuriame koncentruojasi didžiausi žaliavų tiekėjai. Be to, šioje šalyje vis dar gaminama didelė dalis komponentų, kurie automobilių pramonei būtini. Todėl žinios apie naujus COVID-19 ligos paūmėjimus ir galimus miestų bei gamyklų uždarymus darys įtaką automobilių gamybos rodikliams ir bendrai automobilių pasiūlai.
Nepaisant to, dauguma automobilių pardavėjų kol kas garantuoja, kad jie galės įvykdyti savo pažadus klientams. Daugėja pardavėjų, kurie yra pasiruošę ir pripildę savo sandėlius paklausiausiais modeliais, todėl rinktis tikrai yra iš ko.
Kalbant apie kainas, dėl infliacijos šuolių naujų automobilių kainos mažėjimo tikėtis neverta. Vienintelis būdas užsitikrinti palankesnę kainą – tai derybiniai gebėjimai ir pardavėjo noras daryti nuolaidas pritraukiant potencialius klientus.
Patarimai ieškant naujo automobilio
Gerai atlikti namų darbus. Dažnas automobilio įsigijimą vertina pagal tą išlaidų eilutę, kurią transporto priemonei reikia skirti iš karto. Užmirštama, kad senesnis automobilis dažniau genda, brangiau kainuoja jo techninė priežiūra, einamasis remontas ir nenumatyti gedimai. Palyginti su nauju ar apynauju automobiliu, priežiūros kaštai gali skirtis nuo kelių šimtų iki kelių tūkstančių eurų per metus.
Be to, naujas automobilis paprastai yra labiau ekonomiškas, sunaudoja mažiau degalų, todėl jo eksploatacija vidutiniu periodu kainuoja pigiau. Štai dėl ko verta atlikti visapusį skaičiavimą ir palyginti, kokią sumą sudarys esamos ir būsimos automobilio eksploatacijos išlaidos.
Įvertinti palūkanų riziką. Verta nepamiršti, kad tarpbankinės EURIBOR palūkanų normos (6 mėnesių) artėja prie 3 proc. ribos. Didelė tikimybė, kad jos ir toliau didės, ir kol kas niekas nesiryžta įvardyti jų viršutinės ribos. Vadinasi, įmokos už lizingu įsigytą automobilį ateityje gali dar padidėti. Kita vertus, sumos automobiliui įsigyti nėra tokios didelės, kad palūkanų augimas sudarytų reikšmingą įmokos dalį.
Tad jei manome, kad keliasdešimties eurų įmokos padidėjimas per mėnesį nesudarys didelių nepatogumų asmeniniams finansams, tokiu atveju sprendimą priimti galima drąsiau.
Rinktis saugumą. Tie, kas renkasi tarp naujo ir seno automobilio, turėtų prisiminti, kad technologijos, ypač automobilių saugumo srityje, per pastarąjį dešimtmetį pažengė labai toli. Dėl šios priežasties nauji automobiliai yra nepalyginti saugesni už senesnius. Davikliai, kurie parodo artėjančią kliūtį, parkavimo sistemos, kurios leidžia matyti automobilį 360 laipsnių amplitude, įvairios autopiloto funkcijos – visa tai prisideda ir prie vairuotojo, ir prie bendro saugumo gatvėse bei keliuose.
Iš dviejų alternatyvų rinktis žalesnę. „Swedbank“ duomenys rodo, kad 1 iš 3 lizingu įsigytų naujų lengvųjų automobilių 2022 m. buvo draugiškas aplinkai. Per praėjusius metus susidomėjimas aplinkai draugiškais automobiliais išliko stabilus. Ryškų aplinkai draugiškų automobilių lizingo augimą lėmė ir degalų kainų šuolis, ir didėjantis ekologinis sąmoningumas.
Be to, palankesnės finansavimo sąlygos netaršiems arba mažai taršiems automobiliams bent iš dalies gali atsverti didėjančių kintamų palūkanų dalies įtaką. Valstybė taip pat skatina gyventojus rinktis aplinkai draugiškus automobilius ir siūlo subsidijas. Gyventojai, įsigydami naują elektromobilį, gali gauti 5 tūkst. eurų paramą, o įsigydami ne senesnį kaip 4 metų – 2,5 tūkst. eurų paramą. Todėl šiandien priežasčių pasirinkti žalesnę transporto priemonę daugiau nei pakankamai.