Jos duomenimis, benzino kaina sausio 23–30 dienomis Lietuvoje kilo vidutiniškai 1,9 proc., dyzelino – 1,6 proc. Degalų brangimas fiksuotas trečią savaitę iš eilės.
Anot LEA, degalai brangsta nuo sausio 9 d. – per šį laikotarpį jų kaina vidutiniškai kilo 3 proc. arba 0,05 Eur/l. Iki tol vidutinė degalų kaina nuo pernai lapkričio mažėjo 11 savaičių paeiliui. Benzinas sausio 30 d. Lietuvoje kainavo 1,52 Eur/l, dyzelinas – 1,69 Eur/l.
Tuo tarpu per metus (nuo 2022 m. sausio) vidutinė benzino kaina Lietuvoje pakilo 5 proc., dyzelino – 28 proc. Tarp visų LEA lyginamų valstybių, Lietuvoje brangimas buvo mažesnis nei kitose Baltijos šalyse ir Lenkijoje, tačiau didesnis nei Vokietijoje.
Bazinės (didmeninės) benzino kainos Lietuvoje per sausio mėnesį padidėjo 0,052 Eur/l, dyzelino – sumažėjo 0,026 Eur/l.
LEA taip pat skaičiuoja, kad nuo 2022 m. rugpjūčio pabaigos benzino vidutinė kaina Lietuvoje (1,524 Eur/l) nuo rugpjūčio mėnesio pabaigos yra mažesnė už dyzelino (1,692 Eur/l).
Sausio mėnesį benzino vidutiniai pardavimo kaštai sumažėjo iki 0,08 Eur/l, vidutinė biodegalų dalis sudarė 0,02 Eur/l. Dyzelino vidutiniai pardavimo kaštai sumažėjo iki 0,11 Eur/l, vidutinė biodegalų dalis sudarė 0,09 Eur/l.
Vidutinė benzino kaina sausio 30 d. Latvijoje siekė 1,66 Eur/l, Estijoje – 1,78 Eur/l, Lenkijoje – 1,42 Eur/l, Vokietijoje – 1,85 Eur/l.
Dyzelinas tuo pačiu laikotarpiu Latvijoje vidutiniškai kainavo 1,76 Eur/l, Estijoje – 1,80 Eur/l, Lenkijoje – 1,62 Eur/l, Vokietijoje – 1,85 Eur/l.
Nežymiai mažėjo naftos kainos
Agentūros skaičiavimais, vidutinė Brent naftos savaitės kaina sumažėjo iki 85,3 USD/bbl (0,3 proc.), Urals naftos vidutinė savaitės kaina – iki 58,5 USD/bbl (0,5 proc.).
„Urals rūšies naftos kainos kritimas matomas gruodžio 5 d. rusiškai naftai uždėjus G7 valstybių pasiūlytą kainų viršutinę ribą. Iki gruodžio 5 d. Urals rūšies naftos kainos svyravo tarp 60–70 USD/bbl, tačiau po kainų ribojimo įvedimo kainos yra 50–60 USD/bbl lygyje“, – teigia LEA.
Jos ekspertų vertinimu, Brent naftos kaina pastarąsias 9 savaites (lapkričio 21 d. – sausio 30 d.) laikėsi mažesniame kaip 90 USD už barelį lygyje. Vidutinė šio laikotarpio Brent naftos kaina yra 82,2 USD/bbl.
Degalų kainos Lietuvoje neturėtų augti
Nuo vasario 5 d. įsigaliojant Europos Sąjungos embargui naftos produktams iš Rusijos, LEA ekspertai skaičiuoja, kad degalai Lietuvoje staigiai brangti neturėtų.
„LEA analitikai prognozuoja, kad kainos pokyčiai šalies degalinėse po vasario 5 d. neturėtų būti drastiški. Juos pajustume tik tuo atveju, jeigu kiltų sutrikimų aplinkinėse valstybėse Europos rinkoje“, – pažymima agentūros pranešime.
Anot LEA, Lietuva rusiško benzino ir dyzelino nebeimportuoja nuo 2022 m. gegužės, o iki to iš Rusijos vežti degalai sudarė 10–20 proc. viso naftos produktų suvartojimo per metus.
Be to pabrėžiama, kad Mažeikiuose veikianti „ORLEN Lietuva“ naftos perdirbimo gamykla yra pajėgi patenkinti ne tik Lietuvos, bet ir kitų Baltijos šalių degalų poreikį, produktus eksportuoja ir į kitas šalis. Ateinantį sekmadienį įsigalioja ES sankcijos rusiškiems naftos produktams, tad jūra plukdomų Rusijos gamybos naftos produktų nebebus galima importuoti į Bendriją.
LEA teigimu, Europa iki šiol iš Rusijos importuoja apie 0,5 mln. barelių dyzelino per dieną, tačiau nuo 2022 m. lapkričio importas palaipsniui mažėja – jei tuomet iš Rusijos atsivežta 48 proc. viso importuojamo dyzelino, sausį ši dalis sumenko iki 42 proc.
„Pastaruoju metu daugiau naftos produktų importuojama iš JAV, Vidurio rytų ir Azijos regionų. Per pasiruošimo embargui laikotarpį, kuris truko beveik metus, buvo pildomos kuro saugyklos Europoje, tad rinkų analitikai tikisi, kad tiekimo sutrikimų įmonės ir gyventojai neturėtų pajusti. Prognozuojama, kad didmeninės degalų kainos Europoje trumpuoju laikotarpiu augs dėl ilgesnio transportavimo atstumo ir laiko“, – komentuoja agentūra.