Šio miesto gyventojai jau ilgai kraupsta nuo degalų kainų: „Ar tai kažkieno susitarimas?“

2022 m. gruodžio 17 d. 12:05
Jonavos vairuotojai jau ne pirmą mėnesį lieja pyktį – degalai jų mieste gerokai brangesni nei aplinkiniuose miestuose, nesvarbu, kokioje degalinėje. Kai kurie netgi mano, kad galbūt čia pažeidžiamas Konkurencijos įstatymas. Ekonomistai ir degalinių atstovai pateikė savo atsakymus, kodėl taip skiriasi kainos.
Daugiau nuotraukų (5)
Pykdo aukštos kainos
Į portalą lrytas.lt besikreipusi jonavietė Aurelija (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi – red. past.) tikino, kad visose miesto degalinėse degalai bent 10 centų brangesni nei kituose šalia esančiuose miestuose, pavyzdžiui, Kaune ar Ukmergėje.
Pasak jos, tokia situacija trunka jau ne vieną mėnesį.
„Iki šių metų, kol kuro kainos ne tik pas mus, bet ir visam pasauly nebuvo tokios aukštos, neatkreipdavau dėmesio. Prasidėjus karui, ženkliai pakilus kainoms, daugelis pradėjo skaičiuoti ir lyginti kuro kainas, atkreipiau dėmesį ir aš. Galiu patvirtinti, kad situacija tokia nuolatos, tęsiasi mėnesius, gal ir ilgiau“, – tvirtino Aurelija.
Mergina sakė, kad dėl susidariusios situacijos net privalėjo imtis taupymo priemonių.
„Taupau pinigus ir važinėju tik esant būtinybei. Esu girdėjusi, kad kiti jonaviečiai pilasi kurą Kaune, tarkim, važiuodami pakeliui ar pro šalį. Aš irgi taip elgčiausi, esant progai“, – kalbėjo Aurelija.
Dalis jonaviečių dėl tokios problemos neseniai kreipėsi ir į degalinių atstovus.
„Jie pasakojo, kad „kuro kainos priklauso nuo įvairių priežasčių“. Žinoma, tą visi supranta, dėl to kainos ir svyruoja: kartais nuperkamas brangesnis kuras, jį degalinės turi brangiai išparduoti, kai rinkoje kaina jau nukritusi. Vis dėlto lieka neatsakytas klausimas, kokios konkrečiai yra tos priežastys, kad Jonavoje kuras brangesnis nuolatos? Kuo Jonava skiriasi nuo kitų miestų? Netoliese esančioje Ukmergėje kuro kainos visada ženkliai mažesnės nei Jonavoje“, – skundėsi gyventoja.
Ji tikino esanti labai nepatenkinta ir dėl kainų, ir dėl to, kad negauna jų paaiškinančių atsakymų.
„Dabar neaišku, dėl kokių priežasčių turime mokėti brangiau už kitų miestų gyventojus. Ar tai kažkoks degalinių tarpusavio susitarimas?“ – įtarė mergina.
Įstatymo nepažeidė
Vis dėlto Konkurencijos taryba jokio įstatymo pažeidimo čia neįžvelgė. Pasak Draudžiamų susitarimų tyrimo grupės vadovo Daumanto Grikinio, taryba dažnai gauna užklausas tiek apie degalų, tiek apie kitų prekių ir paslaugų kainas ir tą informaciją kiekvienu atveju analizuoja individualiai, vertindama, ar turimi duomenys leidžia įtarti galimą Konkurencijos įstatymo pažeidimą.
„Skirtinguose miestuose pastebimos nevienodos degalų kainos savaime nesuteikia institucijai pagrindo įtarti galimo Konkurencijos įstatymo pažeidimo. Net ir to paties degalinių tinklo kainos skirtingose regionuose ar miestuose gali skirtis dėl objektyvių priežasčių – tokie sprendimai priklauso nuo atitinkamos bendrovės taikomos kainodaros, regione esančios konkurencinės aplinkos, taip pat nuo konkrečių konkurentų veiksmų, pavyzdžiui, kuriam laikui paskelbti degalams nuolaidas“, – tvirtino D.Grikinis.
Jis patikino, kad Konkurencijos taryba imasi veiksmų dėl rinkos žaidėjų elgesio tuo atveju, jei įtaria galimą Konkurencijos įstatymo pažeidimą.
„Pavyzdžiui, jeigu gaunama duomenų, kad konkurentai galėjo sudaryti konkurenciją ribojantį susitarimą, susitarti pakelti prekių ar paslaugų kainas. Jeigu kainos yra viešos, pavyzdžiui, degalinių švieslentėse, ūkio subjektams nėra draudžiama protingai prisitaikyti prie kitų konkurentų elgesio, tačiau svarbu, kad verslo atstovai savo komercinius sprendimus priimtų savarankiškai, nederindami su konkurentais“, – sakė Draudžiamų susitarimų tyrimo grupės vadovas.
Vadinasi, Konkurencijos taryba šiuo metu neturi pakankamai duomenų apie galimą įstatymo pažeidimą.
„Kilus pagrįstų įtarimų dėl galimų konkurenciją ribojančių atvejų, institucija vertintų naujai paaiškėjusias aplinkybes bei, esant pagrindui, imtųsi teisės aktuose numatytų veiksmų“, – tikino D.Grikinis.
Lemia ne viena priežastis
Į skundus sureagavo ir „Circle K Lietuva“ atstovai. Degalų kategorijos vadovas Rokas Laurinavičius portalui sakė, kad degalų kainos Jonavoje – niekuo neišskirtinis dalykas.
„Degalinių tinklo kainos įvairiuose miestuose įprastai skiriasi – tai galima pastebėti ir kituose regionuose. Skirtingas kainas lemia tiekimo ir operaciniai kaštai, atsargų bei pardavimų apimčių skirtumai. Kainos gali būti kitokios ir dėl skirtingos savikainos degalų terminaluose, iš kurių tiekiami degalai. Galutinei kainai įtaką daro ir skirtingos konkurencinės aplinkos ar net lojalumo ir akcijavimo programos. Visi šie veiksniai lemia galutinę kainą, tad ji vienur gali būti mažesnė negu Jonavoje, o kitur – didesnė“, – komentavo R.Laurinavičius.
Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius Vidas Šukys irgi nedavė apčiupiamo atsakymo. Jis antrino – degalų kainas skirtinguose miestuose ir degalinėse lemia ne vienas veiksnys.
„O kodėl Jurbarke degalai žymiai pigesni nei visoje Lietuvoje? Aš neturiu teisės komentuoti kainų, nes tai yra konkurenciniai dalykai. Kalbant bendriniu suvokimu, vertinant finansinius, ekonominius kiekvienos įmonės niuansus, tai jie ir nustato, kokia turi būti kaina vienoje ar kitoje degalinėje, vienoje ar kitoje vietovėje. Negalima žiūrėti vienoje plokštumoje“, – kalbėjo jis.
Anot V.Šukio, degalų kaina visų pirma susideda iš įmonės kaštų.
„Gal ten moka labai gerus atlyginimus, dirba trimis pamainomis? Degalų tiekimo klausimas yra sąlyginai vienodas, bet ne visi vienodai perka. Degalų atvežimas į tam tikrą degalinę ar vietą yra reglamentuotas. Tai yra labai sudėtingi klausimai, kurie yra daromi su kiekviena įmone. Jei įmonė neturi savo benzinvežio, tai jį reikia samdytis. Vienos degalinės turi savo, bet jeigu tu turi degalinių tinklą, tai jį visą aprūpinti degalais yra ganėtinai sudėtinga, žiūrint geografiniu požiūriu. Visa tai formuoja galutinę kainą“, – šnekėjo V.Šukys.
Pasak jo, skirtingas kainas galėjo lemti ir vasarį prasidėjęs karas prieš Ukrainą.
„Karinė situacija įvedė destrukciją, ypač kovo mėnesį, kada buvo labai dideli kainų šuoliai. Kentėjome visi prekybininkai, turėjome problemą su apyvartinėmis lėšomis. Karas įvedė destrukciją naftos ir degalų kainoms pasaulyje. Ji tęsiasi iki šios dienos. Ta situacija greitai nepasibaigs, tai ir mūsų šaly to pagerėjimo nebus“, – sakė Lietuviškų degalinių sąjungos vykdantysis direktorius.
Kiek konkretesnį atsakymą pateikė ekonomistas Aleksandras Izgorodinas. Jis mano, kad yra vienintelė priežastis, kuri paaiškina tokį degalų kainų skirtumą Jonavoje.
„Mažmenininkai, t. y. pačios degalinės, kurios parduoda degalus, skirtingais laikotarpiais perka degalus iš didmenininkų. Pastaruoju metu degalų kaina rinkose labai stipriai šokinėjo tai į viršų, tai į apačią. Mažmenininkai, kurie pirkdavo degalus tuo metu, kai naftos kaina kildavo, dabar parduoda juos už didesnę kainą. O kiti pirko degalus tuo laiku, kai naftos kaina rinkose buvo nukritusi. Dėl to susidaro toks skirtumas“, – komentavo jis.
Naftos kaina nepaliovė nuolat kitusi, todėl tikėtina, kad dar ganėtinai ilgą laiką turėsime tokį vairuotojų nepasitenkinimą ir diskusiją, kodėl taip skiriasi degalų kainos.
„Dabar naftos kainą veikia keli teigiami ir neigiami aspektai. Teigiamas tas, kad Kinija po truputėlį naikina COVID-19 suvaržymus, o neigiamas aspektas tas, kad centriniai bankai toliau labai stipriai kelia palūkanas. Rinkose auga recesijos naratyvas. Tokią situaciją mes matysime bent jau iki kitų metų pavasario“, – aiškino A.Izgorodinas
Pasak ekonomisto, Jonava pirko degalus tada, kai naftos kaina buvo pakilusi, o kiti regionai degalus pirko tada, kai naftos kaina buvo nukritusi.
„Kitų priežasčių nematau“, – pridūrė pašnekovas.
Neaišku dėl ateities
Lieka klausimas, ar jonaviečiai dar ilgai už degalus mokės brangiau. Nuomonės dėl to skiriasi.
Kaip aiškino A.Izgorodinas, Jonavoje degalų kainos iki vasario tikrai turėtų sumažėti. Po to greičiausiai vėl pakils.
„Dabar rinkose auga nerimas dėl recesijos, Kinija tikriausiai turės problemų dėl COVID-19, tad trumpu laikotarpiu naftos kaina, tikėtina, nukris. O kaip bus kitais metais, sunku pasakyti. Aš įsivaizduoju, kad kitų metų antrą pusmetį naftos kaina gali vėl pakilti, nes Kinija visiškai atšauks savo karantinus, o bankai nustos kelti savo palūkanas, o ir šiaip pasaulio ekonomika po truputėlį pradės stabilizuotis“, – svarstė A.Izgorodinas.
„Manau, kad kainų skirtumai tęsis visos Lietuvos mastu, kadangi mes matysime didžiulius naftos kainos šuolius į viršų ir į apačią, bet tai nebus koks nors išskirtinis Jonavos aspektas. Degalų logistika Lietuvoje yra pigi, nes šalis yra nedidelė, tad logistikos kaštai čia neveikia. Veikia tik pasaulinė naftos kaina, jos šokinėjimai ir mažmenininkų sprendimai pirkti degalus nepalankiu momentu“, – tęsė jis.
O štai V.Šukys pabrėžė, kad tai, jog Jonavoje kris degalų kaina, mažai tikėtina.
„Gali būti visko. Čia yra sudėtingi dalykai, bet kad Jurbarke pakils kaina, tikimybė didesnė, nei kad Jonavoj nukris. Yra ir kitų regionų, tik gal ne visi skundžiasi. Yra labai daug aspektų, nuo ko priklauso kaina. Degalų kainų klausimas yra seniai keliamas. Jei tam tikrame regione bandoma išlaikyti didesnė kaina, tai yra jų konkurencijos ir išlikimo klausimas. Visi tie dalykai atsiranda ne iš gero gyvenimo“, – nuomonę dėstė jis.
JonavadegalaiDegalų kaina
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.