Remiantis bendrovės „Moller Auto“ pardavimų Baltijos šalyse duomenimis, per 8 šių metų mėnesius – nuo sausio iki rugpjūčio – mažai naudotų automobilių paklausa išaugo beveik 20 proc., palyginti su tuo pačiu laikotarpiu praėjusiais metais.
Bendrovės ekspertai pastebi, kad naudotų automobilių rinka keičia naujų automobilių rinką, o to priežastys yra įvairūs iššūkiai sektoriuje: žaliavų, tiksliau, mikroschemų ir puslaidininkių trūkumas, tebesitęsiantys tiekimo grandinių sutrikimai, infliacija. Visos šios aplinkybės turi įtakos gamybai, todėl vėluoja naujų automobilių pristatymas.
Nors bendrovės salonuose yra nemažai naujų automobilių, kuriuos galima įsigyti ir naudoti iš karto, visgi pirkėjams norint tam tikros komplektacijos automobilio, jo gali tekti laukti ir kelis mėnesius. Būtent dėl to gyventojai dažnai renkasi šiek tiek naudotą, o ne visiškai naują automobilį.
„Naudotų automobilių rinka šiuo metu klesti. Šiandien rinkoje tokių automobilių yra pakankamai, tačiau į ateitį žiūrime kiek atsargiai, nes jų sandėlis po truputį senka.
Nors per pirmuosius aštuonis 2022 m. mėnesius naujų automobilių pardavimai Baltijos šalyse sumenko, šių metų rugsėjį jų paklausa salonuose visose Baltijos šalyse, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu, padidėjo 33 proc. – tai gali reikšti laipsnišką rinkos atsigavimą“, – pabrėžė bendrovės atstovai.
Tai patvirtina ir Lietuvos rinkos tyrimų bendrovės „Auto tyrimai“ duomenys, pagal kuriuos šių metų rugpjūtį ir rugsėjį Baltijos šalyse naujų automobilių įregistruota atitinkamai 6 proc. ir 14 proc. daugiau nei tuo pačiu laikotarpiu 2021 m.
„Ar ši tendencija išliks ir toliau – priklausys nuo tokių aplinkybių kaip karas Ukrainoje, infliacija ir energetikos krizė“, – sakė „Moller Auto“ vyriausioji veiklos vadovė Baltijos šalyse Izida Gerkena.
Pasak jos, šiuo metu visos pramonės šakos yra veikiamos globalių procesų, o situacija taps aiškesnė tik kitų metų pradžioje, kai bus žinoma, kaip smarkiai žiema ir spartus kainų kilimas bene visose srityse paveikė gyventojų perkamąją galią bei verslo galimybes investuoti.
Kainų augimas gali sustoti
„Autoplius“ portalo vadovas Artūras Mizeras naujienų portalui lrytas.lt pažymėjo, kad automobilių paklausa išlieka didelė, nors po truputį ir stabilizuojasi. Spalio mėnesio naudotų automobilių sandorių skaičius buvo apie 8 proc. mažesnis nei prieš metus.
A.Mizeras tikino, kad naujų automobilių trūkumo problema išlieka pagrindiniu naudoto transporto rinkos stabdžiu. Pirkėjų aktyvumas paskutiniais mėnesiais buvo kiek mažesnis, bet paklausa išlieka didesnė, nei prieš pandemiją, remiantis tuo, kiek susidomėjimo ir skambučių vidutiniškai sulaukia vienas automobilio skelbimas.
„Spalis buvo aktyviausias šių metų naudotų automobilių prekyboje. Spalio mėnesį įvyko 24 244 naudotų automobilių sandoriai. Dažniausiai balandžio ir spalio mėnesiais fiksuojami pardavimų pikai. Tiesa, šiemet pavasario „sezonas“ buvo pasiskirstęs per kelis mėnesius“, – paaiškino jis.
Anot pašnekovo, automobilis 99 proc. atvejų nėra investicija. Iš pradžių reikia žiūrėti į savo finansinę situaciją bei poreikį. Automobilį sau, kaip ir nekilnojamą turtą gyvenimui, o ne nuomai, reikėtų pirkti tada, kai jo reikia ir kai galima sau tai leisti.
„Pardavus automobilį teks pirkti kitą, todėl jei parduosite dabar – pirksite taip pat dabartinėmis kainomis. Jei pavasarį kainos kils ir transporto priemonę parduosite tada – pirksite taip pat pakilusiomis kainomis“, – pabrėžė „Autoplius“ portalo vadovas.
A.Mizeras daro prielaidą, kad kainų augimas sustos – naujų automobilių tiekimo problemos po truputį mažėja, importuoti transporto priemones tampa lengviau, su puslaidininkių krize susijusios problemos menksta, o paklausa po truputį normalizuojasi.
Pastebi naują tendenciją
Kauno automobilių turgaus direktorius Valentinas Naujanis turguje pastebi naują tendenciją – vis daugiau ieško įkraunamų hibridinių automobilių. Lietuviai, kurie turi tokius automobilius, gali nesijaudinti, nes esant gerai jų būklei tikrai atsiras daugybė pirkėjų.
V.Naujanis teigė, kad mašinų kainos pradeda augti, kai atsiranda „didelis pirkėjas“, pavyzdžiui, ukrainiečiai.
„Šiuo metu į turgų atvyksta nebent latviai ar estai. Tačiau tikrai nėra, kad atvyktų 100 žmonių per dieną. Požiūris į pirkimą niekada nesibaigia, žmonės visada ieško transporto priemonių“, – pastebėjo V.Naujanis.
Pašnekovas pabrėžė, kad pastaruoju metu brangsta mašinų atvežimai ir degalai, todėl kažkada gali pakilti automobilių kainos būtent turguje, nes virš 90 proc. jų atvežta iš Vakarų.
„Naudotų automobilių būklė yra skirtinga. Kaina priklauso nuo komplektacijos, kilometražo, spalvos, metų. Jei su mašina buvo daug važiuota, tai pardavėjui nelabai yra kur „šokti su kaina“. Bet jei geras automobilis, jį galima parduoti daug brangiau“, – naujienų portalui lrytas.lt pridūrė jis.
Geriausiai nuperka vokiškus automobilius, kurių vertė siekia apie 5–6 tūkst. eurų. Pirkėjai dažnai žvalgosi į „Toyota“, „Volvo“ transporto priemones.
„Nėra taip, kad žmonės pultų pirkti naujus automobilius. Kai kurie, kas turi daugiau pinigų, perka naujus, bet didžioji dauguma vis tiek renkasi naudotus.
Tie pardavimai yra sėkmės momentas. Kai nusprendi, tada ir reikia pardavinėti automobilį. Aišku, geriausia parduoti mašiną, kuri išvyks į užsienį, nes ten niekas neturi pretenzijų“, – akcentavo V.Naujanis.
Pavyzdžiui, perpardavinėtojai iš Ukrainos turguje pirkdavo automobilius čia ir dabar – apžiūrėdavo juos ir nupirkdavo per dieną.
„O kai žmogus sau ieško mašinos, atsiveda konsultantus, žmoną“, – minėjo jis.
Prieš karą ir pandemiją turguje būdavo sezoniškumas. Pavasaris būdavo aktyviausias, o prieš naujus metus – lapkritį daugiau pirkdavo mašinų, o gruodį viskas stodavo, nes tai atostogų metas. Šių metų lapkritį buvo judesys, bet tikrai nebuvo štilio.
Jau pavėlavo
Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas Vismantas Baršys akcentavo, kad su naudotų automobilių pardavimais yra pavėluota, nes žiemą stoja pardavimai ir šie atsigaus tik pavasarį, jei nebus recesijų ar krizių.
„Dabar visi pardavėjai eina miegoti žiemos miegu. Ukrainiečiams žadėjo panaikinti muitus, tai jie irgi nebeatvažiuoja. Atvyksta tik klientai iš Baltarusijos, bet jie renkasi 3–5 metų senumo mašinas, benzinines bei su nedideliu darbiniu tūriu, nes tokiems muitas taikomas mažesnis“, – naujienų portalui lrytas.lt pasakojo V.Baršys.
Pasak jo, daugiausia buvo nupirkta transporto priemonių vasarą, net tada, kai kainos buvo pakilusios trečdaliu: „Jei mašinas pirks toliau baltarusiai, ukrainiečiai ir pasaulyje nebus jokių didelių krizių, tai pavasarį vėl išaugs pardavimai.
Automobilių gamyklos dėl didelės paklausos nespės pagaminti tiek daug naujų transporto priemonių, nes, kai kurie iš jų, jau planuoja užsakymus 2025 m. Čia kaip loterija – nežinai, ko tikėtis kovą. Galbūt bus dar didesnės kainos, o galbūt jos kris.“
Naudoto transporto pardavėjų asociacijos vadovas kalbėjo, kad krovininiai mikroautobusai su platforma, džipai su priekaba nepagaminami taip greitai, kaip norėtųsi, todėl tokios naudotos mašinos kainuoja brangiau nei naujos.
Visgi, nors valdininkai ir siekia persodinti lietuvius į elektromobilius, tačiau pašnekovas pažymi, kad žmonės toliau renkasi dyzelines mašinas, dažniausiai už 5–10 tūkst. eurų.