V.Partikas praeitais metais įsigijo „Land Range Rover Sport“ automobilį iš nepažįstamo asmens, kuris tvirtino prekiaujantis mašinomis ir turintis kartu su broliu autoservisą Klaipėdoje.
„Skelbimą pamačiau per „Autoplius.lt“ portalą, nuvažiavau jį apsižiūrėti, kadangi automobilį pirkau antrą kartą per visą savo gyvenimą. Nežinojau daug niuansų, kuriuos reikia žinoti prieš perkant automobilį. Iš išorės atrodė tvarkingas, pabandžiau pravažiuoti, viskas atrodė kaip ir gerai.
Kažkaip asmuo, iš kurio pirkau transporto priemonę, suteikė daug pasitikėjimo savimi, pasakojo, jog mus pažįsta, žino, iš kurio miesto esu kilęs. Šiek tiek papasakojo apie save“, – naujienų portalui lrytas.lt teigė V.Partikas.
Pasak pašnekovo, prieš perkant automobilį, pardavėjas papasakojo apie šio automobilio istoriją, kad jį atsivežė iš Italijos, su broliu nuosekliai jį peržiūrėjo, sutvarkė visus buvusius gedimus ir esą su šia mašina nebus jokių problemų – važiuos ir tarnaus ilgai.
„Pasitariau su žmona Justina ir nusprendžiau, kad visgi mašina patinka ir noriu įsigyti ją. Sutarėme laiką, kada atvažiuosiu prie serviso. Atvykau kartu su žmona. Daviau pinigus – 12 800 eurų. Pardavėjas man pakišo pasirašyti pirkimo–pardavimo sutartį, kuri buvo ne lietuvių kalba“, – tvirtino jis.
Plaukų stilistas bei atlikėjas peržvelgęs sutartį pamatė, kad transporto priemonė nėra įregistruota Lietuvoje ir kad jos savininkas yra Italijos pilietis. Pardavėjas esą į šį punktą atsakė: „Ją neregistravome ant savęs tik dėl to, kad nereikėtų mokėti papildomai, jei parduosite.“
V.Partikas, grįžęs namo, norėjo pasivažinėti automobiliu su sūnumi, tačiau išvažiavus iš kiemo iš po kapoto pradėjo rūkti balti dūmai. Grįžęs namo pradėjo skambinti pardavėjui, tačiau šis esą nekėlė telefono. Kai pavyko susisiekti, bandė reikalauti grąžinti pinigus, tačiau pardavėjas nuramino ir pabrėžė, kad atvyks brolis ir viską sutvarkys. Šis viską sutaisė bei V.Partikui buvo pažadėta, kad jei dar kartą suges mašina – grąžins pinigus.
Po trijų mėnesių jis susidūrė su dar viena problema – užsipylus degalų „Jozitoje“ užšalo degalų sistema. V.Partikas tuo metu pats susitvarkė transporto priemonę.
Po keturių mėnesių, gruodžio 24 dieną, vyras su šeima važiavo namo bei ties Skaudvile, netoli Tauragės, pradėjo sklisti keistas garsas.
Autovežis nutempė mašiną iki autoserviso, kuriame meistras, apžiūrėjęs automobilį, pasakė: „Patikrinęs alyvos filtrą radau daug metalo likučių, todėl pradėjau tikrinti kitas vietas, tokias kaip interkulerio šlanga, kurią nuėmus išbėgo didelis kiekis alyvos.
Tai patvirtino, kad variklis turi didelį gedimą. Kompiuterinėje diagnostikoje buvo rodomos klaidos, susijusios su žemu alyvos slėgio lygiu. Visi šie požymiai rodo, kad tai didelis variklio gedimas.“
Meistras, pradėjęs atidžiau nagrinėti mašiną, pastebėjo akivaizdžius variklio tvarkymo darbus, kurie buvo sutvarkyti tik pardavimui.
Po šios naujienos V.Partikas bandė susisiekti su pardavėju, tačiau to nepavyko padaryti, nes atlikėjas buvo užblokuotas. Vėliau žmona Justina bandė susisiekti, tačiau ir jai nepavyko tai padaryti. Neiškentęs V.Partikas kreipėsi į vartotojų teises ginančią tarnybą ir advokatą, nes automobilis neatlaikė net reikiamo laikotarpio – šešių mėnesių. Šiuo metu advokatė bendradarbiauja su Italijos advokatais ir gauna reikiamą informaciją apie transporto priemonę.
Paslaugą galima gauti TA stotyje
Lietuvos techninės apžiūros (TA) įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas akcentavo, jog kiekvienoje TA stotyje galima gauti papildomą paslaugą, jei nori pasitikrinti transporto priemonę.
„Galima pasirinkti standartinę automobilio apžiūrą arba užsisakyti paslaugą, kur tikrina daugiau, pavyzdžiui, amortizatorius, pakabą. Šios paslaugos kaina gali viršyti 40 eurų“, – naujienų portalui lrytas.lt minėjo jis.
Per devynis šių metų mėnesius pasitikrinti mašinų į TA stotis visoje Lietuvoje buvo atvykę daugiau nei 8 tūkst. žmonių. Anksčiau pačios TA stotys kviesdavo žmones atvykti ir pasitikrinti atskiras sistemas – žibintus, stabdžius ar pakabą, darydavo įvairias akcijas.
„Galima tik spėlioti, kokie atvykėlių motyvai, bet labiausiai tikėtina, kad bando sumažinti abejonių kiekį prieš pirkdami ar prieš remontuodami transporto priemonę, kad servisai susilaikytų nuo pagundų“, – kalbėjo jis.
Paslauga dar nėra populiari
Įmonės „Patikrintasauto.lt“ savininkas teigė, kad į jų įmonę kreipiasi kiekvieną dieną žmonės, kurie nori sužinoti, ar mašinose nėra paslėptų defektų. Jis mano, jog nenusimanantis žmogus nelabai ką gali patikrinti automobilyje.
„Žmonės dažnu atveju atsinaujinę mašiną perka naujesnę, todėl jie negali palyginti, kaip veikia variklis, kaip važiuoja ir t. t.“ – sakė pašnekovas.
Jis siūlo vežti mašinas į autorizuotus servisus, kurie turi duomenų bazes, mato istoriją, kas buvo tvarkyta. Be to, jie žino problemines vietas tam tikrų modelių, ko nežino universalūs servisai.
„Į mus kreipėsi klientas, kuris norėjo įsigyti mašiną. Skelbime buvo parašyta, jog mašina yra nedažyta bei įkelta nuotrauka su dažų storio matuokliu, tačiau gyvai priėjus prie transporto priemonės matosi blogas dažymas“, – tikino vyras.
Anot pašnekovo, Lietuvoje dar nėra itin populiarus automobilių tikrinimas, tačiau pastebi, kad po truputį auga klientų skaičius. Jis pats užsiiminėja mašinų prekyba ir pastebi, kad pirkėjai net netikrina tų, kurių kaina siekia apie 20 tūkst. eurų.
Įmonės „Patikrintasauto.lt“ savininkas akcentavo, kad paslėpti defektai gali būti įvairiose mašinose – tiek „Porsche“, kurio kaina siekia apie 40 tūkst. eurų, tiek mašinoje, kurio kaina yra 2 tūkst. eurų.
„Nėra sumos, kad, pavyzdžiui, iki 10 tūkst. eurų transporto priemonės turi defektus, o virš 10 tūkst. neturi“, – pridūrė įmonės savininkas.
Dažniausiai į įmonę kreipiasi klientai, kurie perka automobilį už 8–12 tūkst. eurų, bet šią vasarą buvo klientas, kuris įsigijo automobilį už 850 eurų.
„Paslauga nėra pirmos būtinybės, todėl ji nėra itin pigi. Automobilių, kurių kaina siekia po 1000–2000 eurų, nėra itin daug“, – naujienų portalui lrytas.lt pabrėžė jis.
Į ką svarbu atkreipti dėmesį?
Automobilių portalo „Autoplius.lt“ vadovas Artūras Mizeras pasakojo, kad tokios situacijos yra gana retos. Pasak jo, automobilių rinkoje mato skaidrėjimo tendencijas – pardavėjai vis dažniau suteikia garantiją, tačiau pasitaiko atvejų, kuomet automobiliai parduodami su paslėptais defektais.
A.Mizeras pastebėjo, kad galimus paslėptus trūkumus išduoda itin žema automobilio kaina, palyginti su panašiais automobiliais.
„Automobilis daugeliui mūsų yra vienas brangesnių pirkinių, todėl renkantis naudotą mašiną verta investuoti į profesionalią jo patikrą servise ar pas specializuotą tokios paslaugos teikėją. Tokio patikrinimo kaina paprastai svyruoja apie 100 eurų, kas nėra tiek daug, palyginti su automobilio kaina. Taip ne tik neįsigysite automobilio su rimtais paslėptais defektais, bet sužinosite apie mažesnes jo problemas, kokį aptarnavimą reikės atlikti įsigijus, turėsite argumentų pasiderėti su pardavėju“, – dėstė jis.
Automobilių portalo „Autoplius.lt“ vadovas pažymėjo, kad sudarant pirkimo sandorį sutartyje reikėtų aiškiai įvardinti automobilio trūkumus: „Vadinamieji „kauferiai“, kuomet sutartis tariamai sudaroma su pardavėju užsienyje gali kelti didesnę riziką, nes pirkdami netenkate garantijų, kurias turėtų suteikti pardavėjas.“
Pamačius skelbimą portale svarbu įvertinti, kiek atvirai ir išsamiai pardavėjas pateikia informaciją apie automobilį – ar nurodytas jo VIN kodas, SDK kodas, automobilio ypatybės. Be to, svarbu apžiūrėti nuotraukas – kai kuriuos defektus galima pastebėti vizualiai, pavyzdžiui, koroziją, sėdynių ir vairo nusidėvėjimą, kurie gali išduoti didelę automobilio ridą, neproporcingus tarpus tarp detalių, kurie bylotų apie nekokybišką remontą po eismo įvykių.
Jeigu automobilį pardavinėja įmonė – papildomo pasitikėjimo turėtų suteikti faktas, kad ji išsamiai pateikia informaciją apie save, pavyzdžiui, kiti skelbimai, pavadinimas, logotipas, aprašymas. Pardavėjai, kurie investuoja į įvaizdį paprastai rūpinasi parduodamų automobilių kokybe.
„Autoplius.lt“ portalo administracija vykdo skelbimų tikrinimą tiek automatizuotomis priemonėmis, tiek juos peržiūrint darbuotojams. Pirkėjams kategoriškai rekomenduojame nepervesti pinigų automobilio pardavėjui jo neapžiūrėjus.
Jeigu kyla abejonių dėl pardavėjo – visada galite kreiptis į portalo administraciją, kuri galėtų suteikti daugiau informacijos apie jį, pavyzdžiui, ar tai pirmasis jo parduodamas automobilis“, – naujienų portalui lrytas.lt paaiškino A.Mizeras.