Vandens autobusu pavadinta paslauga realiai sunkiai įsivaizduojama kaip efektyvi susisiekimo priemonė, pakeisianti viešąjį transportą.
Planuojama, kad beveik 8 kilometrų Danės upės atkarpą nuo senamiesčio iki tilto ties Tauralaukiu laivas įveiks per valandą.
Akivaizdu, kad toks plaukimas būtų labiau pramoga vasaros sezono metu. Planuojama, kad linija veiks nuo gegužės 15 iki spalio 15 dienos.
Pasak VšĮ „Klaipėdos keleivinis transportas“ (KKT) vadovo Andriaus Samuilovo, numatoma siūlyti, kad bilieto kaina vykti vandens autobusu būtų 6 eurai.
„Atsižvelgėme į kainas panašaus ilgio vandens maršrutuose Kauno ir Kuršių mariose“, – „Vakarų ekspresui“ sakė A. Samuilovas.
Prototipas jau plaukia
Du vandens autobusus naujai paslaugai teikti pagamins UAB „Popa LT“, kuri kaip tik šį mėnesį visuomenei pristatė prototipą.
Pasak Tomo Vėliaus, „Popa LT“ direktoriaus, įmonė yra pasirengusi kitų metų pavasariui pateikti dvi katamarano tipo vandens transporto priemones, kurios plukdys žmones Danės upe.
Laivų charakteristikos bus panašios į jau pagaminto prototipo, kurio ilgis – 10,6 m, greitis – 11–13 km/val (6–7 mazgai). Elektrinio laivo įkrovimo laikas – 6 valandos, įkrautas jis gali plaukti iki 10 valandų ir įveikti apie 80 km.
Vienu metu laivu gali plaukti 12 žmonių. Katamaranas turi elektrinį pakabinamą variklį, pritvirtintą prie korpuso galo, taip pat automatizuotai nuleidžiamą elektrinį variklį korpuso priekyje, skirtą šoniniam manevravimui.
Variklių energijai naudojami akumuliatoriai, sumontuoti katamarano grindyse ir gale.
Kaip papildomas energijos šaltinis naudojama saulės energija, surenkama saulės moduliais, sumontuotais ant stogo.
Planuojama, kad vienas katamaranas per dieną Danės upe atliks 5 reisus numatytu maršrutu pirmyn ir atgal. Bendras dienos maršrutų ilgis – beveik 160 kilometrų.
T. Vėlius šį vandens autobuso projektą vertina kaip bandomąjį – būtų išbandyta tiek pati transporto priemonė, tiek maršrutui reikalinga infrastruktūra, taip pat paslaugos paklausa.
Pasak T. Vėliaus, katamarano greitį būtų galima ir padidinti, tačiau tai priklauso ir nuo laivybos sąlygų pačioje upėje. Reikia atsižvelgti ir į kitas transporto priemones, judančias upe, kad joms problemų nekeltų katamarano sukeliamas bangavimas.
Katamaranas gali plaukti ir Klaipėdos uosto akvatorijoje, todėl teoriškai ateityje jis galėtų pasiekti ir Smiltynę.
Planavo šiemet
Priminsime, jog buvo planuojama, kad vandens autobusas Klaipėdoje kursuos jau šių metų vasarą. Tačiau pradėjus projektą paaiškėjo, kad jis nėra taip lengvai įgyvendinamas.
Dar prieš pusmetį, pavasarį, Klaipėdos vicemeras Arūnas Barbšys sakė, kad procesas juda, projektuojami nusileidimai ties pontonais, kurie turi būti pritaikyti neįgaliesiems.
„Nusileidimai turi būti žemi. Vandens lygis kai kur vos ne du metrus pakyla, apsemia, tai nebuvo įvertinta, tad užtruko“, – tuomet teigė vicemeras.
Baigia projektuoti
Klaipėdos savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Andrius Dobranskis „Vakarų ekspresui“ sakė, kad šiuo metu laukiama vandens autobuso sustojimų kranto dalies projekto ekspertizės.
Anot jo, gavus teigiamą išvadą bus galima pradėti organizuoti rangos konkursą.
„Pinigine išraiška kranto infrastruktūros projektas nėra didelis – 200–300 tūkstančių eurų, sustojimams numatytos patogios vietos netoli elektros įvadų“, – sako A. Dobranskis.
Anot jo, techninių kliūčių atlikti darbus iki ateinančios gegužės neturėtų būti. Tačiau visada egzistuoja tikimybė, kad konkurso dalyviai gali apskųsti procesą teismuose, ar bankrutuoti jau parinktas rangovas.
Praėjusią savaitę Susisiekimo ministerijos organizuotame transporto inovacijų forume vykusiuose „Žaliojo susisiekimo apdovanojimuose“ vandens autobusas jau buvo įvertintas.
Klaipėda apdovanota už didžiausią proveržį vystant žaliąją infrastruktūrą.
Apdovanojimą atsiėmęs Klaipėdos meras Vytautas Grubliauskas „Vakarų ekspresui“ sakė, jog neabejoja, kad projektas, kaip ir planuojama, startuos ateinantį pavasarį.
Pontonai gaminami
Už vandens pontonų autobusams sustoti įrengimą atsakinga BĮ „Klaipėdos paplūdimiai“.
Jos vadovas Olegas Mariničius sakė, kad pirmasis pontonas yra pagamintas ir išbandytas. Planuojama, kad kiti penki bus baigti dar šiais metais.
Vandens autobusui numatomos šešios stotelės: Senamiestis ties Pilies tiltu, Liepų g. tiltas, Dangės vingis, Žolynų gyvenamasis rajonas, Botanikos sodas, Tauralaukio tiltas.
Prašys dotacijos
KAP konkursą teikti vandens autobuso paslaugas lamėjo kartu su „Popa LT“. Įmonės šiame projekte veikia pagal jungtinės veiklos sutartį. Be to, KAP yra „Popa LT“ bendraturtis, valdo 40 procentų akcijų.
Pagal sutartį su autobusų parku KKT per trejus metus už paslaugą turėtų sumokėti 363 tūkstančius eurų. KKT už vieną vandens autobuso įveiktą kilometrą operatoriui mokės 4,37 euro be PVM.
Elektriniuose vandens autobusuose galios Klaipėdos elektroninė bilietų sistema, todėl bus galima atsiskaityti naudojant Klaipėdos viešojo transporto kortelę. Katamarane bus įrengtos vaizdo stebėjimo kameros.
„Pirmaisiais metais už parduotus bilietus numatyta surinkti apie pusę projektui reikalingos sumos“, – sako KKT vadovas A. Samuilovas.
Anot jo, likusi dalis turėtų būti miesto dotacija. Tam KKT kitų metų miesto biudžete prašys numatyti 50 000 eurų.