Dyzelinas jau kainuoja brangiau nei benzinas: ko laukti toliau

2022 m. spalio 26 d. 06:59
Lrytas.lt
Nuo pavasario Europos ekonomikos analitikai kalba apie galimą dyzelino trūkumą Europoje. Dabar šios kalbos vėl pasigirdo garsiau, ir įmonės, kurios jau ir taip išgyvena dėl infliacijos, ima nerimauti.
Daugiau nuotraukų (1)
Pastarosiomis savaitėmis keliose Europos degalinėse pastebėta neįprasta tendencija: dyzelinas gerokai brangesnis už benziną. Tai lemia daugybė priežasčių ir vėl kyla klausimas: ar Europoje pakanka degalų, ar ne?
Kas nutinka, kai žmonės neturi pakankamai degalų, galima pamatyti Prancūzijoje, kur dėl degalinių ir naftos perdirbimo įmonių darbuotojų streikų degalinės beveik ištuštėjo. Praeitą savaitę ekonomikos laikraštis „Deutsche Wirtschaftsnachtichten“ pranešė, kad ekspertai teigia, jog dyzelino trūkumas gali ištikti visą Europą.
Trūkumas iš karto reiškia ir didesnes kainas – naujienų kanalas „rnd“ taip pat rašo, kad, pasak šių ekspertų, dyzelino kainos gali tik didėti. Vokietijoje, likus vos kelioms savaitėms iki gruodžio pradžioje numatomų Rusijos naftos sankcijų pradžios, paaiškėjo, kad rusiškos naftos ir naftos produktų pakeisti neįmanoma.
 
 
Internetinis leidinys „Echo“ rėmėsi Vokietijos vyriausybės dokumentais, kuriuose teigiama, kad bent jau iki šių metų rugpjūčio mėnesio mažinti priklausomybę nuo rusiškos naftos, o tuo labiau nuo dyzelino, nebuvo jokios naudos: didžiausia Europos ekonomika ir toliau iš Rusijos gaudavo 34 proc. žalios naftos, o dyzelino – net 40 proc. Kuo jį pakeisti, niekas nežino.
Dar rugpjūtį „Wood McKenzie“ apskaičiavo, kad degalų situacija Europoje nėra džiuginanti –atsargos mažos, o paklausa didelė.
Dyzelino paklausai įtakos turi ir vietoj dujų pradėtas naudoti mazutas, kuris daugelyje šalių užtikrina šilumą namuose, nes ir dyzelinas, ir mazutas gaminami iš tų pačių žaliavų. Pasaulinėje rinkoje mazuto kainos taip pat pakilo.
Europa nėra vienintelė, kuri patiria sunkumų. Oilprice.com cituoja Tarptautinės energetikos agentūros pranešimą, kuriame teigiama, kad, remiantis naujausia JAV atsargų ataskaita, dyzelino atsargų supervalstybė turi tik 25 dienoms. Tai – žemiausias lygis nuo 2008 m. Tai paskatino kai kuriuos politikus paraginti JAV prezidento Joe Bideno administraciją uždrausti degalų ir energijos eksportą iš šalies, kad būtų sumažintos augančios kainos amerikiečiams.
Iki šiol vyriausybė šio žingsnio nesiėmė. Jei sprendimas būtų priimtas, tai būtų smūgis Europai, nes uždarytų vieną iš nedaugelio galimų tiekimo kanalų. „Oilprice“ straipsnyje kaip dyzelino trūkumo priežastis nurodoma tai, kad naftos gamintojai nebegali gauti bankų paskolų investicijoms į žaliąją revoliuciją ir nėra suinteresuoti plėtoti gamybą savo kapitalu ir pagal griežtas taisykles. Todėl JAV pačios ieško naftos tiekėjų ir taip tiesiogiai konkuruoja su Europa.
Padėtį Europoje dar labiau apsunkina tai, kad dabar tradiciškai prasideda naftos perdirbimo gamyklų techninės priežiūros sezonas.
Praėjusią savaitę naujienų agentūra „Reuters“ rašė, kad JAV sulaikė kelis laivus, kurie turėjo gabenti dyzeliną į Europą. Pasak „Reuters“, tokie žingsniai yra reti, nes Europa negali pasigaminti pakankamai dyzelino savo reikmėms ir perka jį iš JAV ir Artimųjų Rytų.
Dėl tokios padėties dyzelino barelio kaina viršijo 200 JAV dolerių ribą – aukščiausią istorijoje, išskyrus panašiai aukštas kainas šių metų balandžio ir gegužės mėnesiais.
Oilprice.com priduria, kad dyzelino kaina turi „piktą logiką“ – dėl šiuo metu esančio žemo atsargų lygio JAV išaugo kainos rinkoje. Tai savo ruožtu lėmė prekybą aukštesnėmis kainomis. Kadangi rinkos kaina šiuo metu yra aukšta, niekas nenori kaupti atsargų.
Išversta pagal www.rus.postimees.ee.
Europos ekonomikadyzelinasanalitikai
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.