Klaipėdoje sukurtas pirmasis elektrinis autobusas Lietuvoje: planuose – plaukiojimas be vairuotojo

2022 m. spalio 18 d. 10:00
Klaipėdoje sukurtas pirmasis Lietuvoje elektrinis vandens autobusas, galintis plukdyti dvylika žmonių. Jame tilps ir dviratis ar vaikiškas vežimėlis, yra vieta neįgaliajam.
Daugiau nuotraukų (6)
Tikimasi, kad kitąmet tokia ekologiška vandens transporto priemone naudosis šiaurinės miesto dalies gyventojai – negaišdami laiko automobilių spūstyse, grožėdamiesi gamta Dangės upe galės nuplaukti iki senojo Biržos tilto.
Kūrėjai įgyvendino sumanymą
Naujojo paprastai valdomo katamarano ilgis – 10,6 metro, greitis – 11 kilometrų per valandą. Laivą galima pakrauti elektra per 6 valandas, tuomet jis galė autonomiškais plaukti 80 kilometrų arba dešimt valandų.
Projektą įgyvendino uostamiesčio startuolis „Popa Boat“, kurį įkūrė ir jam vadovauja 33 metų klaipėdietis Tomas Vėlius.
Katamaranas buvo statomas Klaipėdos mokslo ir technologijų parko (KMTPV) verslo inkubatoriuje, kartu dirbo elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda.
Pirmojo keleivinio laivo gamyba truko aštuonis mėnesius. Dabar panašų būtų galima pagaminti dvigubai greičiau.
„Klaipėdoje jau seniai kalbama apie vandens autobusus, tai mes ir sukūrėme ekologišką jų variantą.Tokia transporto priemonė jau išbandyta Dangės upėje, sovi šalia miesto simboliu vadinamo istorinio burlaivio – tristiebės brigantinos „Meridianas“. Vandens autobusą galima nuomotis kelionėms“, – kalbėjo T.Vėlius.
Iš plastiko ir aliuminio pagamintas vandens autobusas ant bangų kainuoja maždaug 130 tūkst. eurų. Jį lengva valdyti, konstruktorius neatmeta, kad ateityje jis plaukios – be vairuotojo.
Sumažina transporto srautus
Panašių elektrinių vandens transporto priemonių Europos šalyse jau yra, tačiau T.Vėlius su savo komanda komanda žengė Lietuvoje dar nepramintu keliu.
Elektrinio autobuso keleiviams, pasak jo, bus nebaisūs vėjai ar šaltesni orai – nuo jų apsaugo didžiulių langų stiklai, kuriuos prireikus galima nuleisti.
T.Vėlius mano, kad atsirastų pageidaujančiųjų tokiais autobusais paplaukioti vidaus vandenimis ir kituose Lietuvos miestuose – Vilniuje, Kaune, Druskininkuose, Trakuose, viliasi, kad jais gali susidomėti užsienio verslininkai.
„Miestus kertančios vandens arterijos tampa ne jungiančiu, o tarsi juos padalinančiu veiksniu, barjeru kelių transportui – automobiliai suka lankus, stringa spūstyse, prireikia daugiau laiko, degalų sąnaudų. Vandens autobusai padeda spręsti kelias opias problemas: mažina autotransporto srautus, gerina ekologinę aplinką“, – pažymėjo KMTP plėtros vadovas Andrius Sutnikas.
„Popa Boat“ komanda tikisi, kad vandens autobusas sugrąžins klaipėdiečius prie vandens, iš upės jiems atsivertų galimybė savo miestą pamatyti naujai. Tinkamai suplanavus maršrutus, vandens transporto priemonės užtikrina sklandžias keliones.
Elektrinis vandens autobusas – ne pirmas D.Vėliaus projektas. Prieš ketverius metus jis sukonstravo panašų, bet gerokai mažesnį pramoginį katamaraną.
Pramogoms – elektrinis laivelis
Pernai vasarą Dangės upėje plaukiojo net keturi tokie elektra varomi poilsiautojų itin pamėgti katamaranai.
„Mintis sukurti būtent tokį laivą šovė spontaniškai. Vaikštinėdamas paupiais svarsčiau: žmonės nori patogiai paplaukioti, bet nėra kaip: makaluotis vandens dviračiais vidurvasaryje per karšta, kai lyja – ne itin malonu, motoriniams kateriams reikia valdymo pažymėjimų“, – pasakojo T.Vėlius.
Klaipėdietis užsimojo viską sujungti į visumą – sukurti ekologišką ir patogų pramogų laivą. Tąkart kelias nuo idėjos iki pagaminto katamarano nuleidimo į vandenį truko ilgiau kaip metus.
Tomui nestinga statybininko patirties. Įgijęs statybų vadybininko diplomą, dirbo Danijoje. Tačiau su laivų projektavimu iki to laiko jo niekas nesiejo – teko ieškoti specialios informacijos internete, konsultuotis su saugios laivybos ir kitais specialistais.
Vizija buvo aiški, bet T.Vėliui neužteko laivų statybos įgūdžių. Konstruktorius mokėsi, kaip iš stiklo pluošto gaminti korpusą, išgauti formas, tvirtinti detales, kad gaminys būtų saugus, stabilus, manevringas, nepraleistų vandens.
„Galima sakyti, kad tai – valtis, uždengta permatomu organinio stiklo stogu, jos nereikia irkluoti ar minti kaip vandens dviračio. Plaukdamas tokiu laivu žmogus gali atsipalaiduoti, grožėtis vaizdais“, – aiškino T.Vėlius.
Plastiko laivelyje, kurio ilgis 4 metrai, o plotis – 2 metrai, telpa keturi žmonės. Lėtaeigio, tačiau judraus, maždaug 10 kilometrų per valandą greičiu plaukiančio katamarano valdymas nesudėtingas.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.