Tą numatančios Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisos registruotos gegužės pabaigoje, jis sėkmingai pateiktas Seimui. Vyriausybės parengtoje išvadoje siūloma įstatymo projektui iš esmės pritarti, tačiau parlamentas raginamas papildomai numatyti, kad mokesčio lengvata gryniesiems elektromobiliams galiotų iki 2025 m. gruodžio 1 d.
„Įstatyme nustatytas kelių naudotojo mokestis yra vienas iš lėšų, kurios yra naudojamos keliams tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti) ir prižiūrėti, šaltinių“, – rašoma išvadoje. Dar Seimui siūloma nustatyti, kad pataisos, jas priėmus, įsigaliotų nuo kitų metų liepos, atsižvelgiant į tai, kad visi parlamento patvirtinti mokestiniai pakeitimai privalo įsigalioti bent 6 mėn. nuo priėmimo datos.
Taip pat Vyriausybė pastebi, jog projekte turi būti užtikrintas Europos Sąjungos valstybės pagalbos taisyklių laikymasis.
Seimo Laisvės frakcijos narys Kasparas Adomaitis pavasarį įregistravo įstatymų pakeitimų projektą, kuriuo siekiama nuo kelių naudotojo mokesčio atleisti komercinius, krovininius elektromobilius. Jį kartu parengė ir aplinkos ministras Simonas Gentvilas bei grupė kitų koalicijos parlamentarų.
Pataisomis siūloma elektromobilius atleisti nuo kelių naudotojo mokesčio. Šiuo metu tokį mokestį, naudojantis automagistraliniais keliais, turi mokėti autobusai, krovininės ir kt. transporto priemonės. Tačiau yra taikomos išimtys, kam šis mokestis netaikomas.
Anot K. Adomaičio, komercinės paskirties elektromobilius būtina priskirti prie šių išimčių.
„Transporto sektorius yra atsakingas už didžiausią procentinę šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijos dalį – net 30,4 proc. Lietuvai ypač aktualu mažinti transporto sektoriaus emisijas, nes kitu atveju rizikuojame neįvykdyti šalies įsipareigojimų ES. Jau šiandien komercinių ir lengvų krovininių elektromobilių atleidimas nuo kelių naudotojo mokesčio būtų paskata verslui dažniau rinktis elektromobilius tolesniems atstumams“, – pabrėžia jis.
„Regitros“ duomenimis, šiuo metu Lietuvoje registruoti tik 202 krovininiai elektromobiliai, galintys vežti iki 3,5 t krovinių, tačiau šis skaičius galėtų būti didesnis, jiems taikant lengvatines sąlygas.
K. Adomaitis pažymi, jog valstybės biudžeto pajamų praradimai, įvedus kelių naudotojo mokesčio lengvatą, būtų nedideli, o paskatinus komercinių krovininių elektromobilių plėtrą, Lietuva prisidėtų prie savo tikslo mažinti transporto sektoriaus CO2 emisijas ir išvengtų gresiančių ES baudų už šių tikslų neįgyvendinimą.