Nemokamų elektromobilių įkrovimo stotelių Lietuvos valstybiniuose keliuose nebeliks iki 2023 metų pabaigos. Pasak Susisiekimo ministerijos, penkerių metų visiškai pakako elektromobilių populiarinimui. Dabar lietuviai, įsigiję elektromobilį, turės arba įsirengti patys įkrovimo stotelę, arba krauti savo transporto priemonę viešose vietose.
Kaina priklauso nuo kelių dalykų
Įkrovimo stoteles parduodančios „Kontaktus“ įmonės vadovas Paulius Černiauskas naujienų portalui lrytas.lt teigė, kad įkrovimo stotelės kaina priklauso nuo namo įvado, įkrovimo laido ilgio, galios, kurioje vietoje bus įkrovimo stotelė – namie ar daugiabutyje bei, ar nori iš stotelės bazinių dalykų, ar nori, jog ji būtų išmani. Įkrovimo stotelės kaina gali svyruoti nuo 500 iki 1500 eurų. Tačiau P.Černiauskas pastebi, kad pirkėjai skiria nuo 1300 eurų, į šią kainą įeina stotelė ir jos įrengimas.
Be to, kaina priklauso ir nuo stotelės galios – 3,7 ar 22 kW. Jis pats rinktųsi 11 kW stotelę, nes tai optimaliausias sprendimas, nedidelė apkrova namui arba daugiabučiui bei per naktį mašiną įkrauna nuo 0 iki 100 proc.
Sulaukiama jau pirkėjų, kurie ieško stotelės, kad galėtų įkrauti du automobilius. Pavyzdžiui, stotelės įkrovimo galia siekia apie 12 kW, o vienam automobiliui tenka 6 kW. Tačiau P.Černiauskas pataria geriau pirkti dvi atskiras įkrovimo stoteles nei vieną dvigubą, nes taip esą yra pigiau.
„Dažnai pirkėjai įsigyja elektromobilį, o tik tada ieško įkrovimo sprendimo. Daugiabučio stovėjimo aikštelėje gali net nebūti galimybės pastatyti storelės dėl nepakankamos galios arba sąmatos išauga labai stipriai ir tenka keisti vos ne visą pastato infrastruktūrą“, – pabrėžė P.Černiauskas.
Reikia viską įvertinti
Įkrovimo stoteles parduodančios „EV laidai“ įmonės atstovas naujienų portalui lrytas.lt minėjo, kad įkrovimo stotelių pasirinkimas, kaip ir automobilių, yra labai didelis.
Jo nuomone, kuo daugiau kW, tuo greičiau įkraunamas elektromobilis. Bet kyla didelės problemos pas pirkėjus, nes jie neįvertina buto ar namo techninių galimybių, todėl pasirinkus per galingą kroviklį – automobilio nepakraus arba bus problemų su elektros automatu.
„Reikia įvertinti, koks yra namo ar buto elektros galios įvadas ir kokį turi rezervo likutį. Įkrovimo stotelių kaina siekia nuo 400 iki 1300 eurų. Pirkėjai dažniausiai renkasi stoteles 11 arba 22 kW ir išleidžia apie 500 eurų“, – kalbėjo „EV laidai“ įmonės atstovas.
Pasak pašnekovo, jei krausi automobilį apie 20–30 val. iš kištukinio lizdo esančio buityje, naudodamas maksimalias įkrovimo galimybes, lizdas po pusės metų dėl blogos elektros instaliacijos gali pradėti lydytis. Net gali kilti gaisras.
„Jei už kilovatvalandę mokame 30–40 cnt, reikėtų dauginti iš 20 ir štai tiek teks susimokėti už nuvažiuotus 100 km“, – naujienų portalui lrytas.lt dėstė pašnekovas.
Įmonė užsiima ir įkrovimo stotelių įrengimu. Jie visus darbus atlieka per savaitę. Tačiau, anot pašnekovo, jie dažniau įrengia stoteles prie namų, kotedžų ar įmonių, nes ten yra daugiau vietos nei prie daugiabučių ar požeminių aikštelių. Paslaugos kaina gali siekti nuo 200 iki 1000 eurų.
Elektromobilių vairuotojai daro esminę klaidą
„Elektrum Lietuva“ produktų vystymo projektų vadovė Laura Doraitė-Gudavičienė pabrėžė, kad tiek privatiems, tiek ir verslo klientams siūlo skirtingų gamintojų įkrovimo stoteles.
Atsižvelgiant į klientų poreikius, „Elektrum Lietuva“ namų rinkai siūlo lėto įkrovimo stoteles, kurių galia gali būti nuo 7,4 iki 22 kW. Dažniausiai klientai ieško sprendimo vienam automobiliui, tačiau, jei šeimoje yra du elektromobiliai, įmonė gali pasiūlyti įkrovimo stoteles, kurios vienu metu galėtų krauti 2 automobilius arba dvi atskiras stoteles, tačiau šioje vietoje būtina atsižvelgti ir įvertinti, ar pakankama namų elektros įvado galia.
„Mes parduodame paslaugą, t. y., stotelę su įrengimu, taip užtikrindami jos kokybišką veikimą. Mūsų specialistai pasirūpina objekto įvertinimu, konsultuoja dėl įrangos parinkimo bei pasirūpina įkrovimo stotelės įdiegimu.
Įkrovimo stotelių kainos įmonėje prasideda nuo 1160 eurų, tačiau tiksli suma priklauso nuo konkrečios kliento situacijos: kokia yra elektromobilio įkrovimo galia, kokia namo elektros įvado galia, kur stotelė bus įrengiama (garaže, lauke, daugiabučio aikštelėje), ar reikalingi papildomi priedai, tokie kaip išmanus skaitiklis, stovas, įkrovimo kabelis“, – pasakojo L.Doraitė-Gudavičienė.
Įkrovimo stotelės įranga prie daugiabučio yra sudėtingesnė, todėl ir jos kaina yra didesnė, nes reikia daugiau papildomų medžiagų ir darbų. Įrengiant stoteles gyventojams priklausančiose daugiabučių stovėjimo vietose susiduriama ir su papildoma problematika. Įrengimo projekto suderinimui ir pritarimui reikalingas namo administratoriaus, bendrijos arba daugiau kaip pusės gyventojų sutikimas.
„Iš patirties žinome, kad biurokratinės procedūros gali trukti ir mėnesius, ir ne visada sulaukiame geranoriško bendradarbiavimo iš daugiabučius administruojančių įmonių pusės“, – naujienų portalui lrytas.lt paaiškino ji.
Viena dažniausių elektromobilių vairuotojų klaidų yra įsivaizdavimas, kad kuo didesnė įkrovimo stotelės galia, tuo greičiau bus įkraunamas elektromobilis. Iš tiesų, pirmiausia reikia atsižvelgti į tai, kokia yra konkretaus elektromobilio vidinio įkroviklio galia (on-board charger). Galima įsirengti 22 kW įkrovimo stotelę, tačiau jei elektromobilio įkrovimo galia yra 7.4 kW arba 11 kW, nebus išnaudotos stotelės galimybės.
Antras dalykas: prieš perkant įkrovimo stotelę asmuo turi žinoti savo namų elektros įvado galią ir koks yra realus jo elektros suvartojimas. Turint 10 kW elektros įvadą ir pasirinkus galingesnę stotelę, jos nebus galima naudoti visu pajėgumu.
Žinoma, elektromobiliai dažniausiai įkraunami naktį, kai bendras elektros suvartojimas namuose yra gerokai mažesnis, tačiau norint užtikrinti namų elektros tinklo saugumą ir išnaudoti maksimalias leistinas stotelės galimybes, siūloma papildomai įsirengti išmanų skaitiklį, dėl kurio stotelės įkrovimo galia bus parenkama pagal faktinį elektros suvartojimą.