Tiems vilniečiams ar miesto svečiams, kuriems reikia važiuoti pro Gariūnus, atėjus rudeniui prieš kelionę tenka žvilgčioti į laikrodžius.
Mat transporto grūstys toje vietoje piko metu siekia kelis kilometrus ir yra vienos didžiausių mieste.
Bėdų bus tik daugiau
Užuot sprendusi problemą, savivaldybė ją tik aštrina, „Sostinei“ teigė Gariūnų verslo ir kultūros parko atstovai.
Tarkime, įrengus žiedinę sankryžą ties Gariūnų turgaviete atsirado įvažiavimas į neseniai pastatytą prekybos centrą „Lidl“, tačiau kartu ties žiedu išaugo ir spūstys.
Bet viena didžiausių bėdų – iškilus parduotuvei nebeliko vietos platinti Gariūnų gatvės jungtį su magistrale Vilnius–Kaunas.
Savivaldybei tai nė motais. Ji ir toliau planuoja pertvarkas, kurios Gariūnuose sukeltų dar daugiau sumaišties. Netrukus judraus jungiamojo kelio apsauginėje zonoje atsiras elektromobilių įkrovimo stotelė ir, kaip prognozuojama, dėl to padidės avaringumas.
Neįvertino stotelės vietos
Elektromobilių įkrovimo stotelę Gariūnuose savivaldybė ketina įrengti tarp jungiamojo kelio ir turgavietės. Iš jos išvažiuodamas atbulas automobilis patektų tiesiai į judraus eismo gatvę.
Būtent toje vietoje yra įvykusi ne viena avarija, o per pastarąjį eismo įvykį automobilis nuo smūgio net nuskriejo į skiriamąją juostą.
Apskritai Gariūnuose stebina pati elektromobilių įkrovimo stotelių koncentracija. Viena jau įrengta prie prekybos centro, kelias planuoja pastatyti Gariūnų verslo ir kultūros parkas.
Gariūnų verslininkai įsitikinę: svarbi ne tiek vieta elektromobiliams įkrauti, bet tikslas uždaryti dar vieną įvažiavimą į turgavietės teritoriją.
„Atrodo, kad kažkas, pasiėmęs žemėlapį, suplanavo Gariūnų bombardavimą, atkertant visus privažiavimo kelius prie turgavietės“, – stebėjosi Gariūnų verslo ir kultūros parko atstovai.
Juo labiau kad savivaldybės siūlomos elektromobilių įkrovimo stotelės vietos nėra įvertinęs nė vienas ekspertas.
Neaiškus viaduko likimas
Savivaldybė Gariūnuose numačiusi ir dviejų lygių viaduką, tačiau apie jo statybų pradžią net nekalba. Ji tik užsimena, kad Gariūnų gatvėje, kur išsirikiuoja ilgiausios transporto eilės, nebeliks vienintelio šviesoforo tarp Baltarusijos sienos ir Klaipėdos. Vietoj jo šiek tiek toliau į rytus bus viadukas, o įvažiavimai ant jo vyks per šonines žiedines sankryžas.
Kol kas tik šis šviesoforas šiek tiek koreguoja transporto eismą, nes, degant raudonam šviesoforo signalui sustojus vilkikams, jiems pajudėjus lengvieji automobiliai spėja aplenkti sunkvežimius.
O kita pertvarka, kaip matyti plika akimi, tik apsunkino gyvenimą vairuotojams. Nuo naujosios žiedinės sankryžos, ties įvažiavimu į Gariūnų gatvę, posūkis į dešinę galėtų būti nereguliuojamas šviesoforu, tereikėtų greitėjimo juostos. Tačiau savivaldybė šio nedidelio pertvarkymo neįstengė padaryti ir dabar prie šviesoforo besirikiuojanti eilė užkemša ir patį žiedą.
„Kodėl būtent dabar reikia įrengti žiedą, jeigu viaduko likimas dar neaiškus? Kam reikia komplikuoti ir taip prastą transporto eismo situaciją?“ – klausė verslininkai.
Ginčas – dėl žemės sklypo
Ties centriniu įėjimu į Gariūnų turgavietę žiedinės sankryžos statyba buvo pradėta liepą. Įrengti vieną iš keturių tokių sankryžų buvo įsipareigojęs neseniai duris atvėręs prekybos centras „Lidl“. Tačiau pradėjus darbus tarp savivaldybės ir Gariūnų verslo ir kultūros parko kilo ginčas dėl žemės.
Savivaldybė tikino, kad kai kurie Gariūnų turgavietės statiniai atsidūrę už vadinamosios raudonosios linijos ir stovi valstybinėje žemėje, kurios reikia sankryžai. Tai pavadinę žemės grobimu, valdininkai apkaltino Gariūnų turgavietės administraciją, kad ji daug metų paviljonus smulkiesiems verslininkams nuomojo nelegaliai.
Į ginčą įsikišo ir savivaldybės vyriausiasis inžinierius Antonas Nikitinas, pareiškęs, jog Gariūnų verslo ir kultūros parko operatorius savo nuomininkų neinformavo, kad jų statiniai stovi valstybinėje žemėje: „Vadinasi, jie ten yra nelegaliai jau kurį laiką. Ir turėjo tikrai labai daug laiko susitvarkyti šį reikalą, matyt, sąmoningai to nedarė. Tikrai labai gaila prekybininkų, kurie yra patekę į šią situaciją.
Neatmesčiau to, kad jie galėtų susivienyti ir savo pyktį nukreipti į operatorių, kuris nesprendė jų klausimų labai daug metų, o ne rangovus, kurie ten vykdo darbus ir nori įrengti žiedinę sankryžą, kuri yra pirma didesnio projekto dalis.“
Užmiršo detalųjį planą
Gariūnų verslininkai atšovė, kad savivaldybė nesivadovauja dar 1999 metais jos pačios patvirtintu teritorijos detaliuoju planu. Jų nuomone, ginčo esmė ta, kad pati savivaldybė tame detaliajame plane nesuteikė vienam sklypui ribų. Be to, keisti kelių infrastruktūros tokiame dokumente apskritai neįmanoma. Tačiau savivaldybė tai numačiusi ne tik ties žiedine sankryža.
Gariūnuose perbraižomos ištisos gatvės naikinant žaliuosius plotus, nors savivaldybė deklaruoja mieste sauganti kiekvieną žalią pėdą.
Jie stebėjosi, kad detaliojo plano koregavimas, apie kurį dabar prakalbo savivaldybė, prieš porą metų vyko visiškai nesitariant su gretutinių sklypų savininkais ar nuomininkais.
Prieš mėnesį savivaldybė pasidalijo ir kitais planais: šalia daug ginčų sukėlusio žiedo ketinama statyti automatinę degalinę, automobilių savitarnos plovyklą ir du greitojo maisto restoranus.
Gariūnų turgavietės administracijos žodžiais, planuodama šias statybas savivaldybė dar kartą pademonstravo, kad nesilaiko detaliojo plano, išplėsdama sklypo, kurio reikia minėtų objektų statyboms, ribas į kelio raudonąsias apsaugines linijas.
Pasak jos, Gariūnuose viena po kitos peržengiamos ne tik kelių apsauginės, bet ir apželdinimo zonos, naikinama infrastruktūra. Taip buvo sunaikintas vienos iš gatvių apšvietimas.
„Aplink turgavietę trūksta automobilių stovėjimo vietų, ketinome jų įrengti vietoj žaliosios zonos. Bet turgavietėje vieną pastatą projektavę specialistai užprotestavo – be žaliosios zonos statinio neįmanoma įteisinti. O dabar savivaldybė žaliąsias zonas leidžia naikinti vieną po kitos“, – stebėjosi Gariūnų atstovai.
Praplatinti kelio nebėra kur
Gariūnų verslo ir kultūros parkui kliūva ir prekybos centro „Lidl“ statyba. Anot verslininkų, jis pastatytas infrastruktūros paskirties sklype, kuriame buvo numatytas nulinis užstatymas. Iškilus statiniui nebeliko vietos išplatinti magistralinį kelią, įsiliejantį į greitkelį Vilnius–Kaunas.
„Į Kauno magistralę veda du aplinkkeliai, tai transeuropinio B lygio kelių susijungimas, bet jis pabaigoje – vos vienos eismo juostos. Išplatinimo zonos – jai buvo skirtas servitutinis sklypas – nelikę, tad transporto spūstys toje vietoje liks visiems laikams. Į ką tai panašu?“ – klausė verslininkai.
Prekybos centro „Lidl“ atstovai tikino, kad visi statybos darbai buvo vykdomi teisėtai, be to, prekybininkai įsipareigojo įrengti žiedinę sankryžą, kuri pagerintų susisiekimą ir pravažumą šioje miesto dalyje.
Anot „Lidl Lietuva“ atstovės Linos Skersytės, šios žiedinės sankryžos statybos leidimas yra gautas, ji suprojektuota ant valstybinės ir savivaldybės valdomos žemės.