Taksi užrašai iš A juostų dingo Vilniaus Kalvarijų g. nuo Ozo iki Žalgirio g., taip pat Ukmergės g. nuo „Sostenos“ iki pat Geležinio Vilko g. bei Švitrigailos g.
Vilniaus miesto savivaldybės atstovai pabrėžė, kad Susisiekimo ministerijai nuo šių metų birželio 1 d. pakeitus Kelių eismo taisykles, judėti A juosta galimybė taksi automobiliams ir elektromobiliams buvo panaikinta iš karto. Tačiau siekiant sklandaus judumo, dalis Vilniaus miesto gatvių taps A+ juostomis su atskiru horizontaliuoju žymėjimu elektromobiliams ir motociklams.
„Grynosios A juostos“ (skirtos tik viešajam transportui) bus braižomos ten, kur leisti kitų eismo dalyvių srautą trukdytų infrastruktūriniai pokyčiai ir eismo organizavimo ypatumai. Pavyzdžiui, Vilniuje jau pradėti diegti tik viešajam transportui skirti šviesoforai (pirmasis – Kareivių gatvėje), prie kurių A juosta važiuojančiam elektromobiliui tektų sustoti, stabdant ir iš paskos važiuojančio viešojo transporto judėjimą. Didžioji dalis suplanuotų autobusų juostų bus žymimos A+ horizontaliuoju ženklinimu su papildomais ženklais elektromobiliams ir motociklams.
„A+ juostomis taksi automobiliams leisti naudotis neplanuojame, nes tai nėra viešasis transportas: į užsakymus paimti keleivio keliauja tik vairuotojas, o daugiausia keleiviai vežami lengvaisiais automobiliais su 4 vietomis keleiviams. Be to, tai privatus verslas, nesusijęs su savivaldybės veikla, todėl išskirti tam tikras verslo subjektų grupes, suteikiant joms privilegijų, nėra gera praktika“, – naujienų portalui lrytas.lt akcentavo Vilniaus miesto savivaldybės atstovai.
Taksi paslaugas teikiančios įmonės „Amber Vilnius“ vadovas Tomas Peleckas mano, jog juosta neturėtų būti suteikiama konkrečiai įmonei, o turėtų įvairiomis priemonėmis skatinti atsisakyti nuosavų automobilių. Jo nuomone, šis savivaldybės sprendimas nėra logiškas ir pagrįstas.
Svarsto, kieno naudai priimami sprendimai
„eTAKSI“ įmonės vadovas Andrius Norkaitis pasakojo, kad dėl naikinamų juostų sulaukė taksi vairuotojų skambučių. Jie nusivylė tokiu Vilniaus savivaldybės sprendimu, nes klientai ilgiau stovės spūstyse, o vairuotojai dėl to spės aptarnauti mažiau klientų.
„Kai kurie įtaria, kad tai daroma dėl užsienio pavežėjų platformos lobistų poveikio, nes jie A juostomis naudotis negalėjo ir anksčiau. Kyla klausimas, kam daromi tokie sprendimai, kai smulkiam verslui išgyventi yra vis sunkiau ir tokie sprendimai nenaudingi nei vairuotojams, nei keleiviams?“ – svarstė A.Norkaitis.
Anot pašnekovo, nors taksi yra kiekvieno modernaus miesto dalis, šis sprendimas yra žingsnis atgal – daugiau sunaudotų degalų, didesnė miesto tarša, didės spūstys, nes dalis klientų naudojusių taksi darbo reikalais, o dabar dažniau gali rinktis asmenį automobilį. Be to, dabar į bendrą transporto srautą spūstyje įsilies taksi.
Taksi įmonės vadovo nuomone, keleivis, kuriam reikia nuvykti su lagaminais į oro uostą, ar mama, vykstanti su mažais vaikais į ligoninę, nesirinks troleibuso vietoj taksi dėl juostų panaikinimo.
„eTAKSI“ kainos nekito net pabrangus degalams, tačiau, pasak pašnekovo, tokie savivaldybės sprendimai mažins taksi efektyvumą, bus sudeginama daugiau degalų, keleiviams bus sunkiau išsikviesti taksi: „Visa tai gali lemti, kad keleiviams teks mokėti daugiau.“
Ar pamiršo išsikeltus tikslus?
Taksi paslaugas teikiančios įmonės „Amber Vilnius“ vadovas T.Peleckas naujienų portalui lrytas.lt minėjo, kad nauji sprendimai kelia neigiamus padarinius visiems – automobilis iki kliento vyksta daug ilgiau, klientas pasiekia kelionės tikslą vėliau, todėl šie minusai neskatinta rinktis taksi paslaugų kaip alternatyvos nuosavai transporto priemonei.
„Visos Europos tikslas juk yra aiškus – skatinti įvairiomis priemonėmis žmones persėsti į visuomeninį arba alternatyvų transportą. Lenkijoje taksi įmonėms net taikomos mokestinės lengvatos, nes jis prilyginamas viešajam transportui. Juk žmogus, kviečiantis taksi, sumažina spūstis, neužima stovėjimo vietų.
Jeigu dėl taksi automobilių susidarytų spūstys, sutikčiau, kad nereikia leisti važiuoti A juostomis, bet dabar tikrai taip nėra. Manau, kad šis sprendimas yra trumpalaikis, nes ne visi galės važiuoti dviračiu ar paspirtuku“, – kalbėjo T.Peleckas.
Sužlugdė verslą
Taksi verslo asociacijos vadovas Arūnas Kaminskas nemato nė vieno logiško argumento, kodėl reikia uždrausti taksi automobiliams važiuoti autobusų juostomis.
„Žmogus kviečia taksi, kai labai skuba arba yra blogas oras. Visame pasaulyje taksi automobiliams leidžiama važiuoti viešojo transporto juostomis, išskyrus labai ypatingas vietas. Kiek yra taksi, kad jie trukdytų pravažiuoti maršrutiniam transportui? Be to, taksi važiuoja greičiau ir neužkemša juostos“, – dėstė taksi verslo asociacijos vadovas.
Jis tvirtino, kad autobusai yra ne tik „Vilniaus viešojo transporto“ (VVT), bet ir privačių įmonių, todėl jam kyla klausimas, kodėl jie tada gali važiuoti A juostomis. A.Kaminskas mano atvirkščiai – elektromobiliai ir motociklai dar labiau trukdys maršrutiniam transportui.
„Valdžios institucijos veiksmai taksi verslą sužlugdė. Liko dirbti tik tos įmonės, kurios net neturi licencijų veiklai, nė vieno automobilio ir priima įvairius vairuotojus – kartais net tokius, kurie nemoka kalbėti lietuviškai.
Manau, kad jie nori palaikyti pavežėjus ir dabar įvairiais būdais stengiasi numarinti taksi verslą“, – pridūrė jis.
„Taksi“ simboliais vis dar pažymėtos A juostos Ukmergės gatvėje (atkarpoje nuo prekybos centro „Topo centras“ iki Ozo gatvės). Simbolių panaikinimas užtruko dėl rangovo technikos gedimo, tačiau darbus planuojama atlikti šią savaitę, antradienio naktį.