Visa kebli situacija prasidėjo dar nuo pandemijos, kai sustojo daugelis automobilių ir jų komponentų gamyklų. Tuo pat metu smarkiai išaugo kompiuterių ir buitinės technikos paklausa, nes žmonės sėdėjo namie ir turėjo gerokai daugiau laisvo laiko, kurį reikėjo leisti sėdint užsidarius namuose. Todėl smarkiai išaugo mikroschemų paklausa. Tuo pat metu gaisras suniokojo vieną didžiausių pasaulyje mikroschemų gamyklų.
Kai automobilių gamyklos ėmė atsigauti, pradėjo savo darbą ir mikroschemų gamyklos. Tačiau pirmiausia savo pajėgumus jos nukreipė į elektronikos prekių gamyboje naudojamas mikroschemas, nes jos yra gerokai sudėtingesnės, modernesnės ir tuo pačiu brangesnės, o tai reiškia, kad jos generuoja gerokai didesnį pelną, negu sąlyginai paprastos ir kai kuriais atvejais netgi archajiškos mikroschemos, naudojamos automobiliuose.
Tapo akivaizdu, kad reikia skubiai plėsti mikroschemų gamybą, tačiau jų gamintojai ir vėl investavo į modernių ir brangių mikroschemų gamybos plėtrą, tad automobilių pramonė ir vėl liko tarsi nuošalyje.
2020 m. pasaulyje buvo pagaminta vos 68 mln. naujų automobilių, kai prieš trejus metus – beveik 85 mln., kone ketvirtadaliu daugiau.
Visiems reikia mikroschemų, bet gamintojai jų tiesiog negali tiek pagaminti. Tai tapo rimta problema, kurią spręsti automobilių gamintojai ėmėsi paprastai – atsisakydami kai kurių nebūtinų komplektacijos dalių. Daugelyje „General Motors“ koncerno automobilių buvo atsisakyta sėdynių šildymo, daugelis papildomos įrangos tiesiog dingo iš sąrašo. Prioritetas – tik populiariausioms ir reikalingiausioms funkcijoms.
Praėjusiais metais deficito tendencija išliko, tačiau prasidėjo automobilių dydžių mažėjimo tendencijos. Nepaisant to, „Ford“, „Stellantis“, „General Motors“, „Toyota“, „Volkswagen“ ir kiti gigantai per metus dėl mikroschemų trūkumo pagamino po maždaug 1,5 mln. mažiau automobilių.
Šie dveji metai lėmė susidariusias milžiniškas eiles klientų, norinčių naujų automobilių. Kai kuriems modeliams prekybininkai net nepriima užsakymų, nes susidarė daugiau kaip pusantrų metų eilės.
Taip atsirado ir kainų politika – niekas jau nebekalba apie nuolaidas. Paradoksas: automobilių gamyba rekordiškai maža, o gamintojai ir prekybos atstovai skaičiuoja kone rekordinius pelnus.
Prasidėjus šiems metams iš kai kurių gamintojų pasigirdo atsargus optimizmas. Tačiau rusai įsiveržė į Ukrainą ir taip vėl sugriovė atsigaunančią automobilių pramonę.
Vos prasidėjus karui strigo „Volkswagen“ koncerno gamyklų darbas – pasirodo, dauguma šio koncerno automobilių elektros instaliacijų buvo surenkama Ukrainos gamyklose. „Škoda“, „Audi“, „Volkswagen“, „Porsche“ kuriam laikui buvo priversti stabdyti konvejerius. Po kurio laiko situacija išsisprendė – gamyklos bent iš dalies atstatė gamybą, o kai kuriuos komponentus pradėta tiekti iš kitų Europos šalių.
Dar viena netikėta problema – neonas. Tai inertinės dujos, kurios naudojamos tų pačių mikroschemų gamyboje. Pasirodo, net 60 proc. viso pasaulio neono išgaunama Ukrainoje. Ir šiuo atveju taip paprastai pakeisti tiekėją neišeina – pasaulyje egzistuoja vos kelios gamyklos, kurios tiekia šias dujas.
Atsirado ir kelios smulkesnės bėdos – pavyzdžiui, „premium“ segmento automobilius iš Europos į Kiniją gamintojai gabendavo traukiniu – taip nors ir brangiau, tačiau saugiau.
Deja, perspektyvos ir šiais metais ne pačios geriausios – dauguma automobilių gamintojų buvo priversti stabdyti savo konvejerius, kai kurie dar stabdys juos ne kartą. Ekspertai iš Vokietijos automobilių tyrimo centro prognozuoja, kad šiemet visame pasaulyje bus pagaminta tik 67 mln. automobilių, o tai netgi mažiau negu 2020 metais.
Ne paskutinę rolę suvaidins ir sparčiai įsisukanti infliacija – pinigai pinga, tad nupirkti naujus automobilius bus vis sunkiau. Tuo pat metu sparčiai didėjanti degalų kaina lems spartesnį elektromobilių populiarėjimą. Ko nepadarė vyriausybės, padarys ekonomika ir rusai su savo karu.
Pavyzdžiui, balandį Europos rinkoje automobilių su vidaus degimo varikliais paklausa sumažėjo net 20 proc., palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu. Tuo tarpu elektromobilių paklausa sumažėjo tik vienu procentu.
Specialistai sako, kad greito automobilių pramonės atsigavimo tikėtis neverta – net po dvejų metų naujų automobilių gamyba, anot jų, nesieks 75 mln., taigi bus net 10 mln. mažesnė negu prieš penkerius metus.