Portalo Pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas naujienų portalui lrytas.lt pasakojo, kad degalų kainos iš tiesų Kaune yra mažesnės nei Vilniuje. Jos skiriasi iki 10 euro centų.
„Kauno fenomeną galime paaiškinti ten esančia įmone „Jozita“, kuri turi daug degalinių strateginėse vietose. Pavyzdžiui, Jonavos gatvėje esanti degalinė kitoms degalinėms diktuoja ir priverčia laikyti mažesnes kainas. „Jozita“ degalinių Vilniuje kol kas nėra, todėl čia kainos yra aukštesnės.
Bet, pavyzdžiui, Vilniuje, Kalvarijų gatvėje yra „Alauša“, „Emsi“ ir „Baltic Petroleum“ degalinės, siūlančios degalus žemesnėmis kainomis, todėl šalia esančios kitos degalinės taip pat priverstos laikyti žemesnes kainas“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo pašnekovas.
„Jozita“ vadovas Jonas Jokubauskis naujienų portalui lrytas.lt teigė, kad Kaune bei kituose miestuose jo valdomose degalinėse kainos yra vienodos.
„Jeigu mums pasiseks Vilniuje nupirkti žemės sklypą, atidarysime degalinę ir ten, bet kol kas tai tik planuose“, – tvirtino jis.
A.Vizickas pridūrė, kad žiemą jo atliktas tyrimas parodė, kad net Radviliškyje kainos buvo didesnės nei Vilniuje, nes ten nėra didelės konkurencijos, tad dominuojantys žaidėjai gali nustatyti didesnę kainą.
Konkuruoja net Vilniuje prie Savanorių prospekto žiedo esanti „Viada“ su „Circle K“ ir Ukmergės gatvėje „Orlen“ su „Neste“. Ten kainos būna šiek tiek mažesnės nei kitur. Aišku, viskas priklauso nuo lokacijos ir atsargų, kurias turi degalinės.
Ilgą laiką bene žemiausias kainas siūlė „Jozita“ degalinės, o dabar į šią vietą kesinasi kiti žaidėjai, pavyzdžiui, „Skulas“ degalinės. Brangiausius degalus parduoda „Viada“ ir „Circle K“.
„Jei „Skulas“ bandys demonstruoti mažą kainą, šalia esančios degalinės, matydamos, jog jų klientų srautai mažėja, imsis tos pačios taktikos ir bandys susigrąžinti klientus“, – tvirtino portalo Pricer.lt įkūrėjas.
Taigi degalų kainos priklauso nuo vietos ir konkurencinės aplinkos. Degalinės, esančios arčiau Lenkijos, taip pat priverstos laikyti mažesnes kainas dėl akcizo ir PVM lengvatų šioje šalyje.
Štai „Neste Lietuva“ generalinis direktorius Markus Lindkvistas patvirtino, jog degalų kainos nežymiai skiriasi nuo degalinės vietos.
„Kainos degalinėse priklauso nuo keletos veiksnių, tokių kaip atsargų pirkimo kaina, mokesčiai, konkurencinė aplinka. Dėl konkurencinės aplinkos degalų kainos gali skirtis ir to paties miesto degalinėse“, – pažymėjo M.Lindkvistas.
Priklauso net nuo sezoniškumo
Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas Emilis Cicėnas naujienų portalui lrytas.lt akcentavo, kad kainos priklauso nuo apyvartos ir greičio, nes esą viena degalinė atsargas parduoda per mėnesį, o kitos – per savaitę.
„Kaina gali keistis keliais centais kiekvieną dieną. Kaina gali priklausyti ir nuo degalų atvežimo iki vietos ar degalinių išlaikymo kaštų, kartais net nuo sezoniškumo“, – paaiškino E.Cicėnas.
Šiuo metu degalų kainas gali lemti karas Ukrainoje, atsigaunanti Kinija ir visa Europos ekonomika.
„Jeigu viskas nukeliaus į recesiją, gamyba stos, tada degalų reikės mažiau, o jeigu prekyba, gamyba atsigaus, tada degalų rinkoje reikės daugiau. Jei auga poreikis, auga ir kaina. Daug dedamųjų daro įtaką žaliavinės naftos ir biržos kainai“, – minėjo Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos vadovas.
Anot pašnekovo, dabar yra pikas, nes ir Kinija atsigauna, ir žmonės šiltuoju sezonu daugiau keliauja, tačiau, kokia situacija bus ateityje, neaišku.
Kaip sumažinti kainas Vilniuje?
A.Vizickas pateikė pasiūlymą, ką reikėtų daryti, jog sostinėje degalų kainos kiek nukristų. Jo nuomone, svarbiausiose ir judriausiose Vilniaus vietose turėtų atsirasti žemų kainų degalinės. Tokiu atveju ir visos kitos degalinės bus priverstos mažinti kainas.
„Aišku, to pasiekti neįmanoma, nes nuomos ir sklypų pardavimo konkursuose siekiama didžiausios naudos, norima vietą parduoti brangiausiai, todėl visose vietose, kurios patogios vairuotojams, stovi tos degalinės, kurios už infrastruktūrą sumokėjo daugiausia ir todėl iš vairuotojų taip pat ima daug pinigų.
Dar būtų galima kainas rodyti viešai, tai įžiebtų konkurenciją, nes jas matydami gyventojai galėtų planuoti savo maršrutą ir apsilankymus tam tikrose degalinėse“, – svarstė A.Vizickas.