Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas tikina, kad įsigaliojantys nauji Mobilumo paketo reikalavimai palies visas transporto ir logistikos sektoriaus įmones, nepriklausomai nuo jų dydžio, tačiau palies skirtingai.
„Nuo šiol tarptautinius krovinių pervežimus atliekančios įmonės privalės turėti Bendrijos licenciją verstis profesine vežimo kelių transportu veikla, kitaip negalės kirsti Lietuvos ir kitų Europos Sąjungos (ES) šalių sienų. Vežėjai raginami suskubti pasirūpinti formalumais, kad nereikėtų stabdyti veiklų“, – Eltai teigė Z.Buivydas.
Pasak jo, neabejotina, kad šios naujovės didins visų transporto ir logistikos įmonių, kurios atlieka tarptautinius pervežimus, išlaidas, nes norint gauti ES licenciją, reikės išklausyti specialius mokymus bei atitikti tam tikrus reikalavimus.
„Įsigaliojančios naujovės yra tik dalis Mobilumo paketo, kurias transporto verslas vertina gana pozityviai, nes jomis siekiama suvienodinti konkurencines sąlygas ir visiems taikyti tokius pat reikalavimus“, – aiškino „Linavos“ generalinis sekretorius.
Lietuvos vežėjų sąjunga (LVS) taip pat tvirtina vertinanti teigiamai įsigaliojančius pakeitimus. LVS mano, kad konkurencinės sąlygos visiems vežėjams turi būti vienodos, nepriklausomai nuo naudojamų transporto priemonių bendros masės.
„ES šalys jau seniai yra atkreipusios dėmesį, jog vežėjai, naudojantys lengvesnes transporto priemones, iškreipia krovinių gabenimo rinką, naudodamiesi jiems taikomomis išimtimis, todėl ir buvo priimti atitinkami pakeitimai“, – rašoma Eltai atsiųstame komentare.
LVS ragina atkreipti dėmesį į tai, kad ir įsigaliojus naujiems reikalavimams, vežėjams, naudojantiems transporto priemones nuo 2,5 iki 3,5 tonos, bus taikomi mažesni finansinio pajėgumo reikalavimai.
„Taip pat licencijų nereiks vykdant vidaus vežimus Lietuvos teritorijoje. Tokioms transporto priemonėmis prievolė naudoti tachografus įsigalios tik 2026 metais“, – aiškina LVS.
Tikimasi, kad dėl naujų reikalavimų visi vienodai mokės mokesčius valstybei
„Linavos“ generalinis sekretorius tikisi, kad nauji Mobilumo paketo reikalavimai leis suvienodinti konkurencines sąlygas visiems transporto ir logistikos sektoriaus dalyviams ir užtikrins, kad visi vienodai mokėtų mokesčius valstybei.
Anot jo, iki šiol galiojo tokia praktika, kad vežėjai, kurie neturi įmonės statuso, o dirbdavo pagal individualią veiklą ar kitą veiklos formą, susirinkdavo užsakymus ir juos gabendavo kaip transporto įmonė, tačiau mokesčius mokėdavo mažesnius nei transporto įmonės ir jiems galiojo mažiau reikalavimų.
„Kitaip tariant, fiziniai asmenys, kurie kaip smulkieji verslininkai krovinius gabena už atlygį, kai yra persamdomi stambiųjų įmonių arba užsakymus gauna tiesiai iš pirminio užsakovo.
Naujovės reiškia tai, kad šie fiziniai asmenys-vežėjai nuo šiol turės laikytis lygiai tokių pat reikalavimų, kaip ir įmones bei mokėti panašius mokesčius, tvarkyti taip pat dokumentaciją“, – tvirtino Z.Buivydas.
„Jei, tarkim, nutiktų taip, kai kurie fiziniai asmenys negaus Bendrijos licencijų, jie turės ieškoti būdų, kaip atitikti keliamus reikalavimus, o jei nenorės to daryti, turės persiorientuoti į vidaus pervežimus Lietuvoje, kuriems nereikalinga tokia licencija“, – pridūrė jis.
Lietuva vėlavo pasirengti Mobilumo paketo naujiems reikalavimams
Nors Lietuvos vežėjų sąjunga teigiamai vertina pačius Mobilumo paketo naujausius reikalavimus, tačiau kritiškai atsiliepia valstybės pasirengimo transporto priemonių licencijavimui atžvilgiu. LVS aiškina, kad reglamentas įsigaliojo jau 2020 m. rugpjūčio mėnesį ir laiko nuostatų įgyvendinimui buvo daugiau negu pakankamai, tačiau Lietuvoje prašymai išduoti licencijas buvo pradėti priimti tik šių metų gegužės 17 d.
„Dėl tokio vėlavimo pradėti išduoti licencijas vežėjai neišvengiamai patirs laiko ir finansinių nuostolių, nes iki reikalavimo turėti licenciją įsigaliojimo termino daugelis nespės jų gauti. Jau gegužės 21 d. grįždami į Lietuvą, vežėjai bet kurioje ES šalyje gali būti nubausti už licencijos neturėjimą“, – aiškino LVS.
„Vežėjams dėl to kyla pagrįstas klausimas – kas Lietuvoje prisiims atsakomybę už gautas baudas?“, – pridėjo sąjunga.
Visas Mobilumo paketas vertinamas kritiškai, naujovių bus ir daugiau
Apibendrindamas „Linavos“ generalinis sekretorius aiškino, kad nors ir šiuo metu įsigalioję pakeitimai yra vertinami teigiamai, tačiau visas Mobilumo paketas tarnauja didžiųjų ir ekonomiškai stiprių valstybių vežėjų interesams – Vakarų Europos vežėjams. Anot jo, tai tarsi bandymas išstumti lietuvius ir kitų mažesnių šalių verslo atstovus iš tarptautinės pervežimų rinkos, kad joje galėtų likti didžiausių šalių vežėjai.
„Deja, naujovių bus ir daugiau, nuo liepos įsigalios dar daugiau Mobilumo paketo nuostatų, pavyzdžiui, dėl apmokėjimo tvarkų. Mažesnių šalių, tokių kaip Lietuva, transporto ir logistikos įmonės jau susiduria ir susidurs su vis didesniais sunkumais, nes visas Mobilumo paketas mažina Lietuvos vežėjų konkurencingumą krovinių pervežimo versle, didina jų išlaidas, kai norima pilnai išpildyti nustatytus reikalavimus“, – sakė Z.Buivydas.
Nuo gegužės 21 d., įsigaliojus naujiems Mobilumo paketo reikalavimams, Kelių transporto licencija bus privaloma transporto priemonėms, kurių didžiausioji leidžiamoji masė prasideda jau nuo 2,5 tonos. Finansinio užtikrinimo reikalavimas pirmai transporto priemonei nuo 2,5 t. – 1800 eurų, už kiekvieną papildomą 900 eurų.
Įmonės, kurios teikia transporto paslaugas naudojant transporto priemones, kurių didžiausioji leidžiamoji masė yra nuo 2,5 t., privalės atitikti nepriekaištingos reputacijos reikalavimą ir įregistruoti įmonės buveinę.
Transporto priemonių nuo 2,5 tonos vežėjams bus taikomos bendrųjų taisyklių (licencijos ir kabotažo) nuostatos.