Aštuonios ES šalys nutraukė bendradarbiavimą su Baltarusija dėl žaliosios kortelės: kokią įtaką tai darys vairuotojams?

2022 m. gegužės 20 d. 09:42
Lrytas.lt
Baltijos šalys savo draudimo bendrovėms patarė neišduoti piliečiams žaliųjų kortelių, skirtų į Rusiją ir Baltarusiją vykstančioms transporto priemonėms. Pranešama, kad jie gali būti išduodami tik esant skubiam poreikiui, pavyzdžiui, mūsų šalyje gyvenančių giminaičių mirties atveju.
Daugiau nuotraukų (3)
Kitais atvejais šių šalių automobilių savininkams rekomenduojama pasirūpinti draudimu pasienyje su Baltarusija (ir Rusija). Kaip ši naujovė gali paveikti užsieniečius, kurie bandys patekti į šalį, ir pačius baltarusius, norinčius keliauti į ES šalis?
Kas yra žalioji korta ir kuriose šalyse ji galioja
Žalioji kortelė pasirodė 1953 m. Ji buvo įvesta siekiant atleisti vairuotojus nuo būtinybės draustis kertant sieną.
Baltarusijoje vairuotojai, ketinantys vairuoti automobilį užsienyje, turi įsigyti tarptautinį šio dokumento atitikmenį – žaliąją kortelę. Tai privaloma sutartis, kaip ir automobilio draudimas.
Jo neturintys automobiliai gali būti sustabdyti pasienio punktuose. Tačiau jei savo automobiliu sukėlėte eismo įvykį užsienyje, visus nuostolius (išskyrus baudas) ir išmokas nukentėjusiesiems moka draudikas, o ne jūs, kaip kaltas vairuotojas. Kitaip tariant, draudžiamas ne automobilis, o savininko atsakomybė prieš kitus eismo dalyvius.
Šiandien tarptautinė žaliosios kortelės sistema apima 48 valstybes. Tarp jų – Baltarusija, dauguma Europos šalių, Iranas, Tunisas ir Marokas.
Kovo pabaigoje Ukraina panaikino Baltarusijai ir Rusijai išduotų „Žaliosios kortelės“ draudimo liudijimų pripažinimą.
Ką kalba Latvijoje?
Latvijos transporto priemonių draudikų biuras (LTAB) praneša, kad šios šalys rekomendavo savo draudimo bendrovėms neišduoti žaliųjų kortelių piliečiams, vykstantiems į Rusiją ir Baltarusiją.
Bendradarbiavimo sutartis dėl žaliosios kortelės sistemos su Rusijos ir Baltarusijos biurais galios iki 2023 m. gegužės 5 d., sakė LTAB viešųjų ryšių konsultantas Gints Lazdins. Tai reiškia, kad išduotos žaliosios kortelės galios iki tos dienos.
Gints Lazdins pasakojo, kad taisyklė galioja, jog jei kuri nors šalis nustoja veikti žaliosios kortos sistemoje, šie dokumentai vis tiek turi veikti ir būti išduodami dar vienerius metus.
„Informavome savo draudikus apie susidariusią padėtį (be kita ko, dėl karo veiksmų Ukrainoje nutrūko bendradarbiavimas žaliosios kortelės sistemos srityje) ir rekomendavo jiems jau dabar nutraukti žaliųjų kortų išdavimą. Tačiau jie gali būti išduodami skubos atveju“, – paaiškino konsultantas.
Pavyzdžiui, šiuo atveju gali tekti vykti į Baltarusiją dėl giminaičio mirties.
Pasak LTAB atstovo, Latvijoje ilgalaikių žaliosios kortelės polisų skaičius yra nedidelis, tačiau nemažai jų išduota Vokietijoje, Prancūzijoje. Vis dar nežinoma, kaip šios šalys išspręs šios politikos nutraukimo klausimą.
Kaip europiečiai pateks į Baltarusiją?
Baltarusijos transporto draudimo biuras pranešė, kad įvažiavimui į Baltarusiją neįmanoma įsigyti nuotolinio draudimo, tačiau siūlo išeitį.
Pasienio draudimo sutartį reikia įsigyti pasienyje. Pasieniečiai tiksliai atsakys, kur pasienyje galima įsigyti draudimą. Tuomet tenka grįžti pas pasieniečius ir jį parodyti. Priešingu atveju, negalima įvažiuoti į Baltarusiją.
Lengvųjų automobilių draudimas iki 15 dienų kainuoja 17 eurų (44 rublius), mėnesiui – 25 eurus (65 rublius). Jei užsienietis mano, kad Baltarusijoje gali būti ilgiau nei 15 dienų, transporto draudimo biuras rekomenduoja įsigyti draudimą ilgesniam laikotarpiui, nes jei jis pasibaigs prieš išvykstant iš Baltarusijos, teks sumokėti baudą. Tačiau taip pat galima įsigyti draudimą papildomoms dienoms šalyje.
„Užsienyje registruotai transporto priemonei įmokos bus tokios pačios“, – sakė draudimo biuras.
Tačiau šalies teritorijoje draudimą pratęs ne 15 dienų, o mėnesiui. Polocko pasienio tarnybos padalinys sakė, kad įvažiuodamas į Baltarusiją užsienietis Baltarusijos kontrolės punkte galės nusipirkti draudimo polisą, tačiau tai nebus žalioji kortelė.
Pasak pareigūno, jį gali išduoti tik ta valstybė, kurioje transporto priemonė įregistruota. Prieš išvykstant į kelionę reikia išsiaiškinti, kuriame sienos perėjimo punkte yra draudimo bendrovės atstovas. Pavyzdžiui, kontrolės punkte „Urbana“ (Baltarusijos ir Latvijos pasienyje) yra draudikų biuras ir bankas, o kontrolės punkte „Vidzy“ (Baltarusijos ir Lietuvos pasienyje) jų nėra.
Pasieniečiai patvirtino Transporto draudimo biuro informaciją – polisas turi galioti išvykimo iš Baltarusijos dieną. Jei jis bus pradelstas, užsienietis turės sumokėti baudą iki 20 bazinių vienetų (šiai dienai iki 640 rublių).
Ar baltarusiai galės gauti žaliąją kortą ir keliauti į Europą?
Baltarusijos draudimo bendrovės vis dar parduoda vairuotojams žaliąsias korteles. Trijų draudimo bendrovių, kurioms buvo skambinta, darbuotojai pranešė, kad „negavo jokių užsakymų“, todėl dirba kaip įprastai.
Baltarusijos transporto priemonių draudikų biuras pranešė, kad žalioji kortelė bus išduodama baltarusiams. „Jūs jį naudosite, mums tai neturės įtakos“, – sakė jie. Jei kelionės metu įvyksta nelaimingas atsitikimas, Europos bendrovės išmokės išmokas.
Europos draudimo bendrovės turėtų išduoti Baltarusijai žaliąją kortelę, tačiau to nedaro, nors neturi tam jokio pagrindo.
LTAB priduria, kad Baltarusija vis dar gali išduoti savo piliečiams žaliąsias korteles. Tačiau organizacija neatmeta, kad gali kilti problemų, kai dėl sankcijų, įvykus draudiminiam įvykiui, gali kilti sunkumų pervedant pinigus.
Išversta pagal www.news.zerkalo.io.
žalioji kortaBaltarusija^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.